W książce przedstawiono wybrane ujęcia teoretyczne - perspektywy socjologii i psychologii ewolucyjnej, orientacji społecznych, motywacyjno-osobowościową i makrospołeczną - oraz związane z nimi wyniki badań dotyczące altruizmu i prospołeczności. Wśród autorów są zarówno uznani badacze, jak i młodzi specjaliści psychologii. Intencją autorek było przybliżenie teoretycznego kontekstu przedstawionych podejść, a także najnowszych ustaleń empirycznych.
Jeszcze czterdzieści lat temu opis sfery publicznej odwołuje się przede wszystkim do instytucji, praw, partii, związków zawodowych, ideologii, interesów i wyborców, a politykę kojarzono ze sprawowaniem władzy. Dziś scena zapełniła się nowymi aktorami, takimi jak ruchy społeczne, grupy nacisku, organizacje pozarządowe i inicjatywy obywatelskie, których podstawowym celem działania jest reprezentacja tożsamości i wartości danej grupy oraz wprowadzanie nowych problemów do dyskursu publicznego; konflikt polityczny dotyczy bardziej sfery wpływu na władzę niż mechanizmów jej sprawowania. W odpowiedzi na te zmiany politolodzy zwrócili się ku innym dziedzinom nauki, takim jak kulturoznawstwo, psychologia czy językoznawstwo.
Antropologia i politologia bez wątpienia dzielą pola zainteresowań i wrażliwość, a powiązania między nimi zasługują na dalsze studia, do których ? mam nadzieję ? przyczyni się niniejszy tom. Znajdziecie w nim Państwo analizy przypominające, że życie społeczne i publiczne, tam gdzie chodzi o ciągłość i trwanie instytucji i reguł, ewoluuje wokół reprezentacji wspólnych wartości ? poprzez symbole, mity i rytuały. Prześledzenie ich centralnej i konstytutywnej roli w różnych systemach politycznych i w różnych czasach pokazuje, że antropologia polityki może być podejściem, które pozwala uzupełnić naszą wiedzę na temat współczesnego świata.
O potrzebie wspólnego języka w psychopatologii rozwojowej i rehabilitacji
Rehabilitacja osób z uszkodzeniami lewostronnymi mózgu
Rehabilitacja osób z akalkulią w neuropsychologii poznawczej
Terapia wspomagana komputerowo w rehabilitacji neuropsychologicznej. Studium przypadku chorego z afazją kinestetyczną
Socjologia życia publicznego jest książką o tym, co w społeczeństwie demokratycznym budzi najżywsze emocje, o tym co się dzieje z nami, obywatelami, instytucjami państwa oraz organizacjami pozarządowymi. Mowa tu o władzy i jej nadużyciach, o naszej wolności i sposobach jej wykorzystywania, o naszych konfliktach i ulotnych chwilach zbiorowych uniesień, o cnotach obywatelskich i skutkach ich zaniku.
Małgorzata Zabłocka prezentuje autorski program wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci nieśmiałych oraz wyników badania jego skuteczności. Program ten adresowany jest do dzieci w wieku 10–12 lat. Jego podstawę stanowi poznawcze podejście do rozwoju i zmiany rozwojowej. Opiera się na założeniu, że przyczyny nieśmiałości tkwią zazwyczaj w specyficznym ukształtowaniu struktur poznawczych, co oznacza, że u podstaw nieśmiałości leżą niewłaściwe nawyki myślenia o sobie, o innych, o zadaniach. Pokonywanie nieśmiałości jest możliwe dzięki stworzeniu dzieciom nieśmiałym warunków umożliwiających nabywanie odmiennych od dotychczasowych doświadczeń.
Autorka przedstawia teoretyczne podstawy programu, cele i sposoby ich osiągania, wykorzystywane w trakcie zajęć metody pracy, scenariusze zajęć, jak również wskazówki metodyczne dla realizatorów programu. Książkę adresuje do pedagogów, socjoterapeutów, nauczycieli i wychowawców poszukujących sposobów pracy z tymi właśnie dziećmi.
Żaden gest nie przysporzył więcej nieszczęść, żaden inny polityczny reżim na świecie nie posunął się tak daleko w użyciu gestu do przebudowy społeczeństwa. ?Niemieckie? pozdrowienie uwidaczniało bowiem, jak kto się odnosił do faszyzmu ? na ulicy, w biurze, w kręgu przyjaciół, a także w domu.
Autor prześledził ten fatalny gest i zbadał, jak go wynaleziono i upowszechniono, co właściwie oznaczał i jak pomysłowo poczynał z nim sobie duch oporu. Pokazał społeczne podłoże, na którym ów gest wyrósł, i długi cień, jaki rzucał na późniejszą Republikę Federalną Niemiec.
Tilman Allert (ur. 1948), profesor socjologii na Uniwersytecie we Frankfurcie nad Menem. Prowadzi badania w dziedzinie mikrosocjologii i socjologii rodziny.
Ksiażka zawiera analizę najróżniejszych technik używanych przez ludzi po to, aby efektywnie wpływać na innych. Dariusz Doliński nie ogranicza się do ich opisu oraz przedstawienia badań eksperymentalnych, w których weryfikowano skuteczność owych technik. Rozważa też problem mechanizmów psychologicznych, które sprawiają, że ludzie stają się ulegli wobec kierowanych do nich próśb.
Większość omawianych badań została zrealizowana w naturalnym kontekście społecznym: na ulicach, w bibliotekach, hipermarketach, restauracjach czy na parkingach samochodowych. Spora ich część przeprowadzona została w Polsce – przez samego Autora i liczne grono jego współpracowników.
Książka adresowana jest głównie do psychologów, socjologów i specjalistów z zakresu innych nauk społecznych, a także do osób zajmujących się zawodowo marketingiem i reklamą.
Trudno sprecyzować, czy jest to rozprawa socjologiczna, zbiór esejów czy też po prostu ciekawa opowieść o mało zbadanej dziedzinie kultury polskiej osadzona na tle gwałtownych i dramatycznych przemian XIX i XX wieku. Praca oryginalna, momentami odkrywcza. Autor łączy erudycję i naukową dociekliwość z temperamentem pisarskim. Porównując muzykę ludową Polski centralnej i Bretanii, wysuwa wnioski, obok których nie sposób przejść obojętnie.
Książka o wiejskich muzykantach jest również opowieścią o folklorystach, etnografach, działaczach kultury, o niemożności porozumienia ?wsiowych? z ?miastowymi? ? nawet wówczas, gdy ci miastowi pochodzą ze wsi. O tym, że tradycyjnej muzyki ludowej na papierze nutowym zapisać się po prostu nie da.
fragmenty recenzji Antoniego Kroha
W książce przedstawiono bardzo wiele informacji socjologicznych o polskiej religijności, Kościele, młodzieży, o nowych zjawiskach ze sfery ducha i sposobu życia (być może początkach trendów – ale tego właśnie nie wiemy). Ponieważ zjawiska te nie poddają się eksplikacji, która sama się narzuca, książka pełna jest pomysłów interpretacyjnych, hipotez, przypuszczeń itp.; są one przy tym często dobrze osadzone w wielkiej tradycji socjologicznej (Durkheim, Weber, Mannheim). Ta druga warstwa książki wydaje mi się nawet cenniejsza niż pierwsza. (...)
Książka posiada także pewien walor ogólniejszy. Zwykle socjologowie opisywali pokolenia już ukształtowane; tutaj próbuje się uchwycić sam proces rodzenia się pokolenia, jest to więc przyczynek do ogólnej wiedzy o procesach pokoleniotwórczych, wpływie wydarzeń historycznych na świadomość społeczną, roli grup etosowych w dynamice społecznej. (…)
Pokolenie JP2 – przeszłość i przyszłość zjawiska religijnego jest książką ciekawą: informacyjnie, teoretycznie, a także „imaginacyjnie” – rozbudza „imaginację socjologiczną”. Jest także przykładem żywego reagowania socjologii na zmiany i wydarzenia społeczne.
Książka jest pierwszym w literaturze polskiej (pomijając tłumaczenia) systematycznym wykładem psychopatologii – dyscypliny łączącej psychologiczne, biologiczne i medyczne modele teoretyczne i badania nad zaburzeniami psychicznymi. W odróżnieniu od podręczników amerykańskich uwzględnia międzynarodową, obowiązującą w Polsce klasyfikację zaburzeń psychicznych ICD-10 (WHO, 1992), co ma duże znaczenie praktyczne. Lidia Cierpiałkowska wyczerpująco przedstawiła fundamentalne zagadnienia psychopatologii. Od teorii wyjaśniających zaburzenia psychiczne przez postępowanie diagnostyczne do zagadnień szczegółowych. Wśród nich wiele miejsca poświęciła zaburzeniom na tle organicznym, zaburzeniom spowodowanym używaniem substancji psychoaktywnych, zaburzeniom afektywnym, schizofrenii, zaburzeniom seksualnym, nerwicowym, zaburzeniom dysocjacyjnym i zespołom zaburzeń pod postacią somatyczną.
Książka jest kontynuacją obszernej monografii, będącej rekonstrukcją koncepcji człowieka we współczesnej filozofii hermeneutycznej. Tom pierwszy dotyczył inspiracji heideggerowskich (poza Martinem Heideggerem uwzględnione były dokonania m.in. Hansa-Georga Gadamera, Paula Ricoeura, Charlesa Taylora, Richarda Rorty’ego, Gianniego Vattimo, Johna D. Caputo). Niniejszy tom rekonstruuje poglądy na temat człowieka w myśli Wilhelma Diltheya oraz najwybitniejszych przedstawicieli pierwszej i drugiej generacji stworzonej przez niego szkoły filozoficznej. Ukazuje początki nowoczesnej hermeneutyki, jak też jej dalszy rozwój, którego przesłanką są poglądy Heideggera i Diltheya.
Filozofia hermeneutyczna wydobywa znaczenie wspólnoty i tradycji kulturowej dla bycia człowiekiem. Wystrzegając się idealizowania, podkreśla różnorodność sposobów bycia człowiekiem, a przeczy możliwości uniwersalnego rozstrzygania o konkretnych problemach ludzkiego istnienia.
Prezentowany tom to książka o charakterze interdyscyplinarnym, podejmująca zagadnienia zaliczane tradycyjnie do socjologii, psychologii, psychologii społecznej, ekonomii społecznej, historii społecznej, politologii i demografii. Wchodzące w jej skład teksty napisane zostały przez uznanych specjalistów z poszczególnych dziedzin i same w sobie stanowią ważki wkład do analizy życia społecznego w Polsce.
Poradnik, który oddajemy w ręce Czytelnika, w sposób przystępny ujmuje problematykę zaburzeń odżywiania. Intencją autorów jest, by książka służyła radą w trudnej walce z chorobą na wszystkich etapach – od zauważenia jej symptomów aż do pracy ze specjalistami: lekarzami rodzinnymi, psychiatrami, psychologami, dietetykami.
Książka przekazuje niezbędne minimum wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych, obala mity dotyczące jedzenia, zaburzeń odżywiania oraz procesu leczenia, odpowiada na najczęściej zadawane pytania.
Poradnik ma przygotować do pomocy, zachęcić, ośmielić do działania i współpracy, a ponadto uświadomić Państwu, że odpowiedzialnością za problemy z odżywianiem nie można obarczać wyłącznie rodziców i opiekunów. Szybko zmieniająca się rzeczywistość sprawia bowiem, że nie jesteśmy w stanie nad wszystkim zapanować. Ważne, aby w odpowiednim momencie z namysłem podejść do problemu i próbować go rozwiązać wspólnymi siłami.
W retoryce przywódców świata panaeuropejskiego (...), mediów głównego nurtu i establishmentowych intelektualistów pełno jest odwołań do uniwersalizmu jako głównego uzasadnienia prowadzonej przez nich polityki. Zwłaszcza kiedy mówią o swojej polityce wobec "innych" - krajów świata nieeuropejskiego, biedniejszych i "słabiej rozwiniętych" narodów. (...) Pojęcia demokracji i praw człowieka, idea wyższości cywilizacji zachodniej jako opartej na uniwersalnych wartościach i prawdach oraz nieuchronność podporządkowania się siłom "rynku" przedstawiane są nam jako oczywistości.
Filozofia jest dla ludzi.
Tym bardziej że rzeczywistość dwudziestego pierwszego wieku wiąże się w oszałamiający sposób z całkiem nowymi zjawiskami społecznymi w wymiarze globalnym, które w tym swoim globalnym wymiarze ani myślą pozostawać, lecz wchodzą do naszych domów przez okno telewizora, wciskają się do wózków w supermarketach, pchają się przez plazmowe ekrany pecetów i laptopów.
Despite the growing feminization of the student body community and despite numerous affirmative action porgrams put into practice in various European countries starting insince the mind-1980s, female reserchers have up until now not managed to make it to hte top of the career ladde in significant numbers in European academia.
Książka podejmuje bardzo ważny i aktualny problem, jakim jest doświadczanie agresji oraz przemocy przez dzieci w wieku szkolnym oraz wczesnej i późnej adolescencji.
Problematyka ta – co bardzo ważne – przedstawiona jest z perspektywy doświadczającego dziecka czy nastolatka, a nie osoby dorosłej. Dzięki temu możemy bliżej przyjrzeć się przekonaniom dzieci i młodzieży dotyczącym ich poczucia bezpieczeństwa oraz zaufania, jakim obdarzają swoich nauczycieli czy opiekunów. Zebrany materiał empiryczny – niezwykle bogaty, przebadano prawie 47 000 uczniów poznańskich szkół – zinterpretowano odwołując się do współczesnej wiedzy na temat agresji i przemocy – istoty i przejawów tych zjawisk, uwarunkowań społeczno-kulturowych i sposobów radzenia sobie z nimi.
Warto podkreślić praktyczny charakter książki. Autorzy starają się zwrócić uwagę rodziców i nauczycieli na te sytuacje, które – z punktu widzenia poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – są najbardziej krytyczne. Świadomość zagrożeń i ich konsekwencji może bowiem pomóc w planowaniu racjonalnej działalności profilaktycznej oraz wspomagającemu rozwój nauczaniu i wychowaniu tak w domu, jak i w szkole.
Psychoterapia krótkoterminowa rozwija się w obrębie różnych nurtów teoretycznych od lat 60. ubiegłego wieku. Upowszechnianiu się krótkich form psychoterapii o potwierdzonej empirycznie skuteczności sprzyjają ograniczone zasoby personelu i środków publicznej służby zdrowia oraz presja ekonomiczna instytucji finansujących psychoterapię.
Zainteresowanie terapią krótkoterminową uzasadniają wyniki badań, które sugerują, że większość osób poszukujących pomocy psychologicznej pragnie, aby trwała ona krótko - psychoterapia krótkoterminowa jest więc zazwyczaj metodą z wyboru, przynoszącą pacjentom korzyści.
Książka stanowi autorską próbę opisu dwóch fundamentalnych kategorii socjologicznych, jakimi są przestrzeń i miasto. Jest też odpowiedzią na nowe procesy i zjawiska zachodzące w przestrzeni miejskiej i wyrazem naukowej ich interpretacji. W tomie odwołujemy się do procesów urbanizacji kraju, kontynentu i - kontrapunktowo - świata.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?