KATEGORIE [rozwiń]

Wydawnictwo Muzeum Narodowe

Okładka książki Nowy początek. Modernizm w II RP

120,00 zł 89,83 zł


W latach 19181939, po okresie zaborów, Polska znów cieszyła się niepodległością. Odrodzenie się po I wojnie światowej w dużej mierze otworzyło nowy rozdział jej dziejów, integralnie związany z hasłami nowoczesności. Młode państwo, aspirujące do znalezienia się wśród najbardziej rozwiniętych krajów Europy, dążyło do ukształtowania się na nowo, łącząc uniwersalne tendencje modernistyczne z lokalną specyfiką i odrębnością. Modernizm co ukazuje książka Nowy początek odzwierciedlał ducha epoki, w której kładziono nacisk na innowacje, funkcjonalność i minimalistyczną formę, a także odejście od tradycyjnych wzorców, nie tylko architektonicznych.Modernizm nowy początek Polski niepodległej Katalog Nowy początek. Modernizm w II RP prezentuje pierwszą falę modernizmu w Polsce w okresie międzywojennym. W ośmiu esejach omówiono podstawy i przejawy nowych trendów m. in. w architekturze, sztuce religijnej, fotografii czy stylu życia. Ilustrujący omawiane zagadnienia obszerny album jest podzielony tematycznie na cztery części przedstawia artystyczne wizje krytyki ówczesnej rzeczywistości; poszukiwania dróg odnowienia sztuki, m. in. przez odwołania do sztuki ludowej, twórczości dzieci czy wierzeń i praktyk ezoterycznych; sposoby realizacji haseł modernizacyjnych w różnych dziedzinach sztuki i życia oraz istotne cele polskiego modernizmu, wynikające z odzyskanej niepodległości i zastanej sytuacji społecznej i gospodarczej.Różnorodne interpretacje polskiej nowoczesności Niniejsza publikacja o modernizmie towarzyszy wystawie Nowy początek. Modernizm w II RP drugiej w serii 4 x nowoczesność, przedstawiającej różnorodne interpretacje nowoczesności w czterech okresach historii Polski w XX i XXI wieku. Ekspozycja ukazuje zróżnicowanie, dynamikę i oryginalny charakter modernizmu w naszym kraju, jako reakcji na skomplikowane procesy modernizacyjne tamtych czasów. Odbiorcy mogą obserwować, jak artyści zaangażowali się w proces kształtowania nowoczesnego społeczeństwa, wykorzystując swoją twórczość do budowy lepszej przyszłości. To nie tylko prezentacja ich osiągnięć, ale także historii i dziedzictwa kulturowego RP w okresie międzywojennym.
Okładka książki Polskie plakaty do roku 1914

89,00 zł 66,62 zł


Polskie plakaty do roku 1914
Okładka książki Ursula von Rydingsvard. Tylko sztuka/Nothing but..

65,00 zł 48,65 zł


Ursula von Rydingsvard to wybitna amerykańska rzeźbiarka, która od początku swojej działalności artystycznej tworzy rzeźby z drewna cedrowego oraz z brązu i żywic poliuretanowych, inspirowane naturą, sztuką pozaeuropejską (Afryki, Australii i Oceanii), a także tradycją sztuki ludowej i rzeźby drewnianej Europy Środkowo-Wschodniej. Jej dzieła można spotkać w najważniejszych kolekcjach i miejscach sztuki, takich jak nowojorskie Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art czy Madison Museum of Contemporary Art w Wisconsin. Pokazowi jej rzeźb w Polsce (Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie) towarzyszy wspólna publikacja. Teksty, które napisali Eulalia Domanowska, Patricia C. Phillips, Aneta Czarnecka, Andrzej Szczerski i Peter Murray, przybliżają postać artystki, ukazują jej polskie korzenie (w tym artystyczne związki z ludowym zabawkarstwem z okolic Żywca), a także zapoznają czytelnika z jej twórczością. Głos zabiera też sama rzeźbiarka w manifeście Dlaczego sztuka? oraz w rozmowie z Grażyną Drabik. Istotną częścią publikacji jest przegląd prac Ursuli von Rydingsvard prezentowanych na wystawach w Polsce. Katalog zamykają biografia i bibliografia (ilustrowane prywatnymi zdjęciami artystki), a także fotografie z wernisażu wystawy w Orońsku.
Okładka książki Ekslibrisy bibliotek polskich i księgozbiorów...

69,00 zł 51,63 zł


Ekslibrisy to umieszczane w książkach znaki własnościowe. Początkowo, zwykle wykonywane przez rzemieślników, jedynie oznaczały posiadacza danego egzemplarza; pod koniec XIX wieku, gdy ich projektowaniem zajęli się wybitni plastycy, stały się raczej obiektem kolekcjonerskim coraz luźniej związanym z książką, budzącym zainteresowanie licznych zbieraczy. Katalog przedstawia zbiór ekslibrisów przechowywany w Gabinecie Grafiki i Rysunku Muzeum Narodowego w Krakowie. We wstępie znajdują się informacje dotyczące kolekcji i historii jej pozyskiwania. W części katalogowej zaprezentowano 1367 ekslibrisów, głównie z XIX i początku XX wieku (liczne z okresu Młodej Polski), ale pojawiają się też okazy z XVIXVIII wieku oraz czasów międzywojennych i 2. połowy XX stulecia. Ilustracjom towarzyszą opisy, krótkie glosy i bibliografie.
Okładka książki Bogaty jak Krezus. Srebrny stater króla Lidii

19,01 zł 14,22 zł


Muzeum Narodowe w Krakowie opiekuje się najlepszą na świecie kolekcją polskich monet, medali i banknotów, a także bogatym zbiorem monet starożytnych. Wśród zgromadzonych w Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego numizmatów znajdują się liczne unikaty, będące niekiedy wybitnymi dziełami sztuki. Celem serii Numizmatyka i Medalierstwo jest prezentacja tych wyjątkowych obiektów. Lidia była krainą położoną w zachodniej części Azji Mniejszej. Ostatnim władcą lidyjskiego królestwa był Krezus, panujący w latach ok. 560546 p.n.e. Dzięki występującym na jego ziemiach złożom elektronu, czyli stopu złota i srebra, bogactwo króla było szeroko znane w starożytności, a i dziś jego imię jest synonimem bogacza. Bite przez niego monety miały na awersie głowy lwa i byka. Srebrne statery ważyły ok. 10,71 g.
Okładka książki Przekroje

24,00 zł 17,97 zł


Stała wystawa Przekroje. Galeria Architektury Polskiej XX i XXI wieku w Kamienicy Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego to pierwsza w polskich instytucjach kultury prezentacja najciekawszych osiągnięć polskiej architektury, przybliżająca jej historię, a także współczesne dzieje przez pryzmat pytań o to, czym jest i czym może być architektura oraz w jaki sposób można opisać relacje łączące ją z użytkownikami i otoczeniem zarówno tym naturalnym, jak i stanowiącym kontekst kulturowy czy społeczny.Towarzysząca wystawie bogato ilustrowana publikacja przybliża zagadnienia związane z nowoczesną polską architekturą, takie jak Kompozycja, Natura, Technologia, Manifest, Czas i przestrzeń oraz Koszty. Tematy te stanowią punkt wyjścia do opowieści o istocie architektury i jej podstawowych obszarach problemowych. W książce zostały też zaprezentowane założenia przyszłej działalności nowego oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie w dawnym hotelu Cracovia, której galeria Przekroje jest zapowiedzią.
Okładka książki Klasztorek. Muzeum Książąt Czartoryskich - katalog

29,00 zł 21,71 zł


Klasztorek. Muzeum Książąt Czartoryskich - katalog w. polska - praca zabiorowa
Okładka książki XX + XXI wiek. Galeria Sztuki Polskiej

89,00 zł 66,62 zł


XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej to nowo otwarta wystawa stała, będąca kontynuacją Galerii Sztuki Polskiej XX wieku. Prezentuje twórczość polskich artystów działających na przełomie XIX i XX wieku (secesja, Młoda Polska, ekspresjonizm), w okresie międzywojnia (ekspresjoniści, formiści, koloryści, twórcy awangardowi), w czasach powojennych do roku 1989 (socrealizm, taszyzm, malarstwo materii, surrealizm, ekspresjonizm abstrakcyjny, nowa figuracja, sztuka zaangażowana, abstrakcja geometryczna i konceptualizm), a także w ostatnim trzydziestoleciu. Po raz pierwszy w przestrzeni stałej galerii znalazły się grafika artystyczna oraz obiekty ze szkła.XX + XXI wiek dzieła sztuki polskiej w Muzeum Narodowym w Krakowie Towarzyszący wystawie album XX + XXI wiek. Galeria Sztuki Polskiej składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiono historię galerii sztuki współczesnej w Muzeum Narodowym w Krakowie, sięgającą początków tej instytucji (1879), omówiono też bliżej jej zbiory, w tym kolekcję malarstwa, rzeźby, prac graficznych, ceramicznych oraz szkła. W drugiej części zaprezentowano około 200 wybranych dzieł wielu z nich towarzyszą opisy pozwalające umiejscowić je w kontekście twórczości ich autorów, a także powiększenia ukazujące istotne szczegóły czy fakturę prac. Uzupełnieniem albumu jest spis obiektów, które można zobaczyć w nowo powstałej galerii prezentującej sztukę polską XX i XXI wieku.
Okładka książki Wystawa ''Broń i Barwa

39,00 zł 29,19 zł


Muzeum Narodowe w Krakowie to jedna z największych na ziemiach polskich skarbnic pamiątek historycznych, łączonych zarówno z istotnymi wydarzeniami z przeszłości, jak i z nazwiskami, które tę historię tworzyły. Znaczącą rolę w tej grupie zbiorów odgrywają dawne militaria. Nowa wystawa broni i barwy prezentuje najcenniejsze obiekty uzbrojenia polskiego, europejskiego i orientalnego od około roku 1000 do połowy wieku XIX, a także próbuje odpowiedzieć na niełatwe pytania o rolę tego typu historycznych zbiorów w muzeum sztuki. Wśród wielu dzieł zgromadzonych na wystawie należy wyróżnić pamiątki wiązane z hetmanem Stanisławem Jabłonowskim, Tadeuszem Kościuszką, Józefem Poniatowskim oraz z rodzinami Radziwiłłów, Lubomirskich czy Potockich.
Okładka książki Ikonografia murów miejskich Krakowa

89,00 zł 66,62 zł


Książka jest dziewiątym tomem serii wydawniczej pod nazwą Katalog Widoków Krakowa, stawiającej sobie za cel edycję i opracowanie źródeł ikonograficznych dotyczących naszego miasta. Prezentuje 308 widoków pokazujących mury obronne Krakowa, powstałych w okresie od połowy XVI wieku do 1916 roku. Reprodukowane widoki w większości pokazują mury, baszty i bramy Krakowa w stanie postępującej dewastacji czy wręcz ruiny i są jedynymi przedstawieniami obwarowań, które niedługo po ich uwiecznieniu w tym dalekim od świetności stanie na zawsze miały zniknąć z miejskiej przestrzeni. Dwudziestowieczne widoki północnego odcinka murów dokumentują z kolei prace konserwatorskie i restauracyjne, dzięki którym ta część obwarowań ocalała przed zburzeniem i zaczęła być postrzegana jako cenny zabytek przeszłości.
Okładka książki Muzeum Książąt Czartoryskich. Klasztorek

49,00 zł 43,43 zł


Muzeum Książąt Czartoryskich to nie tylko Dama z gronostajem Leonarda da Vinci. Przypomina o tym najnowsza ekspozycja stała w Muzeum Narodowym w Krakowie. W odnowionych salach Klasztorka, od 1876 roku mieszczącego kolekcję Izabeli Czartoryskiej wzbogacaną przez jej potomków, można podziwiać niesamowity zbiór narodowych i historycznych pamiątek, przeniesionych tu z rezydencji w Puławach i Paryżu, ale wyeksponowanych w nowy sposób, usystematyzowanych i podzielonych na wątki tematyczne.Wśród zgromadzonych w Klasztorku przedmiotów (dzieł malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego, uzbrojenia) znajdziemy te należące według tradycji do znanych postaci Szekspira, Woltera, Rousseau, Napoleona i wielu innych.Poznanie zamkniętej w Klasztorku bogatej i różnorodnej kolekcji ułatwia katalog, który nie tylko przybliża jej historię czy jest bogato ilustrowanym wykazem należących do niej dzieł, ale też na podstawie szeroko zakrojonych badań proweniencyjnych wyjaśnia rzeczywiste dzieje muzealiów, weryfikuje muzealne legendy, a ponadto porusza kwestię kopii i falsyfikatów, zazwyczaj wstydliwie ukrywanych w muzealnych magazynach.
Okładka książki Wyspiański. Szkicowniki i rysunki

90,00 zł 79,76 zł


Muzeum Narodowe w Krakowie posiada liczną i cenną kolekcję szkicowników i rysunków Stanisława Wyspiańskiego, których znaczna część pochodzi z wczesnych lat jego działalności artystycznej, także z czasów nauki szkolnej. Poświęcony temu zbiorowi katalog ukazuje spuściznę rysunkową artysty na tle całej jego twórczości. Aby jak najpełniej przedstawić to zagadnienie, poddano analizie korespondencję własną Wyspiańskiego oraz związanych z nim artystów i mecenasów, katalogi wystaw, rachunki sprzedaży oraz dokumenty archiwalne. W publikacji zaprezentowano dwanaście szkicowników i grup rysunków opatrzonych notami zawierającymi tytuł dzieła, miejsce i czas jego wykonania, parametry techniczne, sygnowania i napisy, udział w wystawach, reprodukcje i bibliografię. Ważnym elementem katalogu jest aneks zawierający wykazy dzieł Wyspiańskiego spisane po jego śmierci, w tym obszerny, zawierający kilkaset pozycji inwentarz jego prac rysunkowych.
Okładka książki Dawne malarstwo portretowe ze zbiorów Muzeum..

89,00 zł 78,87 zł


Katalog przedstawia kolekcję malarstwa portretowego przechowywaną w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka, oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. We wstępie znajdują się informacje dotyczące roli i rozwoju portretu, w szczególności malarstwa portretowego; omówiono tu też istotne cechy portretów polskich, a także historię omawianego zbioru. W części katalogowej zaprezentowano 163 portrety, z których najstarsze powstały w XVI wieku, najmłodsze zaś pochodzą z wieku XIX. Są to przede wszystkim portrety polskie, przedstawiające władców, magnatów i szlachtę. Towarzyszą im opisy, bibliografie, a także spisy wystaw, w których brały udział. Dla wygody osób zainteresowanych heraldyką na końcu katalogu zamieszczono indeks odmian herbowych widniejących na obrazach.
Okładka książki Wilno, Vilnius, Vilne 1918-1948. Jedno miasto..

149,00 zł 132,06 zł


Wystawa Wilno, Vilnius, Vilne 19181948. Jedno miasto wiele opowieści ukazuje to miasto w wyjątkowo skomplikowanym okresie historycznym, gdy przechodziło z rąk do rąk, a okupacje i wojny wpływały na jego strukturę społeczną, populację, architekturę i urbanistykę. Wieloczęściowa narracja pokazuje, jak artyści ówczesnego wieloetnicznego i wielokulturowego Wilna polscy, litewscy, żydowscy, białoruscy postrzegali swoje miasto. Wśród twórców, których dzieła zaprezentowano na ekspozycji, znajdują się Ferdynand Ruszczyc, Jan Bułhak, Ludomir Sleńdziński, Bronisław Jamontt, Michał Rouba, Jerzy Hoppen, Hanna Milewska, Józef Horyd, Hadassa Gurewicz-Grodzka, Vytautas Kairiuktis, Władysław Strzemiński, Mojżesz Worobiejczyk (Mo? Ver), Bencjon Michtom, Zbigniew Pronaszko, Vladas Drema, Antanas Gudaitis, Juozas Mikenas, Algirdas Petrulis, Adomas Varnas i Andrzej Wróblewski. Wersja językowa:polsko-angielska
Okładka książki Łempicka

99,00 zł 87,75 zł


Wystawa dzieł i zdjęć Tamary Łempickiej w Muzeum Narodowym w Krakowie stała się okazją do wejścia w świat malarstwa jednej z najbardziej niezwykłych artystek dwudziestego wieku oraz konfrontacji autokreacji artystki przed obiektywem z jej wizją malarską.Dopełnieniem wystawy jest wyjątkowy album. Jego pierwszą bohaterką jest Tamara Łempicka, o której opowiadają jej wnuczka Victoria i prawnuczka Marisa, wzbogacając swe wspomnienia wieloma zdjęciami z rodzinnego archiwum. Drugą bohaterką jest poświęcona tej wybitnej artystce krakowska wystawa, po której na kartach albumu oprowadza kurator Światosław Lenartowicz. Oprócz fotografii wszystkich prezentowanych na wystawie dzieł w książce znalazły się też projekty i zdjęcia samej ekspozycji.
Okładka książki Ekspozycja Studyjna ''Kraków na wyciągnięcie ręki

7,97 zł 7,06 zł


Wersja językowa: polsko-angielska Podziel się Strona główna Kategorie Przewodniki po oddziałach Ekspozycja Studyjna "Kraków na wyciągnięcie ręki" Pałac Biskupa Erazma CiołkaEkspozycja Studyjna "Kraków na wyciągnięcie ręki" Przewodnik Przewodnik po ekspozycji studyjnej "Kraków na wyciągnięcie ręki", mieszczącej się w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka - oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Opisuje kolekcję kamiennych rzeźb i fragmentów architektonicznych (pochodzących z krakowskich budowli) oraz gipsowych odlewów i modeli, a także poszczególne sale ekspozycyjne. Zawiera plan wystawy oraz wiele ilustracjiPrzewodnik po ekspozycji studyjnej "Kraków na wyciągnięcie ręki", mieszczącej się w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka - oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Opisuje kolekcję kamiennych rzeźb i fragmentów architektonicznych (pochodzących z krakowskich budowli) oraz gipsowych odlewów i modeli, a także poszczególne sale ekspozycyjne. Zawiera plan wystawy oraz wiele ilustracji eksponatów.
Okładka książki Dom Jana Matejki

6,13 zł 5,42 zł


Reprint z 1898 roku.
Okładka książki Matejko. Malarz i historia

89,00 zł 66,62 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Wystawa Matejko. Malarz i historia" w Muzeum Narodowym w Krakowie przedstawia twórczość Jana Matejki, jednego z najbardziej znanych polskich malarzy, skupiając się na sposobie obrazowania historii przez tego artystę. Matejko bowiem nie tylko opowiadał o dziejach, lecz proponował własną koncepcję przedstawiania dziejowego wypadku", tworzącą opowieść, w której narrator prezentował zdarzenie, ale też pozwalał sobie na własny komentarz, odnosząc się zarówno do przeszłych, jak i przyszłych wydarzeń. Przedstawiając wycinek historii, nie zapominał o tym, że jest ona ciągłym procesem. Oprócz wielu obrazów i szkiców (m.in. Rejtan i Kazanie Skargi) na wystawie można zobaczyć kolekcję rekwizytów, kupionych przez Matejkę lub wykonanych według jego projektu, które można odnaleźć na obrazach artysty. O uznaniu, jakim darzono malarza w wielu krajach, świadczą liczne medale i dyplomy. Wystawie towarzyszy katalog ukazujący jej bogactwo i różnorodność. Zawarte w nim eseje opowiadają o życiu Matejki, przedstawiają go jako malarza historycznego, wnikliwie analizują jeden z jego obrazów (Kazanie Skargi), a także poruszają zagadnienia konserwatorskie. Część katalogowa prezentuje wszystkie dzieła eksponowane na wystawie, ukazując także to, co na niej niewidoczne, czyli np. rewersy medali czy odwrocia niektórych rysunków.
Okładka książki Medale prywatne w I RP (od XVI do XVIII wieku)

39,00 zł 31,56 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

W epoce renesansu popularnym sposobem uhonorowania sławnej (a nawet mniej znamienitej) postaci stało się wybicie medalu z jej podobizną. Wyróżniano tak władców, dworzan, duchownych, artystów, intelektualistów, arystokratów, kupców, urzędników... Początkowo medale wykonywano z brązu, a potem ze szlachetniejszych kruszców srebra i złota. Na awersie umieszczano portret upamiętnianej osoby, a na odwrotnej stronie odnoszące się do niej herby, inskrypcje czy sceny symboliczne. Medale stały się niezwykle popularne zwłaszcza wśród osób prywatnych, gdyż te niewielkie dzieła sztuki mógł zamówić każdy dla każdego. Publikacja towarzysząca wystawie Medal prywatnie. Medale prywatne w I Rzeczypospolitej (od XVI do XVIII wieku), przygotowanej przez Muzeum Narodowe w Krakowie, omawia zagadnienie medali prywatnych w Polsce począwszy od panowania Zygmunta Starego, na którego dworze pojawiła się ta forma artystyczna, po czasy Stanisława Augusta Poniatowskiego, miłośnika numizmatyki i kolekcjonera.
Okładka książki Broń z warsztatu Ignacego Hfelmajera (1825-1889)

89,00 zł 66,62 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Broń biała, a zwłaszcza szabla, zajmuje wyjątkowe miejsce w historii Polski. Broń ta miała znaczenie bojowe i świadczyła o przynależności do stanu szlacheckiego, a za sprawą umieszczanych na głowniach napisów i wizerunków manifestowała poglądy czy przekonania religijne właścicieli. Ta ostatnia funkcja, charakterystyczna dla przedrozbiorowej Polski, odrodziła się w XIX wieku dzięki zgodzie rządu austriackiego na noszenie broni do stroju narodowego przez Polaków mieszkających w Galicji. Wzrosło wówczas zapotrzebowanie na szable w typie karabeli i na nowo upowszechnił się zwyczaj ozdabiania ich głowni motywami patriotycznymi, podsycony wydarzeniami z lat 18611863. W książce Broń z warsztatu Ignacego Hfelmajera Leszek Zachuta omawia sylwetkę krakowskiego szabelnika i rusznikarza, którego twórczość przypadająca na czas odzyskiwania przez miasto kulturalnego znaczenia i rodzącego się popytu na produkty patriotyczne charakteryzuje się wysoką jakością i staranną ornamentyką, dzięki czemu jego wyroby były dobrze rozpoznawalne i cenione. Autor przybliża losy rodziny Hfelmajerów, przybyłej do Krakowa z Austrii, przedstawia życie i działalność Ignacego na tle ważnych dla miasta wydarzeń historycznych (takich jak np. rewolucja krakowska czy powstanie styczniowe), a także opisuje konkretne szable, pistolety i strzelby powstałe w jego warsztacie. Tę opowieść ilustrują liczne fotografie nie tylko przedstawiające miejsca i postaci związane z życiem tego wybitnego rzemieślnika, ale przede wszystkim bardzo szczegółowo prezentujące wykonaną przez niego broń.

Promocje

Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj