Związki z innymi ludźmi są dla nas ważne, ponieważ drugi człowiek jest źródłem wielu złożonych procesów emocjonalnych i poznawczych. Może wzbudzać i redukować pobudzenie fizjologiczne, zaspokajać lub blokować realizację ważnych naszych potrzeb i celów, wspierać lub przeszkadzać w trudnych sytuacjach, wpływać na samoocenę, modyfikować nasze sądy o rzeczywistości, ukierunkowywać zachowania, czasem atakować i krzywdzić. Bywa także elementem zadania, które z racji jakiejś roli społecznej, zawodowej czy pozycji w grupie, mamy do zrealizowania.
Chociaż inni potrafią nie tylko poprawiać jakość naszego życia, lecz także potrafią ranić i krzywdzić, to jednak wszyscy potrzebujemy kontaktów społecznych i bliskich więzi. Różnimy się jednak znacznie tym, jak sobie radzimy w relacjach z innymi. W naszej książce pokazujemy, że to, co dzieje się między ludźmi, jest złożoną mozaiką procesów poznawczych, motywacyjnych i emocjonalnych. Czasami trudno je od siebie oddzielić, zwłaszcza że często są one automatycznie uruchomiane i działają poza naszą świadomością.
Oddajemy do rąk Czytelników książkę o tym, co wynika z aktualnych badań na temat niektórych form relacji między ludźmi. Pisaliśmy ją tak, by przedstawiane treści były zrozumiałe i ciekawe tak dla kolegów po fachu, jak i studentów psychologii oraz innych nauk społecznych, a także dla tych wszystkich, którzy chcą lepiej rozumieć co i dlaczego dzieje się między ludźmi.
prof. dr hab. Krystyna Skarżyńska
Żyjemy z innymi ludźmi. Jesteśmy sobie nawzajem bardzo potrzebni, ale? między ludźmi bywa różnie. Autorki i Autorzy tej monografii w znakomity ? interesujący, kompetentny i pełen naukowej elegancji ? sposób, piszą o rozmaitych obliczach relacji międzyludzkich. Przedstawiają wyniki dotychczasowych polskich i światowych analiz oraz prezentują rezultaty najnowszych (najczęściej po raz pierwszy publikowanych) badań własnych. Piszą o zaufaniu, wzajemnym wspieraniu się (które może mieć nie tylko pozytywne skutki), o społecznych konsekwencjach realizowania własnych i cudzych interesów, reagowaniu na oskarżenia w polityce, zachowaniach agresywnych (nastawionych na zdobywanie lub będących reakcjami na prowokację). Podejmują też tematykę relacji społecznych w wirtualnej rzeczywistości, analizują rolę więzi rodzinnych w sytuacji poważnych kryzysów w makroskali.
Urozmaicona tematyka monografii, jej oryginalność i aktualność sprawiają, że książkę czyta się z dużym zainteresowaniem.
z recenzji prof. dr hab. Eugenii Mandal
Książka, choć pisana przez różnych badaczy, ogniskuje się jednak wokół zagadnień związanych z takimi działaniami przejawianymi przez innych ludzi, które (co najmniej implicite) zakładają pewne zainteresowanie podmiotu tymi ludźmi.
Książka jest interesująca poznawczo, dobrze napisana, ale ma też walory dydaktyczne.
z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Dolińskiego
Książka jest pierwszą w Polsce monografią na temat ekstremizmu ekologicznego oraz ekoterroryzmu. Autorka zajmuje się w niej analizą mechanizmów rządzących funkcjonowaniem ekstremistycznych ugrupowań walczących o prawa zwierząt oraz środowisko (m.in. takich jak Animal Liberation Front czy Earth First!), bada wpływ, jaki na ich strukturę organizacyjną oraz funkcjonowanie mają wyznawane przez nie przekonania, oraz usiłuje odpowiedzieć na pytanie, które ze skrajnych skrzydeł ruchu ekologicznego ? animalistyczne czy prośrodowiskowe ? i w jakich warunkach może w przyszłości zradykalizować swe działania.
Budzi podziw interdyscyplinarność podejścia i szerokość spojrzenia na analizowaną problematykę, jej ujęcie uwzględniające wiedzę z różnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych, informatycznych i filozofii oraz umiejętność dokonania syntezy tej wiedzy w całościową i spójną koncepcję pozwalającą lepiej zrozumieć złożone uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania współczesnego terroryzmu ekologicznego.
dr hab. Zbigniew Hull
profesor. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Publikacja jest dziełem unikatowym. Nie natknąłem się w dostępnej literaturze polskojęzycznej na opracowanie, które tak wnikliwie, w oparciu o rzetelnie przeprowadzone badania naukowe, odnosiłoby się do zjawiska ekstremizmu w sferze ekologii.
dr hab. Kuba Jałoszyński
profesor Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie
Elżbieta Posłuszna ? ukończyła filologię polską oraz filozofię na Uniwersytecie Łódzkim oraz studia doktoranckie w Szkole Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Obecnie pracuje jako adiunkt na Wydziale Nauk Humanistycznych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Zajmuje się badaniem zagadnień i problemów dotyczących szeroko rozumianej przemocy politycznej: ekstremizmu i terroryzmu (ze szczególnym uwzględnieniem terroryzmu jednej sprawy, walki sieciowej, oporu bez przywództwa oraz strategii samotnych wilków).
W numerze [Contents]:
Krzysztof Czarnecki:
Idee i praktyki Nowego Zarządzania Publicznego [Ideas and practices of the New Public Management], s. 5–20;
Paweł Swianiewicz:
Europeizacja w działaniach polskich samorządów terytorialnych – wybrane przykłady [Europeanization of the activities of local and regional governments in Poland], s. 21–38;
Marta Lackowska-Madurowicz:
Europeizacja – ramy koncepcyjne dla badań samorządów? [Europeanization – a conceptual frame for local government studies?], s. 39–58;
Łukasz Mamica:
Wpływ wzornictwa przemysłowego na konkurencyjność polskich firm [The impact of industrial design on the competitiveness of Polish enterprises], s. 59–70;
Pasquale Tridico:
Trajektorie rozwoju społeczno-ekonomicznego w gospodarkach postkomunistycznych [The trajectories of socio-economic development in post-communist economies], s. 71–96.
Wywiad [Interviews]
Rzeszowska recepta na rozwój miasta: niskie podatki, niskie koszty, wysokie wydatki na rozwój. Tajemnicę dynamicznego rozwoju miasta wyjaśnia Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc [The city of Rzeszów’s recipe for development: low taxes, low costs, high expenditure for development. The Mayor of Rzeszów Tadeusz Ferenc discloses the secret of the dynamic development of his city], s. 97–102.
Recenzja [Reviews]
Piotr Kopyciński:
P.M. Blau (2009). Wymiana i władza w życiu społecznym (przeł. A. Psuty-Zając, P. Zając). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos, s. 103–106.
Wybór tekstów klasycznych [Selection of classic texts]
B. Guy Peters (przekł. S. Mazur):
Dwie wizje rządzenia decentracją i recentracja procesów rządzenia [The two futures of governing. Decentering and recentering processes in governing], s. 107–122.
Książka wpisuje się znacząco w nurt dyskusji nad teoretycznymi, empirycznymi i praktycznymi problemami rozwoju zawodowego dzieci i młodzieży. Oprócz rzetelnego warsztatu i realistycznego podejścia widać w niej wyraźnie piętno osobistych przemyśleń autorów oraz poszukiwań nowego spojrzenia na pozornie dość dobrze znane kwestie. Dzięki temu publikacja przedstawia oryginalne ujęcie poruszanych tematów, a jednocześnie pokazuje w przystępny sposób zagadnienia, które w większości są intuicyjnie znane, wyczuwane lub bliskie.
Na polskim rynku wydawniczym oraz wśród polskich opracowań naukowych jest stosunkowo mało prac, które w tak szerokim zakresie obejmowałyby psychologiczne problemy wspomagania rozwoju zawodowego dzieci i młodzieży. Jestem przekonany, że książka znajdzie odpowiedni odzew w szerokich kręgach czytelników.
prof. dr hab. Augustyn Bańka
Podręcznik przedstawia elementarne metody opisu i wnioskowania statystycznego i wyjaśnia ich podstawy teoretyczne. Jest pomocny w podejmowaniu świadomych decyzji badawczych i interpretowaniu wyników badań. Autorzy polecają go osobom zajmującym się socjologią, naukami politycznymi i pedagogiką – studentom, wykładowcom oraz praktykom; będzie on przydatny również dla psychologów i ekonomistów, a także dla wszystkich zainteresowanych teorią i praktyką stosowania metod statystycznych w naukach społecznych. Książka uwzględnia zagadnienia pomijane w standardowych podręcznikach, na przykład ujęcie opisu statystycznego jako problemu podejmowania decyzji. Wyraźnie rozdzielono w niej metody opisu i wnioskowania statystycznego, co ułatwia ich zrozumienie. Obecne wydanie składa się z trzech tomów: Opis statystyczny (t. 1), Zależności statystyczne (t. 2) i Wnioskowanie statystyczne (t. 3).
Tom pierwszy obejmuje opis struktury badania statystycznego, sposoby prezentacji jego wyników w postaci rozkładów statystycznych, parametry różnych własności rozkładu zmiennej statystycznej: poziomu wartości, rozproszenia, asymetrii, koncentracji itp. Parametry statystyczne opisujące różne własności rozkładu są ze sobą powiązane za pomocą sposobu oceny błędu opisu.
Grzegorz Lissowski, profesor Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Zakładu Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej. Zajmuje się metodami statystycznymi i różnymi działami teorii podejmowania decyzji, w szczególności teorią wyboru społecznego. Autor książek: Prawa indywidualne a wybór społeczny (1992), Zasady sprawiedliwego podziału dóbr (2008).
Jacek Haman, adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Poza statystyką zajmuje się teorią wyboru społecznego, formalną teorią polityki, a także metodologią badań społecznych i rynkowych. Autor książki Demokracja, decyzje, wybory (2003)
Mikołaj Jasiński, adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia UW. Specjalizuje się w teorii decyzji i metodach badań statystycznych. Autor publikacji poświęconych problematyce metodologicznej oraz zastosowaniu modeli bazujących na teorii gier kooperacyjnych w naukach społecznych.
Autorzy tomu są przekonani, iż podjęta przez nich analiza (case study) Gdańsko-Gdyńskiego Obszaru Metropolitalnego będzie stanowiła wkład w ogólną debatę na temat powstania i funkcjonowania metropolii, a jednocześnie mają nadzieję, iż książka konstruktywnie przyczyni się do postępu procesu tworzenia metropolii w regionie pomorskim.
Niniejsze opracowanie, podejmuje niezwykle złożone i dynamicznie zmieniające się zagadnienie. Choć nie stanowi wyczerpującej analizy, zapewne pozwoli odkryć nieznane dotychczas wymiary procesu metropolizacja polskich miast i spojrzeć nań w nowy sposób.
Nauka jest jednym ze skarbów ludzkości i z tej racji zasługuje na szczególną ochronę. W ciągu wieków podlegała przeróżnym ograniczeniom. Doświadczała kłopotów nastręczanych także przez pseudonaukę, która jednak w przeszłości miała zdecydowanie charakter niszowy.
Dziś pseudonauka wtargnęła na scenę główną. A na niej nauka pozostaje wprawdzie bohaterem najważniejszym, ale już nie pierwszoplanowym, ponieważ uwagę widzów skupiają na sobie bohaterowie pseudonauki, którzy grają coraz agresywniej, mają coraz większą przewagę liczebną i zarabiają coraz więcej. Pseudonauka zdaje się zagrażać nauce dziś bardziej niż kiedykolwiek, ponieważ przenika do środowisk akademickich, do treści wykładów i badań naukowych. Jest zatem zagrożeniem nie tylko zewnętrznym, lecz także wewnętrznym. Ich ujawnieniu poświęcona jest ta książka.
P.T. Czytelnicy ? zarówno uczeni, jak i laicy ? znajdą w niej teksty odpowiednie do ich zainteresowań i potrzeb.
Profesor Bogdan Wojciszke, psycholog o światowej renomie, napisał podręcznik do psychologii społecznej, jakiego jeszcze w Polsce nie było. Książka obejmuje wszystkie klasyczne zagadnienia składające się na tę dyscyplinę oraz zagadnienia relatywnie nowe, takie jak kwestie różnic płci, nowych mediów, miłości i władzy.
Napisana jasnym i barwnym językiem skupia się na prawidłowościach rządzących ludzką psychiką i postępowaniem. Pokazuje, w jak fascynujący sposób psychologia społeczna odpowiada na pytanie, kim jest człowiek i na czym polega jego społeczna natura.
W dydaktyce akademickiej Psychologia społeczna zastąpi wcześniejszy, również bestsellerowy, podręcznik Profesora Człowiek wśród ludzi.
Fragment
„Dlaczego patrząc na dokładnie to samo, różni ludzie widują coś zupełnie innego? Ile czasu trzeba, aby zorientować się, jaki jest inny człowiek? Po co ludziom świadomość samego siebie, bez której inne gatunki świetnie sobie radzą od milionów lat? Dlaczego ludzie robią to, co robią, choć bywa to bardzo dziwne? Dlaczego w pięć sekund robimy coś, czego potem żałujemy przez pięć lat? Kiedy i dlaczego ulegamy wpływom innych, a kiedy pozostajemy niezłomni? Kiedy i dlaczego pomagamy innym ludziom, nierzadko tym samym, którym szkodzimy? Dlaczego kochamy, nienawidzimy, współczujemy lub przeżywamy brzydką uciechę z cudzego nieszczęścia? Od czego zależy szczęście, czym kobiety i mężczyźni się różnią i dlaczego chcą od siebie nawzajem czegoś innego? Dlaczego ludzie (czasami) dążą do władzy i co się z nimi dzieje, kiedy już ją osiągną?
Próbuję odpowiedzieć na te i podobne pytania przedstawiając w 20 rozdziałach wiedzę zgromadzoną przez psychologię społeczną na temat różnych kwestii szczegółowych...”
Bogdan Wojciszke – profesor psychologii, dziekan sopockiego wydziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, fellow (z wyboru) Association of Psychological Science, członek korespondent PAN. Jego zainteresowania badawcze obejmują zagadnienia psychologii społecznej – spostrzeganie i ocenianie ludzi, oceny moralne, dynamika bliskich związków uczuciowych, kultura narzekania, następstwa sprawowania władzy i treść poglądów na świat społeczny. Jest autorem 10 książek (m.in. Procesy oceniania ludzi, Psychologia miłości, Sprawczość i wspólnotowość) i ponad 120 artykułów, z których wiele ukazało się w najbardziej cenionych czasopismach międzynarodowych. Wypromował 24 doktorów.
Podjęta w książce problematyka sytuuje się w obszarze psychologii klinicznej dziecka i psychologii rozwojowej. Autorka otyłość traktuje jako zaburzenie, w którego istnienie uwikłany jest komponent psychiczny, rozpatrywany w kontekście relacji matka?dziecko. Pytania sformułowane w pracy dotyczą czynników psychicznych, pozostających w związku z otyłością u dzieci i adolescentów. Książka jest adresowana do psychologów, psychoterapeutów i studentów psychologii, ale mogą z niej korzystać także lekarze.
Joanna Radoszewska ? dr nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania naukowe: otyłość i zaburzenia jedzenia u dzieci i adolescentów. Autorka publikacji dotyczących psychicznych uwarunkowań powstawania i utrzymywania się otyłości i zaburzeń jedzenia. Konsultant w Zakresie Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, w odniesieniu do problemów dzieci chorych somatycznie.
Gniew, marginalizowany współcześnie jako wstydliwe nieopanowanie, zasługuje na psychopolityczną rehabilitację, stosownie do roli elementarnej siły sprawczej historii. Ujmując politykę jako sztukę zarządzania afektywną irytacją, Sloterdijk kreśli historię politycznych funkcjonalizacji gniewu: począwszy od chrześcijańskiego wynalazku metafizycznego banku gniewu poprzez komunistyczne banki światowe gniewu aż po uderzającą dziś nieporadność zbiórki gniewu na skalę ponadlokalną. ?Gniew, jak się zdaje, nie chce się już uczyć. Nie nabrał rozumu, a rozum nie nabrał gniewu.? Wykształcenie kultury cywilizowania i kanalizowania gniewnych energii staje się obecnie ? zdaniem filozofa ? stawką naszego przetrwania.
Książkę otwiera omówienie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (SOP) w kontekście zmiany organizacyjnej, jaka nastąpiła w trzech koncernach działających na polskim rynku. Czytelnik znajdzie tu obraz SOP w formie dojrzałej, którą z powodzeniem nazwać można dobrą praktyką. Druga analiza osadza badane zjawisko w kontekście lokalnym, ukazuje kształtowanie się tej instytucji w relacji z interesariuszami zewnętrznymi organizacji. Wreszcie opisujemy SOP w zróżnicowanych krajowych kontekstach instytucjonalnych. Najobszerniejsza, czwarta część publikacji zawiera studia przypadków.
Dzięki zastosowaniu perspektywy instytucjonalnej udało się kompleksowo przedstawić oblicza odpowiedzialności przedsiębiorstw w różnych sferach rzeczywistości społecznej i zwrócić uwagę na elitarność koncepcji SOP, a także przybliżyć zależność jej kształtu od sposobu funkcjonowania instytucji publicznych, relacje między odpowiedzialnymi i nieodpowiedzialnymi działaniami organizacji a instytucjami z jej otoczenia, takimi jak rynek czy regulacje prawne. Co również istotne, zastosowanie tej perspektywy umożliwiło ujęcie SOP w sposób procesualny, który uwidacznia najistotniejsze czynniki zmian.
Monika Jurewicz, doktor nauk humanistycznych, absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Katedrze Edukacji i Kultury Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Autorka publikacji poświęconych uwarunkowaniom edukacji szkolnej dziecka oraz funkcjonowania nauczyciela w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-pedagogicznej.
Umiejętność czytania ze zrozumieniem jest niezbędnym elementem procesu uczenia się, jak również ważną potrzebą we współczesnym społeczeństwie.
Jaki jest poziom opanowania czytania ze zrozumieniem przez uczniów szkół podstawowych?
Czy istnieje zależność pomiędzy stopniem opanowania tej kompetencji a uwarunkowaniami rodzinnymi?
Autorka podejmuje próbę odpowiedzi na te i inne kluczowe pytania, poszukując zależności między stopniem opanowania tej kompetencji a warunkami społeczno-kulturowymi i ekonomicznymi. Pokazuje, że choć czytanie ze zrozumieniem jest umiejętnością złożoną i uwarunkowaną wieloma czynnikami (m.in. indywidualnymi i pedagogicznymi), to jednak istotny wpływ na poziom jej opanowania ma środowisko rodzinne.
?Autorka, prezentując wyniki swoich badań, dopełnia, odnawia i weryfikuje wcześniejsze analizy. Obala wnioski z pospiesznych ekspertyz, które już po roku reformy szkolnej przypisywały jej twórcom cudowne zniesienie wpływu zróżnicowań środowiskowych na opanowanie kluczowych umiejętności szkolnych?.
z recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Kwiecińskiego
?Wartością tej pracy jest wnikliwa analiza związku pomiędzy rodzinnymi uwarunkowaniami a poziomem opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Przedstawione przez autorkę wyniki badań mają duże znaczenie zarówno dla teorii, jak i praktyki edukacyjnej?.
z recenzji dr hab. Anny Karpińskiej
Przymiotnikiem, który chyba najczęściej towarzyszy słowu ?decyzja?, jest przymiotnik ?racjonalna?, bądź ?nieracjonalna?. Ten pierwszy przymiotnik chętnie stawiamy wtedy, gdy mówimy o decyzjach własnych, ten drugi ? wtedy, gdy mówimy o decyzjach innych. Ale to nie ta stronnicza praktyka zadecydowała o tytule obecnej książki. Zadecydował powszechnie przyjęty podział teorii decyzji na normatywną i opisową. Pierwsza formułuje zasady racjonalnego podejmowania decyzji, druga pokazuje błędy popełniane przy podejmowaniu decyzji.
Poza zatarciem ostrych granic między teorią normatywną i opisową, w badaniach nad podejmowaniem decyzji nastąpiła ostatnio jeszcze jedna charakterystyczna zmiana. Tradycyjnie normatywną teorią decyzji zajmują się ekonomiści, matematycy lub logicy, a teorią opisową ? przede wszystkim psycholodzy. Ostatnio jednak, w ramach tzw. ekonomii eksperymentalnej (zwanej także behawioralną), coraz więcej ekonomistów zaczęło zajmować się nie tylko normatywną, ale także opisową teorią decyzji.
(?) nie wykluczając studentów innych kierunków nauk społecznych (socjologii, politologii, zarządzani, czy marketingu), książka ta była pisana przede wszystkim z myślą o studentach psychologii i ekonomii. To z ich strony oczekiwałbym nie tylko przyswojenia sobie, lecz także kontynuacji badań opisanych w tej książce. Ilekroć się to zdarzy, wysiłek włożony w tę pracę uznam za opłacalny.
(ze Wstępu)
Dopasowanie człowieka i środowiska, w którym on działa, a ściślej pracownika i zatrudniającej go organizacji ma podstawowe znaczenie dla powstania poczucia związku z firmą, czyli tożsamości organizacyjnej. Autorka książki omawia różne spojrzenia na proces budowania dopasowania człowiek?organizacja: dopasowanie do zawodu, dopasowanie do stanowiska pracy i, najbardziej szczegółowo, dopasowanie do konkretnej firmy i pracodawcy. Przedstawia wyniki badań wskazujące, jak wiele istotnych dla pracownika, jego współpracowników i całej organizacji postaw i zachowań wiąże się z dopasowaniem: zadowolenie z pracy, zaangażowanie organizacyjne, pomaganie współpracownikom i lojalność. Jednak najważniejszą konsekwencją dopasowania jest tożsamość organizacyjna, której powstanie zmienia sposób, w jaki pracownik spostrzega relację między sobą a organizacją.
W pierwszej połowie XIX wieku we Francji narodziła się nauka o społeczeństwie, nazwana ? za sprawą Augusta Comte?a (1798-1857) ? socjologią. Z nową dyscypliną zetknął się przebywający wówczas w Paryżu Józef Supiński (1804-1893), który w 1860 roku, mieszkając już we Lwowie, opublikował Myśl ogólną fizjologii powszechnej. Praca ta została uznana za pierwszą polską rozprawę socjologiczną, a jej wydanie za symboliczne narodziny socjologii polskiej.
Lwowski ośrodek socjologiczny z przełomu XIX i XX wieku nie był jeszcze przedmiotem wnikliwych badań. Być może lukę tę w pewnym stopniu wypełni nasza publikacja, ukazująca dokonania polskich badaczy, myślicieli i działaczy społeczno-politycznych w tworzeniu podstaw socjologii polskiej we lwowskim ośrodku uniwersyteckim.
Ze Wstępu
Wiktorija Fryszkowska, doktor socjologii, po ukończeniu socjologii w Uniwersytecie Lwowskim była asystentem Politechniki Lwowskiej, a następnie słuchaczką Europejskiego Kolegium Polskich i Ukraińskich Uniwersytetów oraz doktorantką Instytutu Socjologii UMCS. Obecnie wykłada w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.
Stanisław Kosiński, profesor socjologii, ukończywszy w Krakowie studia historyczne, pracował jako nauczyciel i równolegle uzupełniał wykształcenie socjologiczne w warszawskiej WSNS. Tam pod kierunkiem prof. Stanisława Widerszpila obronił doktorat z socjologii. Ponad 40 lat pracował w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej, obecnie zaś wykłada przedmioty socjologiczne w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie. Jest autorem około 150 prac, w tym dwukrotnie wydanej Socjologii ogólnej (Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987 i 1989).
Książka zawiera wiedzę i przegląd koncepcji z zakresu Ja, samoregulacji, w tym procesów uwagi, a także samooceny. Autorka przedstawia obraz zaburzeń psychicznych w kontekście samoregulacji.
Mirosława Huflejt-Łukasik opisuje, w jaki sposób funkcjonują ludzie, kiedy napotykają nowe dla siebie sytuacje bądź spotykają się z trudnościami w życiu spowodowanymi problemami i zaburzeniami psychicznymi. Istotą jest pokazanie roli Ja, mechanizmów samoregulacji, w tym procesów uwagi, także konsekwencji dla stanu emocjonalnego osoby, jej samooceny. Autorską koncepcję i badania poświęca przede wszystkim różnicom między osobami zdrowymi a osobami z zaburzeniami psychicznymi (zaburzeniami lękowymi, depresją, schizofrenią). Pokazuje znaczenie struktury Ja idealnego dla funkcjonowania osoby, samoregulacji.
Książka jest adresowana głównie do psychologów, studentów psychologii, ale także reprezentantów innych nauk społecznych, humanistycznych, medycznych. Może stanowić pomocną lekturę dla praktyków zajmujących się pomaganiem, w tym psychoterapią. Zawarte koncepcje i rezultaty badań pozwalają lepiej zrozumieć funkcjonowanie osoby w sytuacji zmian i w obliczu trudności - problemów psychicznych czy zaburzeń psychicznych.
Fundamentalne pytanie o relacje między gospodarką i kulturą formułowano niekiedy tak, jak gdyby stanowiły one odrębne układy, oddziałujące jeden na drugi, i w zależności od zainteresowań i przekonań badacza jeden traktowano jako swego rodzaju zmienną zależną, a drugi jako niezależną. Kiedy indziej wskazywano raczej, że obie te sfery są w gruncie rzeczy mocno ze sobą zrośnięte i pojęcia gospodarki oraz kultury traktować należy raczej jako nazwy różnych aspektów tej samej rzeczywistości. (?)
Zebrane w tym tomie teksty w żadnej mierze nie pretendują do wyczerpującego opisu polskiej kultury ekonomicznej. Stanowią raczej wyraz osobistego zaangażowania poszczególnych Autorów w rozważania dotyczące określonych obszarów problemowych, niż próbę systematycznej analizy związków między polską kulturą i gospodarką. Tym niemniej redaktorzy tego tomu mają nadzieję, że przedstawione teksty przyczynią się do ożywienia zainteresowania tą problematyką, w ich mniemaniu niezmiernie ważką, a jednocześnie jak dotąd raczej zaniedbywaną w polskim dyskursie naukowym.
(fragmenty Wprowadzenia)
Niewątpliwymi atutami książki są z jednej strony rzetelna informacja o zmianach zachodzących w życiu młodych ludzi – podana w sposób logiczny i uporządkowany, z drugiej zaś – spojrzenie poradnikowe: jak dorośli mogą na te zmiany reagować i które reakcje pomagają, a które przeszkadzają w rozwoju i układaniu wzajemnych relacji. Autorka pokazuje trudności, ale przedstawia je jako normalne i rozwojowe, wyjaśnia, obala mity. Pisze w sposób wyważony, nie posługuje się stereotypami, nie straszy, lecz uspokaja, buduje zrozumienie, co nadaje całości konstruktywny, pozytywny wydźwięk.
Praca łączy w sobie wysokie walory merytoryczne dobrej książki naukowej z przystępnością formy i lekkością pióra książki popularnej. Co więcej, zawiera jasne i cenne wskazówki dotyczące postępowania. To połączenie wiedzy, mądrości i dobrego stylu czyni z niej pozycję ze wszech miar wartą polecenia.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra K. Olesia
Autorka przedstawia problemy związane z dojrzewaniem dziewcząt i chłopców niepełnosprawnych intelektualnie. Omawia zmiany biologiczne, intelektualne, emocjonalne i społeczne pojawiające się w okresie dojrzewania, wyraziście ukazując spiętrzenie trudności w przypadku tej grupy młodzieży.
Ukazuje specyfikę dorastania dziewcząt i chłopców, którzy zmagają się z trudnościami wynikającymi nie tylko z ich możliwości umysłowych, ale nierzadko również z tego, jak są odbierani przez społeczeństwo. Zwraca uwagę na negatywne zjawiska społeczne, takie jak stygmatyzacja, piętnowanie czy wykluczenie.
Obok problemów dotykających samych niepełnosprawnych autorka stara się przybliżyć czytelnikowi również trudności ich najbliższych, którzy stają przed trudnym zadaniem opieki i wychowywania dziecka upośledzonego umysłowo.
Żaneta Stelter obala także mity dotyczące zachowania niepełnosprawnych, m.in. mit „wiecznego dziecka” i mit „bezczynności”.
Czy w świecie, w którym nowoczesna technologia ułatwia nam życie, media elektroniczne dostarczają rozmaitych atrakcji, a Internet jest kopalnią wszelkiego rodzaju tekstów, słowo drukowane może jeszcze zafascynować młodego czytelnika i mieć na niego jakikolwiek wpływ?
Autorka analizuje lubiane przez dzieci i młodzież powieści fantastyczne. Przedstawia biografie bohaterów kształtowane przez lekturę niezwykłych ksiąg, przygląda się intrygującym okolicznościom, w jakich te księgi powstają, pokazuje magiczne biblioteki.
To propozycja dla rodziców, nauczycieli i bibliotekarzy, którzy szukają inspiracji do dyskusji z młodymi czytelnikami na temat książek i przyjemności czytania, oraz dla wszystkich, którzy lubią wędrówki po baśniowym świecie literatury dziecięcej i młodzieżowej.
Weronika Kostecka, doktorantka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, zajmuje się literaturą dziecięcą i młodzieżową. Autorka wierszy i opowiadań dla dzieci publikowanych w podręcznikach szkolnych. Członkini Polskiej Sekcji IBBY.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?