W latach 19181939, po okresie zaborów, Polska znów cieszyła się niepodległością. Odrodzenie się po I wojnie światowej w dużej mierze otworzyło nowy rozdział jej dziejów, integralnie związany z hasłami nowoczesności. Młode państwo, aspirujące do znalezienia się wśród najbardziej rozwiniętych krajów Europy, dążyło do ukształtowania się na nowo, łącząc uniwersalne tendencje modernistyczne z lokalną specyfiką i odrębnością. Modernizm co ukazuje książka Nowy początek odzwierciedlał ducha epoki, w której kładziono nacisk na innowacje, funkcjonalność i minimalistyczną formę, a także odejście od tradycyjnych wzorców, nie tylko architektonicznych.Modernizm nowy początek Polski niepodległej Katalog Nowy początek. Modernizm w II RP prezentuje pierwszą falę modernizmu w Polsce w okresie międzywojennym. W ośmiu esejach omówiono podstawy i przejawy nowych trendów m. in. w architekturze, sztuce religijnej, fotografii czy stylu życia. Ilustrujący omawiane zagadnienia obszerny album jest podzielony tematycznie na cztery części przedstawia artystyczne wizje krytyki ówczesnej rzeczywistości; poszukiwania dróg odnowienia sztuki, m. in. przez odwołania do sztuki ludowej, twórczości dzieci czy wierzeń i praktyk ezoterycznych; sposoby realizacji haseł modernizacyjnych w różnych dziedzinach sztuki i życia oraz istotne cele polskiego modernizmu, wynikające z odzyskanej niepodległości i zastanej sytuacji społecznej i gospodarczej.Różnorodne interpretacje polskiej nowoczesności Niniejsza publikacja o modernizmie towarzyszy wystawie Nowy początek. Modernizm w II RP drugiej w serii 4 x nowoczesność, przedstawiającej różnorodne interpretacje nowoczesności w czterech okresach historii Polski w XX i XXI wieku. Ekspozycja ukazuje zróżnicowanie, dynamikę i oryginalny charakter modernizmu w naszym kraju, jako reakcji na skomplikowane procesy modernizacyjne tamtych czasów. Odbiorcy mogą obserwować, jak artyści zaangażowali się w proces kształtowania nowoczesnego społeczeństwa, wykorzystując swoją twórczość do budowy lepszej przyszłości. To nie tylko prezentacja ich osiągnięć, ale także historii i dziedzictwa kulturowego RP w okresie międzywojennym.
W 1898 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie odbyła się pierwsza na ziemiach polskich wystawa plakatów (było to 250 obiektów pochodzących ze zbiorów krakowskiego Muzeum Techniczno-Przemysłowego). Od początku XX wieku MNK tworzyło własną kolekcję plakatów i obecnie posiada najbogatszy zbiór polskich prac powstałych do 1914 roku, liczący 271 pozycji. Przedstawia je publikacja Magdaleny Czubińskiej, w której omówiono nie tylko historię tej kolekcji, ale też rolę Krakowa i Lwowa, gdzie prężnie rozwijała się ówcześnie sztuka plakatu, a w części katalogowej zaprezentowano prace takich artystów, jak m. in. Teodor Axentowicz, Jan Bukowski, Józef Chełmoński, Stanisław Dębicki, Karol Frycz, Anna Gramatyka-Ostrowska, Józef Mehoffer, Kazimierz Sichulski czy Henryk Uziembło. Katalog ten stanowi pierwszy tom serii poświęconej plakatom ze zbiorów MNK. W planach wydawniczych są kolejne dwa, omawiające polskie plakaty z lat 19151946 oraz plakaty obce do roku 1914.
Ursula von Rydingsvard to wybitna amerykańska rzeźbiarka, która od początku swojej działalności artystycznej tworzy rzeźby z drewna cedrowego oraz z brązu i żywic poliuretanowych, inspirowane naturą, sztuką pozaeuropejską (Afryki, Australii i Oceanii), a także tradycją sztuki ludowej i rzeźby drewnianej Europy Środkowo-Wschodniej. Jej dzieła można spotkać w najważniejszych kolekcjach i miejscach sztuki, takich jak nowojorskie Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art czy Madison Museum of Contemporary Art w Wisconsin. Pokazowi jej rzeźb w Polsce (Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie) towarzyszy wspólna publikacja. Teksty, które napisali Eulalia Domanowska, Patricia C. Phillips, Aneta Czarnecka, Andrzej Szczerski i Peter Murray, przybliżają postać artystki, ukazują jej polskie korzenie (w tym artystyczne związki z ludowym zabawkarstwem z okolic Żywca), a także zapoznają czytelnika z jej twórczością. Głos zabiera też sama rzeźbiarka w manifeście Dlaczego sztuka? oraz w rozmowie z Grażyną Drabik. Istotną częścią publikacji jest przegląd prac Ursuli von Rydingsvard prezentowanych na wystawach w Polsce. Katalog zamykają biografia i bibliografia (ilustrowane prywatnymi zdjęciami artystki), a także fotografie z wernisażu wystawy w Orońsku.
Ekslibrisy to umieszczane w książkach znaki własnościowe. Początkowo, zwykle wykonywane przez rzemieślników, jedynie oznaczały posiadacza danego egzemplarza; pod koniec XIX wieku, gdy ich projektowaniem zajęli się wybitni plastycy, stały się raczej obiektem kolekcjonerskim coraz luźniej związanym z książką, budzącym zainteresowanie licznych zbieraczy. Katalog przedstawia zbiór ekslibrisów przechowywany w Gabinecie Grafiki i Rysunku Muzeum Narodowego w Krakowie. We wstępie znajdują się informacje dotyczące kolekcji i historii jej pozyskiwania. W części katalogowej zaprezentowano 1367 ekslibrisów, głównie z XIX i początku XX wieku (liczne z okresu Młodej Polski), ale pojawiają się też okazy z XVIXVIII wieku oraz czasów międzywojennych i 2. połowy XX stulecia. Ilustracjom towarzyszą opisy, krótkie glosy i bibliografie.
Muzeum Narodowe w Krakowie opiekuje się najlepszą na świecie kolekcją polskich monet, medali i banknotów, a także bogatym zbiorem monet starożytnych. Wśród zgromadzonych w Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego numizmatów znajdują się liczne unikaty, będące niekiedy wybitnymi dziełami sztuki. Celem serii Numizmatyka i Medalierstwo jest prezentacja tych wyjątkowych obiektów. Lidia była krainą położoną w zachodniej części Azji Mniejszej. Ostatnim władcą lidyjskiego królestwa był Krezus, panujący w latach ok. 560546 p.n.e. Dzięki występującym na jego ziemiach złożom elektronu, czyli stopu złota i srebra, bogactwo króla było szeroko znane w starożytności, a i dziś jego imię jest synonimem bogacza. Bite przez niego monety miały na awersie głowy lwa i byka. Srebrne statery ważyły ok. 10,71 g.
Stała wystawa Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku w Kamienicy Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego to pierwsza w polskich instytucjach kultury prezentacja najciekawszych osiągnięć polskiej architektury, przybliżająca jej historię, a także współczesne dzieje przez pryzmat pytań o to, czym jest i czym może być architektura oraz w jaki sposób można opisać relacje łączące ją z użytkownikami i otoczeniem zarówno tym naturalnym, jak i stanowiącym kontekst kulturowy czy społeczny.Towarzysząca wystawie bogato ilustrowana publikacja przybliża zagadnienia związane z nowoczesną polską architekturą, takie jak Kompozycja, Natura, Technologia, Manifest, Czas i przestrzeń oraz Koszty. Tematy te stanowią punkt wyjścia do opowieści o istocie architektury i jej podstawowych obszarach problemowych. W książce zostały też zaprezentowane założenia przyszłej działalności nowego oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie w dawnym hotelu Cracovia, której galeria Przekroje jest zapowiedzią.
XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej to nowo otwarta wystawa stała, będąca kontynuacją Galerii Sztuki Polskiej XX wieku. Prezentuje twórczość polskich artystów działających na przełomie XIX i XX wieku (secesja, Młoda Polska, ekspresjonizm), w okresie międzywojnia (ekspresjoniści, formiści, koloryści, twórcy awangardowi), w czasach powojennych do roku 1989 (socrealizm, taszyzm, malarstwo materii, surrealizm, ekspresjonizm abstrakcyjny, nowa figuracja, sztuka zaangażowana, abstrakcja geometryczna i konceptualizm), a także w ostatnim trzydziestoleciu. Po raz pierwszy w przestrzeni stałej galerii znalazły się grafika artystyczna oraz obiekty ze szkła.XX + XXI wiek dzieła sztuki polskiej w Muzeum Narodowym w Krakowie Towarzyszący wystawie album XX + XXI wiek. Galeria Sztuki Polskiej składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiono historię galerii sztuki współczesnej w Muzeum Narodowym w Krakowie, sięgającą początków tej instytucji (1879), omówiono też bliżej jej zbiory, w tym kolekcję malarstwa, rzeźby, prac graficznych, ceramicznych oraz szkła. W drugiej części zaprezentowano około 200 wybranych dzieł wielu z nich towarzyszą opisy pozwalające umiejscowić je w kontekście twórczości ich autorów, a także powiększenia ukazujące istotne szczegóły czy fakturę prac. Uzupełnieniem albumu jest spis obiektów, które można zobaczyć w nowo powstałej galerii prezentującej sztukę polską XX i XXI wieku.
Muzeum Książąt Czartoryskich to nie tylko Dama z gronostajem Leonarda da Vinci. Przypomina o tym najnowsza ekspozycja stała w Muzeum Narodowym w Krakowie. W odnowionych salach Klasztorka, od 1876 roku mieszczącego kolekcję Izabeli Czartoryskiej wzbogacaną przez jej potomków, można podziwiać niesamowity zbiór narodowych i historycznych pamiątek, przeniesionych tu z rezydencji w Puławach i Paryżu, ale wyeksponowanych w nowy sposób, usystematyzowanych i podzielonych na wątki tematyczne.Wśród zgromadzonych w Klasztorku przedmiotów (dzieł malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego, uzbrojenia) znajdziemy te należące według tradycji do znanych postaci Szekspira, Woltera, Rousseau, Napoleona i wielu innych.Poznanie zamkniętej w Klasztorku bogatej i różnorodnej kolekcji ułatwia katalog, który nie tylko przybliża jej historię czy jest bogato ilustrowanym wykazem należących do niej dzieł, ale też na podstawie szeroko zakrojonych badań proweniencyjnych wyjaśnia rzeczywiste dzieje muzealiów, weryfikuje muzealne legendy, a ponadto porusza kwestię kopii i falsyfikatów, zazwyczaj wstydliwie ukrywanych w muzealnych magazynach.
Muzeum Narodowe w Krakowie posiada liczną i cenną kolekcję szkicowników i rysunków Stanisława Wyspiańskiego, których znaczna część pochodzi z wczesnych lat jego działalności artystycznej, także z czasów nauki szkolnej. Poświęcony temu zbiorowi katalog ukazuje spuściznę rysunkową artysty na tle całej jego twórczości. Aby jak najpełniej przedstawić to zagadnienie, poddano analizie korespondencję własną Wyspiańskiego oraz związanych z nim artystów i mecenasów, katalogi wystaw, rachunki sprzedaży oraz dokumenty archiwalne. W publikacji zaprezentowano dwanaście szkicowników i grup rysunków opatrzonych notami zawierającymi tytuł dzieła, miejsce i czas jego wykonania, parametry techniczne, sygnowania i napisy, udział w wystawach, reprodukcje i bibliografię. Ważnym elementem katalogu jest aneks zawierający wykazy dzieł Wyspiańskiego spisane po jego śmierci, w tym obszerny, zawierający kilkaset pozycji inwentarz jego prac rysunkowych.
Katalog przedstawia kolekcję malarstwa portretowego przechowywaną w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka, oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. We wstępie znajdują się informacje dotyczące roli i rozwoju portretu, w szczególności malarstwa portretowego; omówiono tu też istotne cechy portretów polskich, a także historię omawianego zbioru. W części katalogowej zaprezentowano 163 portrety, z których najstarsze powstały w XVI wieku, najmłodsze zaś pochodzą z wieku XIX. Są to przede wszystkim portrety polskie, przedstawiające władców, magnatów i szlachtę. Towarzyszą im opisy, bibliografie, a także spisy wystaw, w których brały udział. Dla wygody osób zainteresowanych heraldyką na końcu katalogu zamieszczono indeks odmian herbowych widniejących na obrazach.
Wystawa dzieł i zdjęć Tamary Łempickiej w Muzeum Narodowym w Krakowie stała się okazją do wejścia w świat malarstwa jednej z najbardziej niezwykłych artystek dwudziestego wieku oraz konfrontacji autokreacji artystki przed obiektywem z jej wizją malarską.Dopełnieniem wystawy jest wyjątkowy album. Jego pierwszą bohaterką jest Tamara Łempicka, o której opowiadają jej wnuczka Victoria i prawnuczka Marisa, wzbogacając swe wspomnienia wieloma zdjęciami z rodzinnego archiwum. Drugą bohaterką jest poświęcona tej wybitnej artystce krakowska wystawa, po której na kartach albumu oprowadza kurator Światosław Lenartowicz. Oprócz fotografii wszystkich prezentowanych na wystawie dzieł w książce znalazły się też projekty i zdjęcia samej ekspozycji.
Wersja językowa: polsko-angielska Podziel się Strona główna Kategorie Przewodniki po oddziałach Ekspozycja Studyjna "Kraków na wyciągnięcie ręki" Pałac Biskupa Erazma CiołkaEkspozycja Studyjna "Kraków na wyciągnięcie ręki" Przewodnik Przewodnik po ekspozycji studyjnej "Kraków na wyciągnięcie ręki", mieszczącej się w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka - oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Opisuje kolekcję kamiennych rzeźb i fragmentów architektonicznych (pochodzących z krakowskich budowli) oraz gipsowych odlewów i modeli, a także poszczególne sale ekspozycyjne. Zawiera plan wystawy oraz wiele ilustracjiPrzewodnik po ekspozycji studyjnej "Kraków na wyciągnięcie ręki", mieszczącej się w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka - oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Opisuje kolekcję kamiennych rzeźb i fragmentów architektonicznych (pochodzących z krakowskich budowli) oraz gipsowych odlewów i modeli, a także poszczególne sale ekspozycyjne. Zawiera plan wystawy oraz wiele ilustracji eksponatów.
Marian Warzecha (ur. 1930) jest jednym z najważniejszych i najciekawszych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce. Studiował w krakowskiej ASP malarstwo (19481950) i scenografię (19521957), dyplom u Andrzeja Stopki otrzymał w roku 1957. Od tegoż roku współtworzył II Grupę Krakowską.Warzecha przez całe swe twórcze życie pozostaje artystą kameralnym i niezwykle oryginalnym. Koncentruje się w głównej mierze na powściągliwym dokumentowaniu własnych refleksji odnośnie do życia i istoty sztuki. To, co szczególnie wyróżnia jego twórczość, to jej redukcjonistyczny charakter, dążenie do zawarcia maksimum treści przy minimum środków artystycznego wyrazu.
Rozprawy Muzeum Narodowego w Krakowie. Tom XI, Seria Nowazawierają artykuły i prace konserwatorskie dotyczące między innymi takich dzieł jak:- Sąd Ostateczny Hansa Memlinga- Mistrza Jerzego z kolegiaty św.Michała na Wawelu- Przysięga Tadeusza Kościuszki - obraz Michała Stachowicza z dekoracji katafalku przywódcy insurekcji- Konserwacja i ochrona Dzienników Józefa Czapskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie
Szokującym może zdawać się sam fakt, iż w Auschwitz istniała jakakolwiek sztuka. Rysunki ukazujące obozową rzeczywistość, portrety współwięźniów, prace wyrażające tęsknoty i nadzieję - co motywowało artystów, aby tworzyć mimo ogromnego ryzyka, jakie się z tym wiązało?Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w albumie ""Twarzą w Twarz. Sztuka w Auschwitz"" autorstwa Agnieszki Sieradzkiej, wydanym wspólnie przez Muzeum Narodowe w Krakowie oraz Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.Katalog towarzyszy wystawie pod tym samym tytułem, którą można oglądać w roku 2017 w Muzeum Narodowym w Krakowie, ale jednocześnie stanowi samodzielną publikację, po raz pierwszy w tak obszernej formie porządkującą wiedzę o sztuce, która powstawała w niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym i zagłady Auschwitz oraz o artystach, którzy tam tworzyli.Autorka opisuje zarówno Lagermuseum i okoliczności w jakich powstawały obrazy i grafiki wykonywane na zlecenie SS, jak i - a właściwie przede wszystkim - autentyczną, tworzoną w konspiracji sztukę, która pomagała ocalić człowieczeństwo.Atutem polsko-angielskiego wydawnictwa są reprodukcje dzieł powstałych w KL Auschwitz, w większości publikowane po raz pierwszy.Katalog można kupić w sklepie internetowym, w księgarniach muzealnych Muzeum Narodowego w Krakowie oraz w sklepie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.
Muzeum Narodowe w Krakowie to jedna z największych na ziemiach polskich skarbnic pamiątek historycznych, łączonych zarówno z istotnymi wydarzeniami z przeszłości, jak i z nazwiskami, które tę historię tworzyły. Znaczącą rolę w tej grupie zbiorów odgrywają dawne militaria. Nowa wystawa broni i barwy prezentuje najcenniejsze obiekty uzbrojenia polskiego, europejskiego i orientalnego od około roku 1000 do połowy wieku XIX, a także próbuje odpowiedzieć na niełatwe pytania o rolę tego typu historycznych zbiorów w muzeum sztuki. Wśród wielu dzieł zgromadzonych na wystawie należy wyróżnić pamiątki wiązane z hetmanem Stanisławem Jabłonowskim, Tadeuszem Kościuszką, Józefem Poniatowskim oraz z rodzinami Radziwiłłów, Lubomirskich czy Potockich.
Książka jest dziewiątym tomem serii wydawniczej pod nazwą Katalog Widoków Krakowa, stawiającej sobie za cel edycję i opracowanie źródeł ikonograficznych dotyczących naszego miasta. Prezentuje 308 widoków pokazujących mury obronne Krakowa, powstałych w okresie od połowy XVI wieku do 1916 roku. Reprodukowane widoki w większości pokazują mury, baszty i bramy Krakowa w stanie postępującej dewastacji czy wręcz ruiny i są jedynymi przedstawieniami obwarowań, które niedługo po ich uwiecznieniu w tym dalekim od świetności stanie na zawsze miały zniknąć z miejskiej przestrzeni. Dwudziestowieczne widoki północnego odcinka murów dokumentują z kolei prace konserwatorskie i restauracyjne, dzięki którym ta część obwarowań ocalała przed zburzeniem i zaczęła być postrzegana jako cenny zabytek przeszłości.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?