W polskim systemie ochrony zdrowia kluczową rolę odgrywają szpitale należące głównie do sektora publicznego. Zatem niezwykle ważną kwestią jest podnoszenie skuteczności ich działania z uwzględnieniem misji społecznej dotyczącej udzielania świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia. W kontradykcji do tej misji stoi jednak efektywność ekonomiczna, która może powodować liczne trudności w funkcjonowaniu szpitali – de facto zwiększać ryzyko zarządzania nimi. Zasadniczym celem autorek niniejszej monografii jest identyfikacja ryzyka personalnego w szpitalach ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki szpitali publicznych oraz opracowanie zaleceń w tym zakresie.
Doświadczenia wynikające z relacji z interesariuszami odgrywają fundamentalną rolę w wyznaczaniu kierunków działania i rozwoju na rynku. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że doświadczenia interesariuszy są kreowane na różnorodne sposoby, a ich intensyfikacja zależy od poziomu zaangażowania poszczególnych podmiotów. Parki naukowo-technologiczne oraz muzea skansenowskie wspierają kreowanie doświadczeń poprzez organizację różnorodnych wydarzeń, szkoleń oraz spotkań networkingowych. W branży hotelarskiej wskazano, że narzędziem intensyfikującym doświadczenia z interesariuszami, kreującym zaufanie i lojalność, są standardy, które gwarantują jakość, oraz poszanowanie wartości, jaką jest ochrona środowiska. Technologie również odgrywają istotną rolę we wspomaganiu doświadczeń, przyczyniając się do budowania zaufania, dzielenia się wiedzą oraz kształtowania reputacji.
Uzyskane wyniki sugerują, że działania w zakresie budowania relacji doświadczeń nie są przypadkowe, a raczej zaplanowane i ujęte, najczęściej ujęte w strategiach czy innych dokumentach operacyjnych. Ponadto przedsiębiorstwa, które wykazują ograniczone działania w zakresie budowania relacji z interesariuszami (np. branża spożywcza), często borykają się z brakiem odpowiednich strategii, które mogłyby je opisywać i kierować organizacjami w tworzeniu wartościowych doświadczeń i relacji z interesariuszami. Doświadczenia wynikające ze współpracy z interesariuszami prowadzą także do wielu pozytywnych efektów, takich jak rozwój, pozyskanie finansowania, podniesienie poziomu innowacyjności i konkurencyjności, wymiana zasobów, zmiany w strategiach organizacyjnych oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. Pozytywne doświadczenia wzmacniają reputację przedsiębiorstwa, czyniąc ją bardziej wiarygodną, stabilną organizacyjnie i odpowiedzialną społecznie. Mogą prowadzić do większej wzrostu lojalności i lepszych wyników biznesowych. Co więcej, doświadczenia – również te o zabarwieniu negatywnym – mogą konstruktywnie wpłynąć na politykę, decyzje czy strategie organizacyjne. Przykładem takich doświadczeń posłużono się w rozdziale omawiającym przemysł ciężki, w którym krytyka ze strony innego kraju, czy organizacji ekologicznych doprowadziła do zmiany polityki środowiskowej i kierunków działania.
Podsumowując, należy stwierdzić, że doświadczenia wynikające z relacji z interesariuszami są nie tylko kluczowe dla bieżącego sukcesu organizacji, ale także wyznaczają kierunki jej przyszłego rozwoju, wpływając na wszystkie aspekty jej funkcjonowania, również w kontekście koncepcji ESG. To wskazuje, że doświadczenia wzbogacają organizacje o wiedzę, dzięki czemu mogą one uczestniczyć w procesie ciągłego uczenia się i doskonalenia, co jest cechą charakterystyczną współczesnych organizacji funkcjonujących w gospodarkach opartych na wiedzy. Ponadto te doświadczenia sprzyjają innowacyjności i adaptacyjności, umożliwiając organizacjom utrzymanie konkurencyjności na szybko zmieniającym się rynku. Wykorzystując wgląd interesariuszy, organizacje mogą lepiej przewidywać przyszłe trendy i wyzwania, zapewniając sobie długoterminową stabilność i rozwój. Jednocześnie należy również pamiętać, że doświadczenia wynikające ze współpracy mają charakter dwukierunkowy, a decyzje podejmowane przez organizacje w odpowiedzi na doświadczenia mogą mieć dalekosiężne konsekwencje, zarówno pozytywne, jak i negatywne, dlatego wymagają one szczególnej uwagi.
Przedsiębiorstwa rodzinne stanowią najstarszą, a jednocześnie najbardziej powszechną formę działalności gospodarczej. Pomimo bogatych dziejów oraz powszechności przedsiębiorstw rodzinnych historia ich badań jest stosunkowo krótka. Ważne publikacje na ten temat pojawiły się w USA dopiero w latach 70., a zakrojone na dużą skalę badania ich funkcjonowania – w latach 90. XX w. W Polsce pierwsze artykuły poświęcone temu zagadnieniu ukazały się niewiele później. W ciągu ostatniej dekady w Polsce wydano wiele prac dotyczących zarządzania przedsiębiorstwami rodzinnymi oraz ich roli w gospodarce i społeczeństwie. Mimo to nadal występują znaczne rozbieżności w definiowaniu przedsiębiorstw rodzinnych oraz w ocenie ich udziału w zatrudnieniu i tworzeniu dochodu narodowego.
Prezentowana publikacja ma na celu nie tylko zdefiniowanie kluczowych cech i funkcji przedsiębiorstw rodzinnych, lecz także przedstawienie wyzwań menedżerskich, z którymi obecnie się borykają. Autorka analizuje najnowsze trendy w rozwoju tych firm wynikające z czwartej rewolucji przemysłowej, czyli rewolucji informacyjnej i cyfrowej. Ponadto omawia wyzwania związane z wdrożeniem koncepcji Przemysłu 4.0 oraz prognozowanymi zmianami w ramach idei Przemysłu i Społeczeństwa 5.0. W książce przedstawiono zarówno typowe, lecz zmieniające się problemy ekonomiczne przedsiębiorstw, jak i mniej znane, specyficzne zagadnienia dotyczące zarządzania firmami rodzinnymi. Analizując standardowe i niestandardowe praktyki funkcjonowania przedsiębiorstw rodzinnych, autorka formułuje praktyczne rekomendacje dla przedsiębiorców. Opierając się na wynikach najnowszych badań przeprowadzonych w Polsce i poza granicą, analizuje obecne wyzwania i trendy związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstw rodzinnych. Podejmuje się weryfikacji lub uzupełnienia dotychczasowych ocen, wskazując na pojawienie się nowych tendencji lub zmian nieoczekiwanych przez wcześniejszych autorów.
Monografia jest przeznaczona dla kilku grup czytelników. Pracownicy naukowi znajdą w niej przegląd literatury i wyniki badań nad zarządzaniem przedsiębiorstwami rodzinnymi. Studenci mogą używać jej jako podstawowego podręcznika na kierunkach związanych z przedsiębiorczością rodzinną i zarządzaniem małymi oraz średnimi przedsiębiorstwami. Osoby zainteresowane problematyką prowadzenia firmy rodzinnej znajdą w książce użyteczne informacje na temat zasad jej tworzenia, sposobów funkcjonowania, możliwości wzrostu, restrukturyzacji, finansowania oraz wyzwań dotyczących sukcesji. Monografia może ponadto zainteresować pracowników instytucji centralnych i samorządowych, odpowiedzialnych za politykę wobec przedsiębiorczości rodzinnej oraz programy jej wspierania.
Autorka omawia uwarunkowania i mechanizmy kształtujące ścieżki kariery kadr kultury pracujących w publicznych instytucjach kultury w Polsce. Złożoność tego zjawiska organizacyjnego pokazuje dzięki zastosowanej strategii badawczej instrumentalnemu studium przypadku. W procesie interpretacji danych empirycznych autorka sięga do teorii neoinstytucjonalnej i zjawiska konkurujących logik instytucjonalnych. Pokazuje, że w dziedzinie zarządzania ścieżkami kariery kadr kultury dochodzi do spotkania co najmniej trzech logik instytucjonalnych: logiki kultury, profesjonalizmu oraz menedżeryzmu, które konkurują ze sobą w praktyce zarządzania karierą w publicznych instytucjach kultury. Każda z tych logik wnosi do codzienności pracy w publicznych instytucjach kultury nie tylko różne praktyki i metody działania, lecz także odmienne sposoby myślenia, wartościowania i postrzegania rzeczywistości, w istotny sposób wpływając na kształt ścieżek kariery kadr kultury.
Książka stanowi kolejną publikację w serii wydawniczej prezentującej stan zastosowań technologii informatycznych w istotnych obszarach zarządzania. W sposób kompleksowy przedstawiono w niej zagadnienia i koncepcje związane z zarządzaniem zmianami organizacyjnymi i technicznymi, takie jak: istota zmiany w organizacji, potrzeby i możliwości cyfryzacji zarządzania zmianami (z uwzględnieniem aspektów organizacyjnych i technicznych) oraz teoria zarządzania zmianą techniczną produktów materialnych i niematerialnych. Znaczącą część pracy poświęcono gruntownej analizie teoretycznej metod cyfryzacji zmian technicznych oraz analizie trzech przykładów ilustrujących praktyczne zastosowania cyfryzacji procesu zarządzania zmianami organizacyjnymi i technicznymi. Zwieńczeniem pracy jest przegląd trendów oraz zestaw dobrych praktyk i rekomendacji dotyczących cyfryzacji procesu zarządzania zmianami organizacyjnymi i technicznymi. Książka skierowana jest do szerokiego grona odbiorców naukowców zajmujących się zarządzaniem i informatyką, studentów, doktorantów oraz praktyków wdrażających cyfrowe technologie w organizacjach. Może jednak również służyć jako podręcznik akademicki oraz źródło inspiracji dla przedstawicieli przedsiębiorstw wdrażających i planujących transformację cyfrową. Może także stanowić inspirację w poszukiwaniu innowacji i dalszych usprawnień procesów cyfryzacji i zarządzania zmianami we współczesnych organizacjach.
U źródeł koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw leżą szlachetne pobudki. Jest to przekonanie, że misja podmiotów gospodarujących polega nie tylko na maksymalizacji zysku, ale również na uczestnictwie w rozwiązywaniu istotnych problemów społecznych i środowiskowych. Praktyka gospodarcza dostarcza coraz większej liczby przykładów pożytecznych i godnych pochwały odpowiedzialnych praktyk. Również w tej dziedzinie nie brak jednak oportunistów, którzy mimo składanych deklaracji nie biorą na siebie odpowiedzialności, tylko cedują ją na inne podmioty. Zjawisko to jest coraz powszechniejsze wraz z postępującą globalizacją i wydłużaniem łańcuchów dostaw. Autor zwraca w książce uwagę na konieczność zmiany perspektywy rozważania społecznej odpowiedzialności – z poziomu indywidualnego na wymiar łańcucha dostaw. Podejmuje także próbę kwantyfikacji zjawisk związanych ze społeczną odpowiedzialnością. Zaprezentowane wyniki wieloetapowych badań empirycznych umożliwiły konstrukcję teoretycznego modelu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w zarządzaniu łańcuchem dostaw.
Prezentowana monografia składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy rozdział stanowi wyjaśnienie istoty zarządzania programem, w którego ramach zawarto wprowadzenie do kluczowych koncepcji i typologii w zarządzaniu programem, podkreślając jego rolę jako narzędzia do realizacji celów strategicznych organizacji. Ponadto w rozdziale omówiono jego cykl życia oraz wybrane aspekty, takie jak strukturę organizacyjną programu, zarządzanie korzyściami oraz monitorowanie i kontrolę realizacji programu. W rozdziale drugim zwrócono uwagę na pojęcie sukcesu programu, omawiając jego definicje i kontekst. Co więcej, przedstawiono czynniki sukces programu zarówno z perspektywy kompleksowej, jak i w kontekście różnych nurtów badawczych. Rozdział kończy się prezentacją modeli oceny sukcesu, takich jak IPMA Project Excellence Baseline (IPMA PEB), P3M3: Portfolio, Programme and Project Management Maturity Model oraz badanie kondycji w ramach MSP(R) Skuteczne Zarządzanie Programami. W trzecim rozdziale, dotyczącym problematyki i organizacji badań własnych, zawarto uzasadnienie problemu badawczego na podstawie analizy literatury, hipotezy i pytania badawcze, jak również cel pracy oraz cele szczegółowe w odniesieniu do badań empirycznych. Ponadto zaprezentowano model badawczy oraz szczegółową procedurę przeprowadzanych badań. W rozdziale tym przedstawiono również szczegółowy opis podmiotu badań, użytych metod badawczych oraz analizę rzetelności. Czwarty rozdział poświęcono prezentacji i omówieniu wyników badań . W pierwszej kolejności skupiono się na opracowaniu listy czynników wpływających na powodzenie programu, które kolejno poddano badaniom ilościowym. Następnie określono krytyczne czynniki sukcesu zarówno na poziomie ogólnym, jak i poszczególnych ról występujących w zarządzaniu programem. W dalszych krokach wyodrębniono kategorie oraz obszary sukcesu programu. Rozdział piąty szczegółowo omawia opracowany model oceny sukcesu w zarządzaniu programem, prezentując kompleksowo jego strukturę. W dalszej części rozdziału zaprezentowano proces przeprowadzenia oceny za pomocą opracowanego modelu oraz jego walidację przeprowadzoną na podstawie zebranych opinii asesorów IPMA biorących udział w ocenie projektów z wykorzystaniem modelu IPMA PEB. Przeprowadzone wywiady standaryzowane pozwoliły na weryfikację aplikacyjności modelu w praktyce zarządczej. Monografię zakończono podsumowaniem i wnioskami.
W erze cyfrowej marketing uległ głębokim przemianom, zmieniając się pod wpływem dynamicznego rozwoju technologii, internetu i nowych modeli komunikacji. Cyfryzacja nie tylko wpłynęła na sposób, w jaki przedsiębiorstwa promują swoje produkty i usługi, ale również na samą naturę ich relacji z klientami. Marketing cyfrowy stał się kluczowym elementem strategii biznesowych, integrując tradycyjne rozwiązania z innowacyjnymi technologiami, które pozwalają na lepsze zrozumienie potrzeb konsumentów, personalizację ofert oraz budowanie długotrwałych relacji opartych na wzajemnym zaufaniu i lojalności. Równolegle do transformacji technologicznej społeczne oczekiwania wobec ofert przedsiębiorstw również uległy zmianie. Dzisiejszy konsument, dzięki dostępowi do ogromnej ilości informacji oraz możliwościom interakcji z firmami w czasie rzeczywistym, przyjął bardziej aktywną postawę w procesach zakupowych. Współczesne strategie marketingowe muszą więc uwzględniać nie tylko charakterystyki produktów i usług, ale także wartości, które marki komunikują. Konsumenci coraz częściej wybierają firmy, które wykazują odpowiedzialność społeczną i ekologiczną, co zmusza przedsiębiorstwa do włączania zrównoważonych praktyk do swoich działań. Cyfrowy marketing przekształca się w narzędzie nie tylko sprzedażowe, ale także komunikacyjne i edukacyjne, budując szeroki most między biznesem a społeczeństwem. Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników obejmuje szeroką problematykę marketingu cyfrowego. Rozważania zawarte w książce dotyczą zarówno rynku konsumpcyjnego, jak i przemysłowego, tak więc mają charakter uniwersalny. Autorzy wybrali najistotniejsze ich zdaniem zagadnienia z omawianej tematyki, które przedstawili w dwunastu rozdziałach.
Rozwój społeczno-gospodarczy ostatnich kilkudziesięciu lat to w dużej mierze efekt postępu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), które są rozwijane najczęściej w formie projektowej. Można zatem postawić tezę, że jednym z kluczowych czynników postępu technologicznego jest skuteczne i efektywne zarządzanie projektami informatycznymi. Celem prezentowanej książki jest wskazanie, jak można zarządzać tworzeniem i rozwojem technologii informatycznych w formie projektowej. W opracowaniu skupiono się na aspektach zarządczych realizacji projektu informatycznego (planowanie, organizowanie zasobów, komunikacja i motywowanie zespołu, monitorowanie i kontrola realizacji, dostarczanie produktu do klienta). Niniejsza książka nie jest konkurencją dla istniejących podejść metodycznych stosowanych w zarządzaniu projektami. Ma stanowić komplementarne źródło wiedzy i dobrych praktyk w zarządzaniu z uwzględnieniem specyfiki projektów informatycznych (wytwórczych, wdrożeniowych, związanych z tworzeniem infrastruktury sprzętowej, systemów wykorzystujących generatywną sztuczną inteligencję). Publikacja podzielona jest na sześć zasadniczych części. Po wprowadzeniu w tematykę oraz prezentacji celów książki w rozdziale pierwszym zdefiniowano główne pojęcia związane z zarządzaniem projektami informatycznymi, wskazano różnorodność klasyfikacji tego typu projektów, opisano specyfikę wybranych rodzajów projektów. W rozdziale drugim opisano rolę projektów informatycznych w gospodarce. Wskazano istotne zjawiska, które stały się czynnikami rozwoju ICT zarówno w ujęciu technicznym, jak i społecznym np. transformację cyfrową przedsiębiorstw czy cyfryzację państwa. Rozdział trzeci poświęcono metodycznemu wsparciu projektów. Opisano tu zróżnicowane podejścia metodyczne, z których mogą korzystać członkowie informatycznych zespołów projektowych. Rozdział czwarty stanowi prezentację ważnych zagadnień, które mogą być wyzwaniem dla informatycznych zespołów projektowych. Są to zarówno aspekty miękkie związane z zarządzaniem ludźmi i współpracą z partnerami biznesowymi, jak również twarde związane z obszarami wiedzy i procesami projektowymi, które wymagają stosowania rozwiązań metodycznych i narzędziowych. Rozdział piąty zawiera opis wybranych instrumentów istotnych dla zarządzania projektami informatycznymi. Przedstawia bogaty choć wycinkowy ze względu na ograniczoną objętość książki zestaw metod i technik zarządczych oraz rozwiązań informatycznych, które można zastosować w codziennej pracy zespołu projektowego dostawcy rozwiązania informatycznego lub klienta. Książka jest kierowana do szerokiego grona odbiorców: poczatkujących menedżerów, członków informatycznych zespołów projektowych (może być wartościowym źródłem zdobycia podstawowej wiedzy), ekspertów projektów IT (systematyzując ich wiedzę i poszerzając umiejętności) oraz młodych badaczy tej problematyki (inspirując do tworzenia potencjalnych rozwiązań oraz wskazując lukę dla dalszych badań). Może być ona źródłem wiedzy i inspiracji również dla studentów rozwijających swoje kompetencje cyfrowe w ramach zespołów tworzących czy adaptujących rozwiązania IT.
Celem monografii jest przybliżenie czytelnikowi kompleksu zagadnień związanych z automatyzacją i robotyzacją procesów biznesowych. Na potrzeby niniejszej książki przyjęto, że określenie automatyzacja i robotyzacja procesów przemysłowych odnosi się do procesów produkcyjnych (wytwórczych) i ma postać fizycznych urządzeń robotów, manipulatorów, przenośników itp., natomiast automatyzacja i robotyzacja procesów biznesowych odnosi się przede wszystkim do procesów pomocniczych i zarządczych oraz jest realizowana za pomocą robotów softwareowych. Według dr. hab. Krzysztofa Janasza, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego, recenzenta książki: Opracowanie porusza niezwykle istotne zagadnienia, które mają kluczowe znaczenie dla współczesnej gospodarki. W dobie czwartej rewolucji przemysłowej, zdominowanej przez technologie cyfrowe i sztuczną inteligencję, automatyzacja i robotyzacja stają się fundamentem nowoczesnego zarządzania organizacjami. Przedsiębiorstwa niezależnie od sektora czy skali działania stają w obliczu wyzwań związanych z koniecznością wdrażania rozwiązań automatyzujących procesy, co ma wpływ na ich konkurencyjność, efektywność oraz elastyczność operacyjną. Dr hab. Karol Klimczak, prof. Politechniki Łódzkiej, w swojej recenzji podkreślił, że: Książka jest niezbędnikiem dla każdego menedżera i przedsiębiorcy, który chce wykorzystać nowoczesne technologie, by zrewolucjonizować zarządzanie codziennymi operacjami biznesowymi. Autorki w przystępny sposób przedstawiają najnowsze trendy, wskazują korzystne strategie, metody planowania wdrożeń i techniki zarządzania automatyzacją. Na podstawie licznych przykładów RPA (robotic process automation) czytelnicy dowiedzą się, jak zwiększać wydajność i redukować koszty, uwalniając pracowników od powtarzalnych zadań".
Treści prezentowane w książce koncentrują się wokół zagadnień dotyczących wpływu transformacji cyfrowej na zrównoważony rozwój współczesnych przedsiębiorstw. Celem książki jest przedstawienie głównych wyzwań, przed którymi stoją współczesne przedsiębiorstwa ukierunkowane na zrównoważonego rozwoju organizacji w obliczu postępującej transformacji cyfrowej. Dzięki książce Czytelnik pozyska wiedzę dotyczącą najważniejszych założeń dotyczących koncepcji zarządzania zrównoważonym rozwojem oraz najnowszych trendów badawczych związanych z implementacją rozwiązań cyfrowych jako wsparcia w zarządzaniu zrównoważonym rozwojem organizacji. Prezentowane w książce rezultaty są wynikiem wieloletnich badań naukowych Autorek związanych ze zrównoważonym rozwojem organizacji oraz transformacją cyfrową, jak również integracyjnego przeglądu literatury, którego celem weryfikacja publikacji dostępnych w bazach wiedzy, krytyczna analiza wyróżnionych dokumentów oraz połączenie różnych pespektyw, opisywanych rezultatów i wniosków formułowanych przez badaczy z całego świata (w szczególności z Europy, która uznawana jest za kolebkę koncepcji zarządzania zrównoważonym rozwojem). Najważniejsze trendy badawcze opisywane obecnie w literaturze przedmiotu zostały poparte również przykładami pochodzącymi z przemysłu, które potwierdzają zasadność podejmowanych zmian lub wskazują na dominujące wyzwania związane z ich implementacją.
Świat stoi obecnie w obliczu wielkich zmian. Względny spokój, który towarzyszył nam przez lata, zniknął. W relatywnie krótkim czasie doszło do kumulacji negatywnych zdarzeń budzących istotne obawy o bezpieczeństwo w różnym zakresie. Z jakimi obliczami bezpieczeństwa mierzymy się w XXI w.? Jakie wyzwania stoją przed ludzkością, a jakie są perspektywy? Próbę odpowiedzi na to pytanie podjęło w niniejszej monografii 11 osób zarówno naukowców, jak i praktyków gospodarczych. Rozdział pierwszy wprowadza czytelnika w meandry problemów globalnego bezpieczeństwa, odkrywając, jak gospodarka i technologia wpłynęły na jego współczesne postrzeganie wykraczające poza tradycyjne ramy militarno-polityczne. Autorzy przeanalizowali w nim m.in. zagrożenie międzynarodowym terroryzmem oraz globalizację sprzyjającą rozprzestrzenianiu ideologii i transferowi zasobów wykorzystywanych w aktach terrorystycznych. Szczególne miejsce w tej części pracy zajęła analiza konfliktu rosyjsko-ukraińskiego. Kolejne rozdziały monografii stanowią pogłębioną analizę wyzwań współczesnego bezpieczeństwa, obejmując społeczny, ekonomiczny i zdrowotny wymiar ochrony obywateli. Autorzy omówili w nich m.in. problemy starzejących się społeczeństw, migracji oraz wpływu technologii na rynek pracy. Uwzględnili także kwestie ubóstwa, nierówności i zagrożeń bezpieczeństwa żywnościowego wynikających z konfliktów i katastrof naturalnych. Wyzwaniom migracyjnym towarzyszy refleksja nad rolą państwa w ochronie granic i zapewnieniu bezpieczeństwa narodowego, a globalne bezpieczeństwo zdrowotne jest rozważane przez pryzmat pandemii COVID-19 i chorób cywilizacyjnych. Monografia porusza również ekonomiczne aspekty transformacji energetycznej UE, akcentując ryzyko wykluczenia ekonomicznego. Całość dopełnia analiza roli rozwoju i bezpieczeństwa w działaniach pokojowych, z uwzględnieniem zaangażowania Chin w misje stabilizacyjne w Afryce, szczególnie w Sudanie Południowym, co odzwierciedla ich wkład w regionalną współpracę. Osiem rozdziałów tworzących niniejszą monografię stanowi punkt wyjścia do dalszych refleksji nad różnymi aspektami globalnego bezpieczeństwa zarówno ekonomiczno-politycznymi, jak i prewencyjnymi. Aktualność i ważkość podjętych rozważań stanowią o wartości publikacji. Połączenie ekonomii i bezpieczeństwa w różnych konfiguracjach decyduje o wyjątkowości opracowania, które można polecić nie tylko ekonomistom, ale także wszystkim zainteresowanym współczesnymi wydarzeniami i ich globalnymi konsekwencjami.
W monografii skoncentrowano się zwłaszcza na identyfikacji poziomu dostosowania małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) produkcyjnych do sieciowej współpracy przy wykorzystaniu inteligentnych technologii czwartej rewolucji przemysłowej oraz na wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa sposobach koordynacji cyberfizycznych sieci zorientowanych na realizację spersonalizowanych zleceń produkcyjnych. Dla ułatwienia nawiązywania współpracy oraz implementacji koncepcji Przemysłu 4.0 i Przemysłu 5.0 zaproponowano model biznesu cyberfizycznych sieci oparty na elementach architektury technicznej, w tym na platformie e-biznesowej pozwalającej na lepszą integrację i współpracę z klientem oraz planowanie tymczasowych cyberfizycznych sieci produkcyjnych przedsiębiorstw zorientowanych na wspólną realizację spersonalizowanych zleceń produkcyjnych. Przedstawiana konceptualizacja modelu biznesu, który opiera się na e-platformie, może zapewnić inteligentną komunikację dotyczącą zasobów MŚP poprzez automatyczną wymianę danych w czasie rzeczywistym w całej sieci oraz pozwolić sektorowi MŚP na konkurowanie z silnymi pod względem posiadanego kapitału, nowoczesnymi, inteligentnymi fabrykami przyszłości. Ponadto w pracy zaproponowano metodykę weryfikacji planowanych do realizacji spersonalizowanych zleceń produkcyjnych, która pozwoli ocenić szanse zorganizowania cyberfizycznej sieci produkcyjnej, zdolnej do terminowej i zgodnej z przyjętym budżetem realizacji takich zleceń.
Pomimo wieloaspektowych korzyści biznesowych płynących z obejmowania przez kobiety stanowisk menedżerskich wciąż obserwowana jest wyraźna niedoreprezentacja kobiet w zarządzaniu. Autorki prezentowanej monografii wykazały, że uczestnictwo menedżerek w relacji mentoringowej ma potencjał stymulujący wieloaspektowy rozwój kariery. Właściwie realizowany mentoring stwarza możliwości niwelowania organizacyjnych i indywidualnych barier utrudniających pokonywanie kolejnych etapów zaawansowania kariery, u źródeł których leżą stygmatyzujące stereotypy i narzucane kulturowo role płciowe. Mentoring został w książce ujęty w szerszym wymiarze różnorodnych działań mentora sklasyfikowanych w postaci wsparcia zawodowego i psychospołecznego. Zaprezentowano też wyniki badań nad zależnością między mentoringiem a karierą menedżerską kobiet, w których uwzględniono aspekt samoświadomości menedżerek w obszarze zawodowym oraz moderującą rolę zdominowania środowiska zawodowego przez jedną z płci.
Książka jest podsumowaniem badań i doświadczeń autora z ostatnich kilkunastu lat w obszarze modelowania i symulacji procesów wytwarzania i intralogistyki. Celem działań naukowych i praktycznych autora jest zbudowanie takiego podejścia, aby wychodząc od tego, co się dzieje w fabryce, umożliwić budowanie modeli symulacyjnych fabryk w taki sam sposób, jak budowane są (projektowane i wdrażane) procesy w fabrykach rzeczywistych. Zburzyłoby to istniejące w tej chwili bariery we wdrażaniu technologii symulacyjnych w praktyce działania fabryk, dając inżynierom produkcji i logistykom narzędzia, które są dla nich jasne i zrozumiałe, a przede wszystkim potrzebne. Jednocześnie podejście takie wymaga wiedzy o zasobach fabryki, o procesach, o sytuacjach, w których są podejmowane decyzje, o logice podejmowania decyzji, jej skutkach wyrażających się wynikami działania fabryki. To wszystko powoduje, że przestaje się mówić jedynie o modelowaniu symulacyjnym, pomagającym rozwiązać pojawiający się problem, a zaczyna się rozważać obszar dużo szerszy, który w tej chwili oznaczany jest pojęciem cyfrowego bliźniaka fabryki.
Pomimo niezliczonych inicjatyw na rzecz różnorodności i równego traktowania w miejscu pracy utrzymuje się nierówność płci. Autorka książki odkrywa, dlaczego tak się dzieje, i wzywa do działania. Na podstawie wywiadów z 70 członkami kadry kierowniczej przedsiębiorstw, ankiet przeprowadzonych wśród 2000 pracowników oraz kompleksowych badań źródeł wtórnych dr Parves Khan ujawnia niewygodną prawdę kobiety same, choć nieumyślnie, gotują sobie taki los. Autorka odkrywa trudno uchwytne sposoby nieświadomej internalizacji i propagowania przez kobiety uprzedzeń związanych z płcią i, co ważniejsze, pokazuje, jak można temu zaradzić. To nie jest książka wyłącznie o płci to raczej świadectwo zmiany, która będzie możliwa, gdy zarówno kobiety, jak i mężczyźni zjednoczą się, wspierając postęp, solidarność i tworząc grunt, na którym każdy będzie mógł rozwinąć skrzydła. Przesłanie jest jasne wzmocnienie pozycji kobiet wymaga uznania przez nie własnej siły sprawczej przy jednoczesnym usuwaniu barier systemowych. Każdy rozdział książki zawiera ćwiczenia i zalecenia, jak wspierać środowisko, w którym potencjał nie zna granic płci. Jeśli jesteś gotowa rzucić wyzwanie status quo, postawić na osobistą swobodę i przeprowadzić głęboką transformację w swoim miejscu pracy, Siła kobiet będzie dla ciebie praktycznym i odkrywczym przewodnikiem.
Krytycznym zasobem, a zarazem kapitałem czwartej rewolucji przemysłowej są ludzie zorganizowani w przedsiębiorstwach i innych instytucjach. Technologie cyfrowe mają potencjał przekształcania wszystkich subfunkcji zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL), kreowania nowych zadań, ról i kompetencji, transformacji w kierunku nowego podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi. To sprawia, że potrzebne są nowe zasady, metody i narzędzia zarządzania ludźmi. Zamysłem autorów monografii było całościowe, wielowymiarowe ujęcie aktualnej problematyki cyfryzacji zarządzania zasobami ludzkimi. Celem książki jest przedstawienie możliwie szerokiej palety problemów i wyzwań związanych z cyfryzacją ZZL i próba znalezienia odpowiedzi na niektóre pytania i dylematy dotyczące zagadnień technologicznych, organizacyjnych i ludzkich procesów ZZL.Książka będzie użytecznym narzędziem poznawczym systematyzującym wiedzę i wskazującym dogodne rozwiązania aplikacyjne menedżerom i specjalistom w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi. Może również okazać się pomocna liderom cyfryzacji, którzy szukają inspiracji i wsparcia w poszukiwaniach najlepszych metod transformacji przedsiębiorstw w czasach przełomów technologicznych. Książka jest też adresowana do studentów nauk o zarządzaniu i jakości oraz innych adeptów trudnej sztuki zarządzania przedsiębiorstwami i zatrudnionymi w nich ludźmi.
Przemiany technologiczne i procesy globalizacyjne wpływają na zmiany obowiązków sprawozdawczych jednostek gospodarczych. Coraz większą wagę przywiązuje się do ujawnianych informacji niefinansowych, dotyczących spraw środowiskowych, społecznych i pracowniczych. Tradycyjne sprawozdanie finansowe bywa już postrzegane jako niewystarczające. Tym zmianom towarzyszy wzrost zainteresowania tematyką zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności biznesu. Konieczność implementacji rozwiązań wynikających z opublikowanej w 2022 roku dyrektywy CSRD spowoduje, że w najbliższych latach wzrośnie liczba jednostek objętych obowiązkiem raportowania niefinansowego oraz zapewnienia niezależnej atestacji tych informacji.
Ewolucja sprawozdawczości przedsiębiorstw dokonuje się w czasie dynamicznego rozwoju technologii informacyjnych, które wpływają na pracę osób odpowiedzialnych za przygotowywanie raportów rocznych. W ostatnich latach możemy obserwować stopniowe przejście od papierowego obiegu dokumentów w kierunku digitalizacji procesów księgowych oraz wykorzystywania algorytmów sztucznej inteligencji.
W związku z powyższym głównym celem niniejszej monografii stało się przedstawienie rozważań teoretycznych oraz wyników badań empirycznych dotyczących kluczowych aspektów wpływu społecznej odpowiedzialności biznesu oraz rozwoju nowoczesnych technologii na obowiązki sprawozdawcze jednostek gospodarczych, a tym samym na zakres ujawnianych informacji oraz na relacje z interesariuszami.
Każda decyzja podjęta na gruncie zarządczym musi być poprzedzona rzetelną diagnozą, analizą oraz oceną problemu będącego wyznacznikiem podjęcia decyzji. Nie ulega kwestii, że decyzje przedsiębiorcze są następstwem działań, które w głównej mierze opierają się na wykorzystaniu aparatu ilościowego. Przyjęcie odpowiednich założeń, spójnych z uwarunkowaniami, w jakich podejmuje się decyzje, doprowadzi analityka do słusznych wniosków. Twarde argumenty w postaci obliczeń stanowią fundament trafności w podejmowaniu decyzji. Niemniej jednak, mimo wskazań wynikających z obliczeń, niejednokrotnie trzeba mieć na uwadze, że każda decyzja nawet optymalna jest obarczona ryzykiem i niepewnością wynikającymi z dynamicznie zmieniających się warunków na rynku. Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie wykorzystania instrumentarium ilościowego w podejmowaniu decyzji przedsiębiorczych w zakresie analizy rynku, optymalizacji produkcji, diagnozowania i ograniczania ryzyka, uwzględniania sezonowości, jaka występuje na rynku, czy kwantyfikacji przyczyn kształtowania się danego zjawiska. Każdy rozdział składa się ze wstępu teoretycznego, ograniczonego do minimum, oraz studiów przypadków wraz z rozwiązaniami. Mamy nadzieję, że książka przekona nieprzekonanych o istotności metod ilościowych dla podejmowania decyzji o znamionach przedsiębiorczych.
Przedmiotem rozważań w niniejszej książce jest całościowe podejście do problematyki kształtowania marki pracodawcy, ujętej w kontekście zarówno teoretycznym, z uwzględnieniem procesu tworzenia jej struktury, jak i praktycznym, wynikającym z motywacji i zakresu działań podejmowanych przez przedsiębiorstwa. Zaproponowany autorski model zależności między kształtowaniem marki pracodawcy a konkurencyjnością na rynku pracy wypełnia zidentyfikowaną lukę poznawczą w zakresie powiązań prowadzonych działań z efektami w postaci oddziaływań na elementy przewagi konkurencyjnej na rynku pracy.Książka przełamuje bariery dzielące subdyscypliny zarządzania dzięki nawiązaniu do koncepcji, teorii i modeli spotykanych w literaturze krajowej i zagranicznej, odnoszących się zarówno do marki pracodawcy, jak i szerzej do marki organizacji. Stanowi podstawę do zgłębiania problematyki budowania marki pracodawcy i zarządzania nią. Wychodzi naprzeciw potrzebom praktyki zarządzania, a także dydaktyki akademickiej w zakresie pogłębionej analizy procesu kształtowania marki pracodawcy warunkującej wzrost konkurencyjności na rynku pracy.W razie zainteresowania proszę o kontakt.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?