Książka podejmuje bardzo ważny i aktualny problem, jakim jest doświadczanie agresji oraz przemocy przez dzieci w wieku szkolnym oraz wczesnej i późnej adolescencji.
Problematyka ta – co bardzo ważne – przedstawiona jest z perspektywy doświadczającego dziecka czy nastolatka, a nie osoby dorosłej. Dzięki temu możemy bliżej przyjrzeć się przekonaniom dzieci i młodzieży dotyczącym ich poczucia bezpieczeństwa oraz zaufania, jakim obdarzają swoich nauczycieli czy opiekunów. Zebrany materiał empiryczny – niezwykle bogaty, przebadano prawie 47 000 uczniów poznańskich szkół – zinterpretowano odwołując się do współczesnej wiedzy na temat agresji i przemocy – istoty i przejawów tych zjawisk, uwarunkowań społeczno-kulturowych i sposobów radzenia sobie z nimi.
Warto podkreślić praktyczny charakter książki. Autorzy starają się zwrócić uwagę rodziców i nauczycieli na te sytuacje, które – z punktu widzenia poczucia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – są najbardziej krytyczne. Świadomość zagrożeń i ich konsekwencji może bowiem pomóc w planowaniu racjonalnej działalności profilaktycznej oraz wspomagającemu rozwój nauczaniu i wychowaniu tak w domu, jak i w szkole.
Książka stanowi autorską próbę opisu dwóch fundamentalnych kategorii socjologicznych, jakimi są przestrzeń i miasto. Jest też odpowiedzią na nowe procesy i zjawiska zachodzące w przestrzeni miejskiej i wyrazem naukowej ich interpretacji. W tomie odwołujemy się do procesów urbanizacji kraju, kontynentu i - kontrapunktowo - świata.
Od kilkunastu lat monitoruje się rozwój społeczno-gospodarczy kraju. Stosowane wskaźniki informują o tym, że na pograniczu zachodnim zadania rozwojowe rozwiązywane są relatywnie lepiej niż na pograniczu wschodnim. Podstawowy mechanizm odnajdywania się w nowych ramach i okolicznościach życia zależny jest od tożsamości społecznej mieszkańców. Przemiany systemowe konfrontują mieszkańców m.in. z problemem rozumienia siebie, który jest sprzężony z ich pojmowaniem świata społecznego.
Czy zatem mieszkańcy wschodniego pogranicza inaczej siebie pojmują aniżeli mieszkańcy pogranicza zachodniego, czy w rozpoznawaniu siebie posługują się odmiennymi kontekstami społeczno-kulturowymi oraz czy w konsekwencji polskie społeczeństwo, terytorialnie zróżnicowane pod względem ekonomicznym i efektywności instytucjonalnej, również znacząco różnicuje się w wymiarze tożsamości społecznej?
Na te pytania stara się odpowiedzieć Autorka książki.
Jest to książka o relacjach między ludźmi a zwierzętami domowymi, o bardzo ważnym miejscu zwierząt w życiu codziennym człowieka. Zwierzęta, towarzyszące nam na co dzień, są zapomnianymi przez socjologów członkami rodzin, odgrywającymi ważne role zarówno dla stabilności rodziny, jak i samopoczucia oraz tożsamości ich właścicieli.
Autor analizuje problematykę interakcji ludzi ze zwierzętami, uwzględniając uwarunkowania kulturowe i religijne. Pokazuje sposoby postrzegania zwierząt, ich znaczenie w wychowaniu dzieci, socjalizację samych zwierząt do życia w naszych rodzinach, sposoby prezentacji zwierząt na fotografiach rodzinnych oraz spory dotyczące traktowania zwierząt domowych (perspektywę antropomorficzną i animalistyczną).
Z lektury książki wyłania się nam całe skomplikowanie i dynamika społecznego świata właścicieli zwierząt domowych.
"(...) Całość tworzy niezwykle interesujące zaproszenie do debaty nad jakością współczesności, racjonalnością realizowanych projektów społecznych oraz miejscem człowieka w świecie, w którym zbyt często Rozum i Wolność odstawia się do kąta. Jest to zbiór esejów dla każdego próbującego poznać społeczno-kulturowe uwarunkowania dzisiejszej polskiej i europejskiej rzeczywistości. W szczególności zaś dla adeptów szeroko rozumianej humanistyki – osób zainteresowanych filozofią, socjologią, politologią czy kulturoznawstwem." (Piotr Żuk)
"Monografia Pawła Łukowa jest wybitną pracą z filozofii medycyny. Jest kompletna teoretycznie, śmiała, oryginalna i ma wyraźne konsekwencje praktyczne. Proponowana w niej metoda rozwiązania problemów pojawiających się w relacji lekarz–pacjent została przemyślana i opracowana w szczegółach. Jest przy tym na tyle ogólna, by we wszystkich istotnych kwestiach podjęcie konkretnych decyzji pozostawić samym zainteresowanym. W ten sposób autorowi udało się z powodzeniem pogodzić filozoficzny i medyczny punkt widzenia na relację lekarz-pacjent. Szczególne uznanie i podziw musi budzić fakt, że normatywne propozycje zostały poparte autorytetem Kanta oraz wielu spośród najlepszych autorów zajmujących się filozofią medycyny" – z recenzji prof. dr. hab. Jacka Hołówki.
W przyjętym w książce znaczeniu historia psychologii jest dyscypliną psychologiczną, a nie historyczną. Czytelnik, którym ma być przede wszystkim student psychologii, nie znajdzie więc w tym tomie ani kronikarskiego zapisu wydarzeń, ani pełnego rejestru poglądów i teorii psychologicznych. Na treść książki złożyły się problemy, którym psychologowie - począwszy od Wilhelma Wundta - z mniejszym lub większym powodzeniem stawili czoło.
Czy mogą przestać pasjonować odwieczne pytania: co stanowi istotę człowieczeństwa, czym człowiek różni się od reszty stworzenia? Narzuca się przypuszczenie, że odpowiedzi należy szukać w sferze psychiki. Człowiek ma zdolność rozpoznania wartości zwanych duchowymi. Ma zdolność tworzenia symbolicznych odwzorowań językowych. Dzięki symbolicznemu myśleniu może uzyskać panowanie nad emocjami. Sam tworzy nowe narzędzia psychiki, dzięki którym przekracza swoje wcześniejsze standardy.
Omówione zagadnienia: strukturalne i aksjolologiczne uwarunkowania transormacji systemowej w Polsce, świat społeczny w oglądzie elity politycznej, społeczeństwa europejskie między globalnością a lokalnością, regiony a kultura narodu, kompetencje w polityce naukowej.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?