W latach 1939-45 w obozach koncentracyjnych i jenieckich istniał teatr. To stwierdzenie - z pozoru zwyczajne - niesie szokującą treść. Po raz pierwszy mamy okazję zajrzeć w zamknięte światy, zazwyczaj nieujawniane przez byłych więźniów. Świat zagłady, eksterminacji, miał też inne oblicze (...) - ze wstępu.
Publikacja zawiera teksty kuratorów Delfiny Jałowik i Moniki Kozioł, wywiad z prof. Leszkiem Misiakiem oraz eseje Magdaleny Drągowskiej o historii Grupy Ładnie i Agaty Pyzik na temat wątków feministycznych w twórczości krakowskich artystek urodzonych w latach 70. Obok reprodukcji obrazów, rzeźb i instalacji w publikacji znalazły się również wypowiedzi artystów, a także zdjęcia ich pracowni. Do katalogu dołączono również film z wywiadami z artystami uczestniczącymi w wystawie.
Jonasz Stern swoim życiem i twórczością odcisnął się na historii sztuki polskiej XX wieku. Przed wojną był członkiem I Grupy Krakowskiej, a w 1957 roku współzałożycielem II Grupy Krakowskiej, do której należeli między innymi Maria Jarema i Tadeusz Kantor. Były to dwie najważniejsze formacje artystyczne w Polsce.
Książka oprócz tekstu wprowadzającego Krystiana Lupy zawiera między innymi wspomnienie Kennetha Kinga o Andym Warholu, teksty Miriam Guretzki, Laure Adler i Marii Anny Potockiej o spektaklu Factory 2 i specyfice teatru Krystiana Lupy, a także esej Zofii Kerneder-Giemborek o roli konserwatora w przenoszeniu scenografii teatralnej w przestrzeń muzealną. W części ilustracyjnej znalazły się zdjęcia ze Srebrnej Fabryki Andy’ego Warhola, dokumentacja fotograficzna spektaklu oraz instalacji w MOCAK-u.
W marcu 2010 roku Maria Anna Potocka przeprowadziła z Wilhelmem Brassem wywiad. Jego efektem jest książka, którą stanowią zredagowane opowieści więźnia i głównego fotografa Auschwitz, oraz film zawierający fragmenty wywiadu. Książka została opatrzona między innymi wstępem historyka Teresy Wontor-Cichy z Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, która również opracowała tekst naukowo. Publikacja jest bogato ilustrowana zdjęciami z archiwum Wilhelma Brassego, Archiwum Fotograficznego Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz Yad Vashem.
Wilhelm Brasse urodził się w Żywcu w roku 1917. Jego ojciec był Austriakiem, a matka Polką. Przed wojną pracował jako portrecista w zakładzie fotograficznym w Katowicach. Za odmowę wstąpienia do Wehrmachtu został uwięziony w Oświęcimiu, gdzie od 1941 do 1945 roku pracował w Służbie Rozpoznawczej jako fotograf. Wykonał kilkadziesiąt tysięcy zdjęć więźniów, kilkaset portretów esesmanów i dokumentację kilku eksperymentów pseudomedycznych. Po wojnie wrócił do Żywca, gdzie mieszka do dzisiaj.
Katalog wystawy Medycyna w sztuce, stanowiącej kolejny projekt MOCAK-u z serii konfrontującej istotne terminy cywilizacyjne z interpretacją artysty. Publikacja, obok wysokiej jakości reprodukcji prac prezentowanych na wystawie, zawiera także bogatą część teoretyczną: teksty kuratorskie i specjalistyczne – związane z medycyną, między innymi na temat związków chorób psychicznych z twórczością czy zastosowania sztuki w leczeniu.
Katalog wystawy fotografii, filmów i archiwaliów dokumentujących działalność artystyczną Josepha Beuysa i Tadeusza Kantora w latach 70. w Edynburgu. Przybliża on również sylwetkę i twórczość inspiratora spotkania obydwu artystów, Richarda Demarco, jednego z najważniejszych animatorów sztuki w Wielkiej Brytanii, którego rysunki i akwarele zostały pokazane w przestrzeni Biblioteki MOCAK-u. Obok tekstów na temat artystów i archiwalnych fotografii publikacja zawiera kalendaria twórczej aktywności Beuysa i Kantora w Szkocji, uzupełnione materiałami prasowymi oraz wspomnieniami bezpośrednich świadków wydarzeń, a także kalendarium życia i działalności Demarco.
Komiks Michela Kichki to autobiograficzna opowieść, w której przywołuje on – czasem w zabawny bądź ironiczny sposób – decydujące momenty ze swojego dzieciństwa, młodości i dorosłego życia w cieniu Shoah.
Ten wybitny izraelski karykaturzysta i wykładowca akademicki jest synem człowieka, który jako jedyny spośród najbliższych krewnych przeżył wojnę. Ojciec Kichki po kilku latach więzienia w obozach koncentracyjnych powrócił do ojczystej Belgii. Urodziły mu się dwie córki i dwóch synów. Jego doświadczenia wojenne były dla dzieci ciężarem, od którego próbowały się wyzwolić – każde na swój sposób. Powieść graficzna Kichki jest wyjątkowa i wzruszająca – przedstawia bowiem przeżycia człowieka w szczególny sposób doświadczonego przez historię.
Oryginalne rysunki do pierwszego francuskiego wydania komiksu były prezentowane w MOCAK-u w ramach wystawy Polska – Izrael – Niemcy. Doświadczenie Auschwitz w 2015 roku.
Katalog wystawy rozpoczynającej serię prezentacji dorobku twórców mieszkających i pracujących w Krakowie. Publikacja zawiera tekst kuratorski Delfiny Jałowik i Moniki Kozioł, stanowiący wprowadzenie do wyboru prac pokazywanych na wystawie oraz eseje Martyny Nowickiej, Andrzeja Szczerskiego i Joanny Zielińskiej poświęcone środowisku najmłodszych krakowskich reprezentantów sztuk plastycznych i ich twórczości. Obok reprodukcji obrazów, rzeźb i instalacji w katalogu znalazły się również fragmenty wywiadów z artystami, a także zdjęcia ich pracowni.
Pokolenie artystów urodzonych w latach 80. weszło w środowisko artystyczne, nieobciążone bagażem poprzedniego ustroju, natomiast bardziej świadome mechanizmów rynkowo-kapitalistycznych. W ich realizacjach nie widać zaangażowania społecznego ani politycznego, tak wyraźnego w sztuce artystów urodzonych w latach 60. Wydaje się, że bardziej interesujące dla młodych twórców są poszukiwania metafizyczne, psychologiczne, bazujące na tworzeniu „zakamuflowanych” przedstawień postaci oraz budowanie oryginalnych narzędzi malarskich.
Projekt utworzenia Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Czy da się zmienić świat, tak by wyeliminować z niego wojny? Czy sztuka może się przyczynić do zmiany sytuacji społeczno-politycznej? Polskie wydanie Obalenia wojen przybliża zakrojony na szeroką skalę projekt Krzysztofa Wodiczko, wśród którego postulatów znajduje się przekształcenie paryskiego Łuku Triumfalnego w Światowy Instytut na rzecz Obalenia Wojen.
"Tworzenie cywilizacji wolnej od wojen wymaga likwidacji kultury wojny poprzez obnażanie jej fałszywego obrazu, demaskację procesu jej tworzenia, prowadzenia i upamiętnainia, konfrontowania właściwej nam, źle pojmowanej gotowości do uczestnictwa w wojenie, jak również ujawnianie rzeczywistych jej następstw - psychicznych, społecznych, gospodarczych, ekologicznych i etycznych." Fragment książki Obalenie wojen.
Publikacja jest podsumowaniem działań edukacyjnych prowadzonych przez MOCAK w latach 2011?2012. Przedstawia współczesny sposób myślenia o edukacji oraz roli, jaką dział edukacji powinien odgrywać we współczesnej instytucji kultury. Zawiera opisy i dokumentację fotograficzną warsztatów i spotkań o charakterze edukacyjnym dla różnych grup wiekowych i społecznych.
Kierujemy na sztukę! jest adresowane do osób zajmujących się edukacją kulturalną, nauczycieli i wykładowców kierunków związanych z tą tematyką, studentów, jak również miłośników twórczych działań. Może stanowić inspirację dla osób zajmujących się realizacją projektów edukacyjnych oraz być źródłem wiedzy dla badaczy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?