Rezyliencja, w tym klimatyczna, jest koncepcją, która rozpatrywana jest jako odporność w różnych perspektywach, miast, regionów oraz podmiotów gospodarczych. Według rankingu The World Economic Forum z 2024 r. na temat globalnych ryzyk, które w perspektywie 10 najbliższych lat są uważane za najważniejsze, na pierwszych czterech miejscach wskazano ryzyka środowiskowe, a mianowicie: ryzyko ekstremalnych zjawisk pogodowych, krytyczną zmianę warunków na ziemi, ryzyko utraty bioróżnorodności, niedobory zasobów naturalnych. Stąd też wśród wyzwań stojących przed podmiotami zarówno publicznymi, jak i prywatnymi odpowiedzialnymi za kształtowanie i gospodarowanie przestrzenią na pierwszym miejscu powinny stać cele związane z budowaniem trwałej odporności (long term resilience) i równowagi ekosystemów. Autorki podjęły próbę sformułowania koncepcji rezyliencji klimatycznej, przyjmując perspektywę realizacji celów środowiskowych spółek GPW sektora nieruchomości. Zaproponowały koncepcję rezyliencji modelu biznesowego w ramach strategii ESG 4R: (1) reduction, (2) removal, (3) repair, (4) resilience. Proponowane rozwiązania stanowią odpowiedź na zalecenia Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (European Sustainability Reporting Standards ESRS). " (...) "Rezyliencja klimatyczna. Perspektywa spółek GPW sektora nieruchomości" to obowiązkowa lektura dla każdego, kto interesuje się zrównoważonym rozwojem i strategiami adaptacji do zmian klimatycznych. Jest to monografia, która zasługuje na szczególne uznanie za swoją oryginalność, aktualność oraz kompleksowe ujęcie problematyki. Autorki, wnikliwie analizując spółki sektora nieruchomości i ich strategie biznesowe, dostarczają praktycznych wskazówek i innowacyjnych rozwiązań, które mogą zwiększyć odporność przedsiębiorstw na ryzyka klimatyczne. To kompleksowe i aktualne opracowanie jest nieocenionym źródłem wiedzy dla menedżerów, inwestorów, wykładowców i studentów". prof. dr hab. Anna Szelągowska, fragment recenzji
Kobiety w nauce. Próba wyjścia poza stereotyp jest pierwszą z cyklu książek poświęconych kobietom odważnie przeciwstawiającym się przyjętym stereotypom dotyczącym płci. W monografii autorzy dokumentują praktyki i osiągnięcia kobiet naukowczyń, które z uporem i determinacją pozyskiwały dla siebie przestrzeń w zamkniętym męskim świecie nauki. Kobiety w biznesie to druga część trylogii. Autorki analizują w niej kariery biznesowe kobiet przełamujących bariery i wspinających się na szczyt drabiny korporacyjnej, kierując dużymi przedsięwzięciami biznesowymi. Ich poziom empatii, współpracy i umiejętności komunikacyjnych czyni je skutecznymi liderkami. W niniejszej książce - Przedsiębiorcze kobiety srebrnej gospodarki - siła i inspiracji do nowych wyzwań, trzeciej i zamykającej cykl, poruszono problemy aktywizacji zawodowej kobiet 50+. Na tle rozważań poświęconych koncepcji srebrnej gospodarki przedstawiono postawy i motywacje przedsiębiorcze dojrzałych kobiet. Motywy zakładania biznesu po pięćdziesiątce wiążą się z indywidualnymi predyspozycjami, a także sytuacją rodzinno-społeczną, zawodową i finansową. Potrzeba zachowania niezależności i chęć utrzymania aktywności zawodowej na rynku pracy to kluczowe motywy, które skłaniają kobiety powyżej 50 + do zakładania własnej działalności gospodarczej. Dobre zdrowie, wiedza, doświadczenie i zdobyte umiejętności to zasoby, które opisane w książce kobiety wykorzystują do tego, by założyć i prowadzić własny biznes.
Inteligentna specjalizacja to ścisłe powiązanie działalności badawczo-rozwojowej, rozwoju kapitału ludzkiego (kwalifikacji oraz umiejętności pracowników) i specyfiki gospodarczej regionów lub państw. Inteligentne specjalizacje obejmują obszary gospodarki odznaczające się istotnym potencjałem innowacyjnym i rozwojowym, stanowiące jednocześnie pewien mikrosystem gospodarczy bazujący na silnych stronach regionu. Obecnie w Unii Europejskiej inteligentna specjalizacja to istotny pomysł na prowadzenie regionalnej polityki innowacyjnej. Dzięki temu możliwe jest efektywne i sprawne wykorzystanie publicznych środków na inwestycje w sferze badań oraz innowacji. W pracy w szczególności omówiono: główne cechy koncepcji inteligentnych specjalizacji, korzyści, jakie dzięki inteligentnym specjalizacjom uzyskują gospodarki lokalne, politykę regionalną ukierunkowaną na problematykę inteligentnych specjalizacji, wyzwania stojące przed uniwersytetami w kontekście budowy koncepcji inteligentnych specjalizacji i regionów innowacyjnych, rolę klastrów w rozpoznaniu inteligentnych specjalizacji. Praca zatytułowana "Inteligentne specjalizacje a budowa innowacyjnych regionów w warunkach europejskich" jest udaną próbą zmierzenia się z zupełnie nową tematyką. Rozprawa prezentuje w pełni zadowalający poziom prowadzonych dociekań i rozważań merytorycznych w swojej dziedzinie. Posiada bogatą wartość poznawczą w zakresie teorii ekonomicznych i różnych podejść stosowanych w analizie innowacji, innowacyjności i rozwoju regionalnego. Książka posiada dobry poziom naukowy i ma szansę stać się istotną pozycją, po którą sięgać będą naukowcy, menedżerowie, specjaliści z dziedziny nauk ekonomicznych. Prof. nadzw. dr hab. Zbigniew Klimiuk Książka "Inteligentne specjalizacje a budowa innowacyjnych regionów w warunkach europejskich" stanowi interesujące studium teoretyczne koncepcji inteligentnych specjalizacji, charakteryzujące koncepcję oraz jej podstawy teoretyczne. Pokazano teorie z zakresu polityki innowacji i regionalnej, na których bazuje pojęcie inteligentnych specjalizacji, a także jej powiązanie z rolą uniwersytetów i klastrów, jako lokomotyw/kluczowych elementów systemów innowacyjnych i regionalnych. W książce przedstawiono najnowsze podejścia do analizy klastrów, a także stopnia powiązania klastrów z inteligentnymi specjalizacjami. Prof. nadzw. dr hab. Elżbieta Wojnicka-Sycz
Wiedza zawarta w tej książce to klucz, dzięki któremu otworzysz drzwi do swojego szczęścia.
Miej siłę sprawczą, weź odpowiedzialność za swoje życie i popraw jego jakość w oparciu o zweryfikowane naukowo sposoby myślenia i działania.
Sięgnij po tę książkę, jeśli chcesz:
• inaczej spojrzeć na siebie i swoją rzeczywistość;
• wyeliminować negatywne nawyki i myśli, np. tendencję do zamartwiania się czy czarnowidztwo;
• być bardziej sprawczy i spełniony;
• czuć się lepiej i trwale podnosić poziom swojego zadowolenia z życia.
W książce zaprezentowano złożone procesy wpływające na współczesną przestrzeń miejską, koncentrując się na ocenie struktury użytkowania ziemi. Zagadnienia zilustrowane zostały przykładami polskich miast, rozwijających się w zmieniających się warunkach geopolitycznych, zarówno przed wybuchem drugiej wojny światowej, jak i po jej zakończeniu (kiedy to najpierw wpływ na ich rozwój miała centralnie sterowana gospodarka socjalistyczna, a po 1989 r. - gospodarka rynkowa).
Autor omówił m.in.:
• podstawowe pojęcia związane z tematyką badawczą (m.in. ziemia, grunt, teren, nieruchomość);
• dotychczasowe badania, w szczególności poświęcone tematyce użytkowania ziemi przestrzeni miejskiej (zarówno w skali świata, jak i Polski) oraz problematykę renty gruntowej i jej odmian;
• formy użytkowania ziemi (zwielokrotnione poprzez postęp techniczny oraz realizację zasad gospodarki rynkowej);
• strukturę własnościową gruntów;
• czynniki i uwarunkowania wpływające na strukturę użytkowania ziemi;
• różnorodność jednostek przestrzennych uwzględnionych zarówno w geodezyjnej ewidencji gruntów, jak i przyjętych w badaniach naukowych.
Ponadto:
• poprzez analizę porównawczą Autor zaprezentował strukturę użytkowania ziemi w ostatnich latach w czterech dużych miastach Polski: Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu;
• w nawiązaniu do klasycznych modeli struktury funkcjonalno-przestrzennej miast E.W. Burgessa, H. Hoyta, C.D. Harrisa oraz E.L. Ullmana podjął się próby dopasowania do nich struktury przestrzennej wybranych miast Polski, z uwzględnieniem wpływu na jej kształt gospodarki gruntami.
Architektura, ekonomika miast, geodezja, geografia osadnictwa, gospodarka nieruchomościami, gospodarka przestrzenna, historia gospodarcza, planowanie przestrzenne, socjologia, urbanistyka i inne - ze względu na interdyscyplinarność omawianej problematyki książkę zaleca się zarówno środowiskom naukowym, urzędom administracji publicznej, jak i uczestnikom rynku nieruchomości. Może stanowić także źródło wiedzy dla studentów różnych kierunków studiów, zwłaszcza gospodarki przestrzennej (przedmiot Podstawy gospodarowania gruntami) oraz innych kierunków o profilu miejskim - zarówno uczelni ekonomicznych, jak i ogólnouniwersyteckich.
Książka "Międzynarodowe przedsiębiorstwo rodzinne - znaczenie orientacji przedsiębiorczej sukcesora dla internacjonalizacji przedsiębiorstwa rodzinnego" traktuje o ważnym, z punktu widzenia rozwoju i zachowania ciągłości międzygeneracyjnej przedsiębiorstwa rodzinnego, aspekcie przygotowania sukcesorów do przejęcia biznesu rodzinnego. Wcześniejsze badania nad wpływem procesu sukcesji na proces internacjonalizacji firmy pokazują, że zmiana pokoleniowa może mieć zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki. Badaniom poddano orientację przedsiębiorczą sukcesora, podejmując tym samym próbę określenia roli wymiarów orientacji przedsiębiorczej, czyli proaktywności, innowacyjności, skłonności do ryzyka, agresji konkurencyjnej oraz autonomii, w międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstwa rodzinnego. W takim ujęciu obszar ten był dotychczas niezbadany, a książka może przyczynić się do lepszego zrozumienia nie tylko wagi rozwoju kapitału ludzkiego, głównie sukcesorów, ale również specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstw rodzinnych w otoczeniu międzynarodowym. Monografia integruje aspekty teoretyczne i praktyczne związane z istotą przedsiębiorstw rodzinnych, procesem sukcesji oraz internacjonalizacją. Publikacja skierowana jest do studentów kierunków ekonomicznych, teoretyków nauk ekonomicznych, a także praktyków gospodarczych, dla których może stać się źródłem inspiracji, jak również okazją do zainicjowania twórczego dyskursu naukowego. Przeprowadzona analiza teoretyczna i empiryczna może stanowić źródło wiedzy dla przedsiębiorców rodzinnych, ale również wszelkich podmiotów internacjonalizujących swoją działalność.
Książka ukazuje, przy pomocy jakich metod marketingowych placówki zdrowotne mogą rozpoznawać pozamedyczne oczekiwania pacjentów, a następnie ich pozyskiwać i utrzymywać jako nabywców usług w długim okresie (rozdziały I i II). Przedstawia źródła finansowania działalności wewnętrzne i zewnętrzne (rozdział IV i V) oraz powiązania między strategiami marketingowymi a strategią finansowania (rozdział III). Walorem omawianej pracy jest komunikatywny sposób prezentacji i sekwencyjne ujęcie problematyki, zapewniające logicznie spójną konstrukcję. Liczne przykłady, rysunki i tabele pozwalają lepiej zrozumieć prezentowane treści. (...) Książka jest adresowana do szerokiego grona Czytelników. Opracowanie może stanowićzarówno podręcznik akademicki dla studentów studiów medycznych (kierunku lekarskiego i zdrowie publiczne) i podyplomowych (z zakresu zarządzania ochroną zdrowia), jak i źródło inspiracji dla menedżerów placówek zdrowotnych. dr hab. Iga Rudawska, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego, fragment recenzji
W niniejszej książce Autor podejmuje się zidentyfikowania, wyjaśnienia oraz scharakteryzowania barier zarządzania kapitałem ludzkim w szpitalach publicznych, wewnętrznych i zewnętrznych, a także relacji przyczynowo-skutkowych utrudniających zarządzanie czynnikiem ludzkim w tych organizacjach na podstawie przeprowadzonych badań w oparciu o percepcję zarządzających szpitalami - osób bezpośrednio odpowiedzialnych za funkcjonowanie podmiotów leczniczych. "Recenzowana monografia swoją problematyką wpisuje się w zmiany, jakie zachodzą w ostatnich czasach w polskim systemie usług medycznych. Autor podjął się trudnej analizy z uwagi na obszar procesu zarządzania - obszar zarządzania kadrami, dlatego też monografia stanowi krok naprzód w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim w polskich szpitalach, pozwala lepiej zrozumieć istotę problemów, które wynikają z wieloaspektowości problematyki związanej z opisywanym i analizowanym w monografii obszarem zarządzania. (...) Wskazane w publikacji wnioski w znaczący sposób przyczyniają się do usprawnienia tego procesu. (...) Znaczącym walorem publikacji jest jej aplikacyjność. Autor publikacji dokonał dogłębnej i bardzo szczegółowej analizy literatury przedmiotu. Na uwagę zasługuje fakt, iż publikacja ta została w dużej mierze oparta o anglojęzyczną literaturę. (...) Monografia stanowi ważną pozycję dla osób, których zainteresowania naukowe oscylują w obszarze zarządzania w sektorze usług medycznych oraz menedżerów polskich publicznych i niepublicznych szpitali". Prof. dr hab. Łukasz Sułkowski
Edukacja w zakresie etyki zwykle pomija sposoby i przyczyny podejmowania przez ludzi decyzji w kwestiach moralnych. Jednak dzięki nowym, inspirującym odkryciom psychologii behawioralnej, kognitywistyki, biologii ewolucyjnej oraz etyki behawioralnej możemy poznać typowe powody, dla których dobrzy ludzie postępują niekoniecznie dobrze. Sposoby podejmowania decyzji od dawna stanowią obszar zainteresowań nauki. Jednak dopiero niedawno skupiono się na decyzjach etycznych. Filozofia i religia wprawdzie wskazują, jak myśleć i działać w różnych kwestiach moralnych, jednak to badania nad etyką behawioralną ujawniają, co w praktyce wpływa na to, jak podejmujemy owe decyzje. Problemy etyczne większości ludzi wynikają z robienia rzeczy ewidentnie złych - Arystoteles ze złej ścieżki ich nie wróci, ale nauka etyki behawioralnej taką szansę daje nam wszystkim. Etyka behawioralna w praktyce stanowi cenne uzupełnienie dla tradycyjnego podejścia do nauczania etyki, zwłaszcza dla początkujących, którzy dzięki niej mogą szybko zaznajomić się z kluczowymi elementami tej nowej dziedziny. Zainteresuje szczególnie czytelników związanych z dziennikarstwem, PR-em, marketingiem, etyką biznesu, medycyną, prawem - gdyż jej głównym tematem jest natura podejmowania decyzji moralnych. Ponieważ oparta jest na badaniach i jednocześnie napisana w sposób ciekawy, anegdotyczny i przejrzysty, może być wsparciem w szkołach średnich, na uczelniach, w szkołach podyplomowych i biznesie. Książka ta jest niezależnym źródłem wiedzy, zawiera jednak bonus w postaci Ethics Unwrapped darmowego, internetowego źródła edukacyjnego z nagradzanymi filmami i materiałami dydaktycznymi na różnorodne tematy związane z etyką behawioralną (i etyką w ogóle).
W książce Budżetowanie i controlling w przedsiębiorstwie przedstawiono zagadnienia implementacji zintegrowanych systemów informatycznych - budżetowania i controllingu, niezwykle przydatnych w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem. Jest to opracowanie o charakterze teoretyczno-implikacyjnym. Traktuje o najistotniejszych kwestiach dotyczących planowania, wdrażania controllingu wraz z niezbędnymi narzędziami. Na przykładzie przedsiębiorstwa zaprezentowano przebieg i efekty wdrożenia controllingu. W publikacji przedstawiono genezę controllingu, jego funkcje i rodzaje. Zwrócono uwagę na miejsce controllera, jego funkcje i rodzaje. Zwrócono uwagę na miejsce controllera w strukturze organizacyjnej i jego zadania. Wskazano na pozytywne aspekty posiadania controllingu w przedsiębiorstwie oraz na bariery jego wdrażania. Książka stanowi doskonały materiał dydaktyczny dla studentów kierunków ekonomicznych.
Publikacja stanowi kompendium wiedzy o rynku finansowym. Obok treści opisowych, dotyczących w szczególności podziału rynku finansowego na kolejne segmenty operacyjne i ich charakterystyki, przedstawiono w niej również matematyczne podstawy kalkulacji wartości pieniądza w czasie oraz wyceny i rozliczeń dotyczących podstawowych instrumentów finansowych dostępnych na współczesnym rynku finansowym. Z tego też względu niniejszą pozycję można traktować jako pomoc w nauczaniu przedmiotów poruszających tematykę rynku finansowego, czy też matematyki finansowej studentów uczelni ekonomicznych oraz studentów wydziałów ekonomicznych politechnik i uniwersytetów.
Książka składa się z siedmiu rozdziałów:
- w rozdziale pierwszym przedstawiono podstawowe zagadnienia (definicje, klasyfikacje, cechy charakterystyczne), dotyczące rynków, instrumentów i instytucji finansowych;
- w rozdziale drugim przybliżono koncepcję wartości pieniądza w czasie z uwzględnieniem modeli oprocentowania prostego i składanego, rachunku rent oraz ratalnej spłaty długu;
- w dalszych pięciu rozdziałach skoncentrowano się na podstawowych segmentach operacyjnych rynku finansowego – rynku pieniężnym, depozytowo-kredytowym, kapitałowym, walutowym oraz rynku instrumentów pochodnych.
Każdy z rozdziałów od drugiego do siódmego zaczyna się zwięzłym, opisowym wprowadzeniem, po którym następuje wykaz kluczowych dla danej tematyki pojęć i zagadnień, wzorów, zadań do samodzielnego rozwiązania oraz odpowiedzi.
Głównym celem książki jest uzupełnienie literatury o kompleksowe podejście do systemu ochrony konsumentów.
Autorka w książce łączy rozważania o charakterze teoretycznym z analizami faktycznego funkcjonowania systemu ochrony konsumentów. Podjęty wywód ma charakter interdyscyplinarny. Książka oferuje wgląd w całokształt problematyki ochrony konsumentów – od uwarunkowań prawnych, po działania instytucjonalnej sieci ochrony konsumentów, systemu alternatywnego rozstrzygania sporów konsumenckich, po działania z zakresu ochrony konsumentów na stabilność systemu finansowego. W książce zaprezentowano także doświadczenia międzynarodowe, które stanowiły inspirację dla autorskich rekomendacji skierowanych do głównych interesariuszy polityki publicznej z zakresu ochrony konsumentów na rynku usług finansowych w Polsce.
"Uwzględniając rosnącą samoświadomość kobiet oraz potrzebę oparcia wiedzy na rzetelnych źródłach, w książce omówiono wiele ważnych dla kobiet problemów i tematów stanowiących obszar ich zainteresowania na różnych etapach życia. Układ książki jest czytelny, a język przystępny, co sprawia, że łatwo odnaleźć interesujące czytelnika treści. Dzięki tym zaletom praca ma szansę znaleźć szerokie grono odbiorców i podnieść poziom ogólnej wiedzy medycznej w zakresie endometriozy, diagnostyki i leczenia czerniaka czy zabiegów chirurgii plastycznej po mastektomii. Poza tematyką typowo medyczną w książce znalazły się materiały dotyczące relacji intymnych, pielęgnacji skóry trądzikowej czy łysienia androgenowego. Tematy nie tylko dla wielu trudne, ale również obarczone dużą dozą wszechobecnego chaosu informacyjnego. Zebranie zagadnień pochodzących z wielu różnych dziedzin nauk medycznych i kosmetologicznych w jedno dzieło jest bardzo dobrym pomysłem i ma szansę podnieść świadomość kobiet w tych obszarach. Autorzy książki to specjaliści z wielu różnych dziedzin, w tym lekarze i biotechnolodzy oraz kosmetolodzy" - dr hab. nauk. med. Diana Kitala, fragment recenzji. "Monografia zdecydowanie wpisuje się w interdyscyplinarne i wielospecjalistyczne przedstawienie tematów interesujących współczesne kobiety" - dr hab. nauk. med. Agata Kabała-Dzik, fragment recenzji.
Jedną z najważniejszych umiejętności pozwalających odnieść sukces w pracy zawodowej jest ta dotycząca budowania odpowiednich relacji zawodowych. To, jak je będziemy budować, jaką świadomość o nich będziemy mieli i jak będziemy z nich korzystać, może okazać się kluczowe dla kariery i z pewnością pomoże wyróżnić się na wymagającym rynku pracy. W książce Etykieta biznesu w praktyce. Jak budować relacje służbowe autorka zwraca uwagę na to, jak bardzo różnimy się i jak odmienne możemy mieć oczekiwania względem wzajemnym relacji oraz sposoby ich budowania, ale przede wszystkim pokazuje standardy i właściwe praktyki.
Przekazana w publikacji wiedza może znaleźć zastosowanie na różnych etapach życia zawodowego i w różnym stopniu, gdyż nigdy nie wiadomo, jak potoczy się nasza zawodowa przygoda, gdzie i z kim przyjdzie nam współpracować, a co za tym idzie – jak wiele z tej wiedzy może okazać się kluczowe.
Książka to zaproszenie do świata etykiety oraz do głębszego poznania zagadnień dotyczących:
• Skutecznego budowania własnego wizerunku oraz relacji służbowych,
• Standardów zachowań w świecie biznesu,
• Różnic kulturowych,
• Norm, które zapewnią komfort i pewność siebie w najróżniejszych okolicznościach służbowych, począwszy od rozmowy rekrutacyjnej, po uczestnictwo w oficjalnych spotkaniach, na organizacji wydarzeń specjalnych kończąc.
„Fundamentem sukcesu w życiu i w biznesie są relacje międzyludzkie. Ta książka to niezbędnik dla każdego, komu zależy, by były one takie, jak oczekują jego partnerzy i klienci”.
Ryszard Kajkowski
Założyciel pierwszej prywatnej firmy produkującej oprogramowania w Polsce
„Dobre maniery, świadomość różnic kulturowych są bezcenne w budowaniu profesjonalnego wizerunku i nawiązywaniu kontaktów. Te z kolei mają kluczowe znaczenie w międzynarodowym środowisku biznesowym, opartym na kulturze współpracy, partnerstwa oraz wzajemnego szacunku. Serdecznie zachęcam do lektury książki Pani Dagmary Łuczki. Wiedza teoretyczna w połączeniu z praktycznymi warsztatami prowadzonymi przez autorkę wzmacnia pewność siebie i pozwala łatwiej dostosować się do określonych sytuacji”.
Justyna Głowacka
Pełnomocnik Prezesa ds. ZZL/HR Proxy, Wood-Mizer Industries Sp. z o.o.
Niniejsza książka napisana została z myślą o tych, którzy muszą sprowadzić mniej lub bardziej złożone problemy menedżerskie, w tym założenie lub rozwój własnego przedsiębiorstwa, do podstawowego pytania: Czy to się opłaci? Pokazano tu, na praktycznych przykładach konkretnych przedsiębiorstw, jak stosować metody planowania biznesowego w różnych sytuacjach i do różnych celów.
Rachunek kosztów logistycznych w przedsiębiorstwie to podręcznik adresowany do wszystkich zainteresowanych logistyką i rachunkowością. Zagadnienia teoretyczne poparto w nim praktycznymi przykładami i zadaniami. Do każdego zadania podane jest rozwiązanie. Czytelnik dowie się:
• Jak definiowana jest logistyka,
• Jak jest rola logistyki w jednostce gospodarczej,
• Jak klasyfikuje się i rejestruje koszty w logistyce,
• Co to jest rodzajowy i kalkulacyjny układ kosztów,
• Jakie znaczenie ma zakładowy plan kont,
• Jak klasyfikuje się w przedsiębiorstwie działania i procesy logistyczne,
• Czym jest mapowanie działań i procesów logistycznych,
• Jak sporządza się rachunek kosztów działań,
• Jakie inne modele rachunku kosztów można zastosować w przedsiębiorstwie,
• Jakie są cele i czynniki determinujące oraz ograniczające budżetowanie,
• Jak budżetuje się koszty logistyczne, np. w zakresie sprzedaży, działalności transportowej czy administracyjnej (koszty ogólnego zarządu).
Na początku XXI wieku jednym z najważniejszych przejawów osiągnięcia wysokiego poziomu cywilizacyjnego kraju jest dostarczanie usług publicznych o wysokiej jakości. Mijają czasy, w których odbiorca wysokiej jakości usług publicznych. Obecnie w sercu sprawnie działającej administracji publicznej znajduje się obywatel. Autorzy, opisując zwrot w stronę doskonalenia jakości usług publicznych na całym świecie, równocześnie podają rekomendacje do zmian w polskich usługach publicznych. Niniejsza książka zawiera opis ewolucji systemów zarządzania w administracji publicznej na całym świecie od lat 60. XX wieku do lat współczesnych. Zostały w niej dokładnie przedstawione takie koncepcje jak: Nowa Administracja Publiczna (New Public Administraction), Nowe Zarządzanie w Sektorze Publicznym (New Public Menagement), czy też koncepcja Modernizującego się Zarządu (Reinventing Govenment). W książce w rozbudowany sposób zostały opisane systemy zarządzania jakością w usługach publicznych, począwszy od norm ISO, modelu EFQM i podejścia TQM, a skończywszy na koncepcjach Strategicznej Karty Wyników oraz brytyjskiego systemu Best Value. Ponadto, książka zawiera opis implementacji poszczególnych systemów, z wykorzystaniem szeregu metod i narzędzi, sosowanych w zarządzaniu jakością. Liczne przykłady wdrażania systemów zarządzania jakością w Polsce i krajach wysoko rozwiniętych mogą być pomocne menedżerom administracji publicznej w Polsce w dokonywaniu pozytywnych zmian w swoich instytucjach.
Design, designerski to pojęcia robiące współcześnie spektakularną karierę, przypisywane do sztuki, architektury, przemysłu, multimediów, mody czy nawet kulinariów. Współcześnie niemal wszystko może być designerskie bądź niedesignerskie, stąd pojemność tego słowa zdaje się być niewyczerpana.
Czy rzeczywiście pojęcie to jest aż tak pojemne? Czy jego przedostanie się do świadomości społecznej jest wyrazem wzrastającej wiedzy w zakresie wzornictwa czy raczej brakiem świadomości co do kryjącej się za nim treści?
Wreszcie, czy nie warto ogłosić narodzin socjologii designu, która podjęłaby próbę zrozumienia relacji na linii design – społeczeństwo?
Socjologię designu można zdefiniować jako społeczny aspekt kształtowania wzornictwa. Wśród obszarów zainteresowania socjologii designu należy wyeksponować następującą problematykę:
• Funkcjonowanie designu w społecznej świadomości.
• Oddziaływanie designu na społeczeństwo (Czy i jak design oddziałuje na społeczeństwo? Dlaczego niektóre projekty przedostają się do masowej wyobraźni, a inne nie? W jaki sposób design kształtuje gusta, upodobania, a także generuje w danym człowieku potrzebę posiadania jakiegoś dobra?).
• Relacje między masowością a elitarnością designu.
Książka ta może być interesującą lekturą nie tylko dla osób zainteresowanych socjologią, ale również dla designerów i wszystkich, którzy dostrzegają znaczenie społecznego tworzenia rzeczywistości.
Książka Zasady oceny działalności gospodarczej przedsiębiorstw powstała na podstawie doświadczeń dydaktycznych wynikających z wieloletniego prowadzenia wykładów akademickich z przedmiotu "Analiza ekonomiczna przedsiębiorstw" oraz przedmiotów pokrewnych. Jest to kompendium wiedzy teoretycznej niezbędnej studentom, słuchaczom studiów podyplomowych, doktorantom i praktykom gospodarczym do samodzielnego przeprowadzenia analiz oraz ocen działalności gospodarczej przedsiębiorstw. Zakres podręcznika obejmuje zasady przeprowadzania analiz i ocen makroekonomicznego, a także sektorowego otoczenia przedsiębiorstw oraz problematykę analiz i ocen działalności gospodarczej przedsiębiorstw. Ocena działalności przedsiębiorstwa obejmuje m. in. wstępną i wskaźnikową analizę sprawozdań finansowych, zaawansowane metody analizy wskaźnikowej oraz metody analizy i oceny efektywności inwestycji. Oprócz klasycznej problematyki oceny kondycji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw na podstawie sprawozdań finansowych w podręczniku zawarto szereg autorskich rozważań i propozycji m. in. w zakresie wskaźników rentowności, w szczególności wskaźnika nadwyżki finansowej (cash flow) i wartości dodanej.
W obecnych czasach ryzyko jest zjawiskiem powszechnym, lecz nie do końca znanym. Ponieważ nie da się go wyeliminować z codziennych decyzji, jakie przychodzi nam podejmować, należy je poznać jak najlepiej. Wówczas posiadana przez nas wiedza pozwoli nam nie tyle na skuteczne jego ograniczanie, ale głównie na przewidywanie ewentualnych negatywnych skutków, jakie mogą w pewnych sytuacjach mieć miejsce. Książka stanowi pomoc w zgłębianiu tajników ryzyka rynku akcji. Zawarto w niej zarówno podstawy teoretyczne, jak i przedstawiono praktyczne aspekty inwestowania w warunkach niepewności. Układ publikacji został tak skomponowany, aby przedstawić Czytelnikowi w przejrzysty i kompleksowy sposób koncepcje analizy ryzyka - zarówno technicznej, jak i fundamentalnej. Istotnym walorem tego podręcznika jest fakt przedstawienia, poza klasycznymi metodami, nowych metod analizy ryzyka niestosowanych na krajowych parkietach. Tym samym niniejsza praca stanowi swego rodzaju elementarz dla potencjalnego inwestora giełdowego. Dzięki niej właśnie, w możliwie zwięzły sposób, można zgłębić tajniki nie do końca przewidywalnych zachowań rynkowych, jak również sposobów redukcji ryzyka.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?