Adam Myjak wybitny rzeźbiarz, pedagog, profesor oraz rektor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, którą ukończył z wyróżnieniem na wydziale rzeźby w 1971 roku. Wyróżniany i nagradzany od czasów studenckich, odznaczony złotym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Autor licznych realizacji pomnikowych, plenerowych oraz scenograficznych. Jego dzieła wystawiane są na wystawach zarówno w Polsce, jak i za granicą. Sztuka rzeźbiarza skupia się na postaci ludzkiej, szczególną uwagę poświęcając wizerunkowi głowy i twarzy. Konsekwentnie poszukuje formy przetrwania sztuki, ukazując strach, ból, żart, refleksję. Perfekcyjny warsztat artysty drwi z materii, z wdziękiem balansując na granicy konwencji i percepcji oraz łącząc na pozór niepasujące do siebie skrajności.
Kolejna książka w serii „Plakaty” przybliży czytelnikom twórczość Huberta Hilschera, jednego z najbardziej znanych reprezentantów polskiej szkoły plakatu. Hilscher był wszechstronnym artystą, który zajmował się nie tylko plakatem i grafiką użytkową, lecz także ilustracją książkową i identyfikacją wizualną. Związany był z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie oraz wieloma wydawnictwami i czasopismami – kierował zespołem artystycznym w Wydawnictwie Artystyczno-Graficznym (1961–1970), „Przeglądzie Kulturalnym” (1959–1961) i „Projekcie” (1962–1983). Do najpopularniejszych prac Hilschera należą liczne plakaty cyrkowe przedstawiające zwierzęta, zwłaszcza zaś tygrysy i lwy. Jego twórczość charakteryzują dowcip oraz balansowanie na granicy realizmu i ekspresjonizmu. Za tekst i wybór plakatów odpowiada Irena Przymus.
Książka autorstwa Jerzego Miśkowiaka i projektu Lecha Majewskiego przedstawia życie i twórczość Elisabeth Jerichau-Baumann, XIX-wiecznej artystki polskiego pochodzenia, która większość życia spędziła w Danii. Jerichau-Baumann portretowała najważniejsze duńskie osobistości – członków rodziny królewskiej, arystokratów, polityków, aktorów i pisarzy, m.in. Hansa Christiana Andersena, ale także dzieci i żebraków. Malarka chętnie posługiwała się alegoriami – jest autorką niezwykle popularnego przedstawienia Danii jako Walkirii niosącej duńską flagę i miecz, której wizerunek był wykorzystywany m.in. na pudełkach czekoladek czy pocztówkach. Na płótnach artystki wielokrotnie pojawiały się również Turczynki, Egipcjanki, Żydówki i Włoszki, a zwłaszcza bohaterki sag i baśni – Halgjerde, Lorelei, nimfy i liczne syrenki, powstałe zapewne z inspiracji warszawskim herbem. Album, zawierający biografię artystki i polskie konteksty jej twórczości, przybliża na niemal 300 reprodukcjach styl malarki i czasy, w których żyła.
Julian Fałat (1853–1929) – artysta młodopolski, przedstawiciel malarstwa pejzażowego i rodzajowego. Absolwent krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych oraz Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. W latach 1886–1895 był zatrudniony na dworze cesarza Wilhelma II, po czym został dyrektorem a następnie rektorem wspomnianej SSP w Krakowie. Za swoją twórczość, wystawianą zarówno w Polsce, jak i za granicą, był wielokrotnie doceniany najważniejszymi nagrodami, m.in. złotym medalem na międzynarodowych ekspozycjach w Berlinie, Monachium i Dreźnie oraz Wstęgą Komandorii Orderu Polonia Restituta. Początkowo jego obrazy cechował realizm, szczegółowo przedstawiał życie codzienne, religijność chłopów, sceny z polowań. Później twórczość Fałata bardziej skłaniała sie ku wpływom impresjonizmu i związanej z nim spontaniczności tworzenia, czemu dał wyraz w malarstwie pejzażowym. Do znanych dzieł artysty należą m.in. Kraków rankiem (1897), Krajobraz zimowy (1891) czy Pejzaż z Bystrej (1919).
Marcin Władyka (ur. 1975) jest związany z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, ponadto współpracuje wieloma festiwalami, przeglądami filmów i instytucjami kultury, tworząc na ich potrzeby plakaty, rysunki czy projekty książek. Profesor Dorota Folga-Januszewska uważa plakaty Władyki za „śmiertelnie zabawne, dramatycznie komiczne”, często przedstawiające poruszaną kwestię w krzywym zwierciadle. Mimo iż pozwalają one na uśmiech, jednocześnie skłaniają do refleksji. W albumie zebranych zostało blisko 60 starannie wyselekcjonowanych, najlepszych prac artysty.
Dwudziesty tomik w serii Plakaty poświęcony jest twórczości profesora Michała Klisia związanego z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach, której był rektorem w latach 2001–2005. Artysta zajmuje się malarstwem, plakatem i grafiką użytkową. Został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami w dziedzinie plakatu i sztuki użytkowej, m.in. Złotymi Medalami na Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach (1987, 1999, 2001) czy Brązowym Medalem na Międzynarodowym Triennale Plakatu Teatralnego w Sofii (2001). Prace Klisia znajdują się w wielu zbiorach muzealnych i kolekcjach prywatnych, m.in. w Bielsku-Białej, Poznaniu, Wilanowie, Lahti, Watykanie, Nowym Jorku i Sydney. Wstęp i wybór prac do minialbumu przygotował Zdzisław Schubert.
„Księga smoków polskich” to literacki i historyczno-etnograficzny opis 25 legendarnych bestii – smoków, wielkich węży i podobnych im stworów. Autor, historyk i etnolog, kreśli ich wizerunki, dokonując skrupulatnej charakterystyki potworów, przytaczając opracowane na nowo swoim piórem legendy i podania, sięgając do źródeł postaci i wątków, a nawet opisując miejsca związane z potworami. Dzięki temu „Księga smoków polskich” łączy na swoich kartach elementy popularnonaukowe i stricte literackie, będąc jednocześnie przemyślanym kompendium wiedzy o wyobrażeniach naszych przodków i ich kulturowych źródłach oraz zajmującym czytadłem, wypełnionym opowieściami o krwiożerczych bestiach, zatrwożonych krainach, wyczekujących ratunku księżniczkach, dzielnych rycerzach i sprytnych rzemieślnikach. Całości dopełniają pełne baśniowej atmosfery ilustracje cenionego duetu rysowników Pawła Zycha i Witolda Vargasa.
Minialbum poświęcony twórczości Piotra Garlickiego – grafika i plakacisty związanego z Wydziałem Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Oprócz plakatów projektuje również okładki książek i płyt, katalogi, oprawy graficzne kampanii reklamowych oraz wydarzeń. Wielokrotnie nagradzany, uczestniczył w wielu wystawach krajowych i zagranicznych, a jego prace można oglądać nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach europejskich, w Azji i na Bliskim Wschodzie.
Kolejne zaktualizowane wydanie znanego i cenionego przewodnika krajoznawczego po Bieszczadach. Turysta znajdzie w nim wszystko, co powinien wiedzieć o tej niezwykłej krainie: opis historii, kultury, zabytków, przyrody, geografii, szlaków turystycznych, propozycje wycieczek, mapy poglądowe i informacje praktyczne. Podróżowanie po Bieszczadach z przewodnikiem Wydawnictwa BOSZ ułatwi podręczny format publikacji, bogactwo ilustracji oraz ciekawa szata graficzna. Zapraszamy w Bieszczady!
Kolejny minialbum w serii Plakaty poświęcony jest twórczości jednego z najsłynniejszych twórców polskiej szkoły plakatu – Jana Młodożeńca. Na dorobek artysty składają się nie tylko plakaty, lecz także okładki i ilustracje książkowe przygotowywane na zlecenie wielu polskich wydawnictw. Młodożeniec jest autorem licznych plakatów filmowych („Czekając na życie”, „Pojedynek na szosie”), teatralnych („Indyk”, „Wdowy”) i baletowych („Trójkątny kapelusz”, „Cztery temperamenty”). Jego charakterystyczny styl opierał się na bogatej kolorystyce, grubej kresce oraz stosowaniu ręcznie wykonanego liternictwa.
Kolejny minialbum w serii o najsłynniejszych polskich sportowcach poświęcony jest Irenie Kirszenstein-Szewińskiej, trzykrotnej mistrzyni olimpijskiej, siedmiokrotnej medalistce igrzysk, pięciokrotnej mistrzyni Europy oraz szesnastokrotnej rekordzistce świata na dystansach 60, 100, 200, 300, 400 metrów, 440 yardów, w sztafecie 4 × 400 metrów. Szewińska czterokrotnie triumfowała w plebiscycie „Przeglądu Sportowego” na 10 najlepszych sportowców Polski. Była również prezesem Polskiego Związku Lekkiej Atletyki (1997–2007), wiceprezesem Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz członkiem Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (1998–2018). Wstęp Stefana Szczepłka i starannie wyselekcjonowane fotografie z Muzeum Sportu i Turystyki z pewnością przybliżą postać i karierę sportową tej znakomitej lekkoatletki.
Szesnasty już minialbum w serii o znanych polskich plakacistach prezentuje twórczość Sławomira Iwańskiego, artysty związanego z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi oraz Łódzką Szkołą Filmową. Jego minimalistyczne prace wyróżniają się niebanalnymi układami typograficznymi i dużym nasyceniem barw. Iwański, zainspirowany dokonaniami Władysława Strzemińskiego, postulującego tzw. myślenie wzrokiem, tak komponuje litery i słowa na swoich plakatach, aby przybierały konkretne kształty – dobry przykład stosowanej techniki stanowią lenonki powstałe z liter na plakacie Hommage a John Lennon. Artysta wystawiał swoje prace w Polsce i za granicą, był wielokrotnie nagradzany, m.in. na katowickim i rzeszowskim Biennale Plakatu Polskiego (1997, 2005). Wstęp i wybór prac do książki przygotował Zdzisław Schubert.
Bogato ilustrowana książka Aliny Kręcisz to wielogłosowa relacja z podróży po lankijskiej wyspie, która została zwiedzona śladami znanych osobistości przełomu XIX i XX wieku – Stanisława Ignacego Witkiewicza i Bronisława Malinowskiego. Autorka po uważnym przestudiowaniu zapisków obydwu podróżników postanowiła ponownie odwiedzić Sri Lankę, aby odtworzyć wycieczkę sprzed ponad stu lat. Współczesnym opisom lankijskich miejsc i zwyczajów towarzyszą liczne cytaty, m.in. z artykułów Witkacego dla „Echa Tatrzańskiego” i dziennika Malinowskiego, obrazujące, jakim przemianom uległy poszczególne miejsca – Kolombo, Kandy, Matale czy Anuradhapura – oraz sposoby miejskiej i międzymiastowej komunikacji. Szczegółowa relacja, zilustrowana kilkudziesięcioma fotografiami archiwalnymi i współczesnymi, jak również reprodukcjami prac Witkacego i Juliana Fałata, pozwoli czytelnikom na odbycie literackiej podróży po hinduskich i buddyjskich świątyniach oraz lankijskich ogrodach i rezerwatach, zachęcając tym samym do odwiedzenia tego odległego, lecz niezwykle urodziwego azjatyckiego państwa. To wspaniała pozycja dla wszystkich pasjonatów dalekich podróży oraz entuzjastów twórczości Witkacego i dokonań Bronisława Malinowskiego.
Wybór najważniejszych prac malarskich Józefa Pankiewicza, którego dzieła znajdują się w największych polskich muzeach. Wybitny portrecista, twórca epoki realizmu oraz wzięty impresjonista. Znaczną część swojego życia związał z Francją, która odcisnęła piętno na jego twórczości, za co był wielokrotnie nagradzany. Pozostawił po sobie olbrzymi dorobek artystyczny, w tym niesamowitą ilość francuskich krajobrazów i pejzaży.
Minialbum „Hołdanowicz. Plakaty” stanowi kontynuację popularnej serii poświęconej najwybitniejszym przedstawicielom polskiego plakatu. Leszek Hołdanowicz – jeden z reprezentantów polskiej szkoły plakatu, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie, obecnie wykładowca warszawskiej akademii. Laureat wielu nagród, wielokrotny medalista Polskiego Biennale Plakatu w Katowicach oraz Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Tworzy plakaty o tematyce społecznej, sportowej i kulturalnej, okładki książkowe i płytowe, informacje wizualne. Prace Hołdanowicza cechują lapidarność formy, powtarzalność elementów oraz asceza kolorystyczna.
Minialbum zawiera ponad 50 prac jednego z najwybitniejszych współczesnych twórców szkoły polskiego plakatu – Błażeja Ostoji Lniskiego. Zostały w nim zaprezentowane najlepsze dzieła tego nietuzinkowego malarza, plakacisty, projektanta i pedagoga. Na kunszt tego wybitnego artysty składa się wyszukana forma, abstrakcyjne pojmowanie rzeczywistości oraz stonowana kolorystyka. Album jest kolejnym z serii poświęconej najwybitniejszym twórcą polskiej szkoły plakatu.
Minialbum poświęcony twórczości Ryszarda Kajzera –plakacisty, projektanta książek i wykładowcy warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył z wyróżnieniem rektorskim w 1999 roku. W latach 2003–2004 przebywał na stypendium w Internationales Künstlerhaus Villa Concordia w niemieckim Bambergu. Autor wystaw indywidualnych i zbiorowych, wielokrotnie nagradzany w Polsce i za granicą. Prace artysty wyróżniają się charakterystyczną dla jego stylu swobodą formy.
Grzegorz Marszałek, któremu poświęcony jest kolejny tomik w serii Plakaty, zajmuje się projektowaniem plakatów, ilustracją, rysunkiem i grafiką projektową. Profesor zwyczajny na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie kierował Katedrą Komunikacji Wizualnej. Jego twórczość, poddana rygorowi kreski i koloru, cechuje lekkość, wdzięk i uśmiech. Wstęp i wybór prac do minialbumu przygotował Zdzisław Schubert.
Bestie i potwory biblijne stanowią swoisty poczet fantastycznych istot pojawiających się na kartach świętej księgi judaizmu i chrześcijaństwa. W pracach nad książką Bartłomiej Grzegorz Sala uwzględnił jedenaście historycznych i współczesnych przekładów Biblii, jakimi posługiwały się różne odłamy tych religii, bowiem wraz z kolejnymi niedokładnymi tłumaczeniami rosła też liczba biblijnych potworów. Aby omówienie było wyczerpujące, autor sięgnął również po mało znane polskiemu czytelnikowi apokryfy – starożytne pisma żydowskie i chrześcijańskie, powstające równolegle do właściwych utworów biblijnych, które ostatecznie nie znalazły się w żadnym z kanonów Pisma Świętego. W rezultacie książka obejmuje przeszło 60 rodzajów fantastycznych istot obecnych w księgach kanonicznych i ich rozmaitych tłumaczeniach oraz wokółbiblijnej literaturze apokryficznej, zebranych w jednym miejscu i opisanych słowami 77 starożytnych utworów z odautorskimi komentarzami, wyjaśniającymi genezę każdej postaci i ułatwiającymi poruszanie się po biblijnym świecie, świecie starożytnego judaizmu i chrześcijaństwa, świecie, który dla plastycznego oddania prawd wiary chętnie sięgał po motywy przerażających bestii, groźnych potworów i innych nadnaturalnych bytów.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?