W tej strefie nasz czytelnik znajdzie mnóstwo tytułów w atrakcyjnych cenach do swojej domowej biblioteczki. Najciekawsze tytuły książkowe z legendami, podaniami i mitami z różnych stron świata . To nie tylko literackie opracowanie ludowych czy fantastycznych motywów, które funkcjonują w naszej kulturze. To również nauka o tym, skąd pochodzą nasze korzenie.
A fresh look at the stories at the heart of Norse mythology, exploring their cultural impact right up to the present day. The heroes and villains of Norse mythology have endured for centuries, infiltrating art, opera, film, television and books, shape-shifting – like the trickster Loki – to suit the cultures that encountered them. Through careful analysis of the literature and archaeology of the Norse world, Carolyne Larrington takes us deep into the realm described in the Icelandic sagas, from the gloomy halls of Hel to the dazzling heights of Asgard. She expertly examines the myths’ many modern-day reimaginings, revealing the guises that have been worn by the figures of Norse myth, including Marvel’s muscled, golden-haired Thor and George R.R Martin’s White Walkers, who march inexorably southwards, bringing their eternal winter with them. This sophisticated yet accessible guide explores how these powerful stories have inspired our cultural landscape, from fuelling the creative genius of Wagner to the construction of the Nazi’s nationalist ideology. Larrington’s elegantly written retellings capture the essence of the original myths while also delving into the history of their meanings. The myths continue to speak to such modern concerns as masculinity and environmental disaster – after the inevitable, apocalyptic ragna rök, renewal comes from the roots of Yggdrasill, the World Tree.
Kompendium wiedzy o wampirach i wilkołakach występujących w literaturze, sztuce i filmie, ilustrowane fragmentami tekstów literackich i przedstawieniami graficznymi. Obejmuje dzieje wampirów od antyku po XX wiek oraz uwzględnia mitologie germańskie, słowiańskie, romańskie, skandynawskie, węgierskie. Wilkołactwo i wampiryzm, dwa aspekty mitu przemiany człowieka w niebezpieczną, "obcą" istotę, to fascynujący fenomen szeroko rozumianej historii kultury. Erberto Petoia śledzi wyobrażenia wampira i wilkołaka występujące zarówno w literaturze (od Homera, Petroniusza, Owidiusza, po Polidoriego, Hoffmana, Stokera, Pavesego...), jak i w wyobraźni ludowej. Ten przegląd jest wynikiem skrupulatnych badań naukowych (m.in.: lingwistycznych, kulturowych, psychopatologicznych), pozostając jednocześnie zapisem niezwykłej przygody w krainie ludzkiej wyobraźni - przygody odbywającej się zarówno w czasie (od dzieł klasycznych do wytworów kultury masowej), jak i przestrzeni (w krajach skandynawskich, we Francji, Włoszech, Rumunii, wśród ludów słowiańskich...). Poprzez itinerarium trwające tysiąc lat i przebiegające przez najważniejsze kultury europejskie, niniejsza książka prezentuje historię tych dwóch niepokojących zjawisk, których personifikacje poruszały duszę ludzką począwszy od zamierzchłych czasów i które były obecne w prawie wszystkich kulturach. Uważane za postacie demoniczne jeszcze w czasach nie tak odległych, wilkołaki i wampiry dotarły do naszych czasów ze świata starożytności klasycznej poprzez średniowiecze. Sposób postrzegania wampirów i wilkołaków w kulturze zachodnioeuropejskiej silnie zależał i nadal od znaczenia nadawanego im przez teologię i demonologię katolicką. W kulturze współczesnej częściowo utraciły one swój aspekt groźnych i tajemnych postaci z piekła rodem, a oświetlone światłem "Boga rozumu", są badane jako przedstawiciele zjawisk zarówno kulturowych, jak i patologicznych i dodatkowo umieszczane w kontekście problematyki wierzeń dotyczących transformacji człowieka w zwierzę. W ten sposób również wampir, ze względu na to, że żywi się krwią, jest często traktowany jak postać zwierzęca. Za głośną postacią Hrabiego Drakuli i mniej znanych likantropów literackich, mamy do czynienia z długą tradycją i ogromnym dziedzictwem kulturalnym legend, postaci demonicznych i przerażających (niekiedy postaci historycznych). Są to projekcje odwiecznych lęków, które w ciągu stuleci obecne były w Europie, znajdując w końcu właściwą interpretację dzięki badaniom antropologów czy psychopatologów.
Ancient myths and legends permeate daily life in modern China. Across the vast country, people gather to celebrate festivals in accordance with the ancient lunar calendar: from Yuanxiao in the first month of the year, when lanterns are paraded through streets to drive out the dark, to Shousui, when families wait up all night to welcome the New Year. Tao Tao Liu expertly weaves together Chinese history and philosophy to bring forth the mythical figures and stories that live on in popular beliefs and rituals.
Liu introduces us to the fundamental principles of Daoism, China’s most ancient philosophy, and the creator gods: Pangu, who formed the universe and separated the Yin and Yang, and Nuwa, who crafted humanity from China’s yellow clay. We meet the Three Sage Kings of the classical era, Yao, Shun and Yu, who embodied Confucian principles of virtue and filial piety. The influence of Buddhism, following its arrival in China in the first century CE, is seen in such enduring tales as Journey to the West, one of the most famous works of Chinese literature. Liu explores the roots of these legends, popularized in the classical writings of the Han dynasty and novels of the Ming dynasty, revealing a complex tradition passed down from generation to generation over thousands of years.
Klasyczne legendy arturiańskie w uproszczonych adaptacjach dla dzieci.Pakiet zawiera:Tom 1. "Niezwykły chłopiec". Młody Merlin dotąd nie opuszczał swojej wioski - zajmował się sporządzaniem magicznych mikstur i śnił przedziwne sny, które czasem się spełniały. Pewnego dnia w wiosce pojawił się zakapturzony mężczyzna, który szukał niezwykłego chłopca, syna demona... Merlin zostaje pojmany i wyrusza w daleką podróż, do walącego się zamku bezwzględnego króla. Na miejscu okazuje się, że nie tylko on zna się na magii...Tom 2. "Mroczna czarodziejka". Szczęśliwe dzieciństwo Morgany kończy się, gdy Król Uther wypowiada wojnę jej ojcu. Dziewczynka zostaje wysłana z ukochanego domu w Tintagel do klasztoru, w którym spędza następnych osiem lat. Tam z pomocą tajemniczej Iony odkrywa swe mroczne moce, uczy się też je kontrolować. Do dnia, gdy otrzymuje niespodziewany list, a wraz z nim szansę na zemstę...Tom 3. "Miecz w kamieniu". Kiedy dwaj chłopcy ratują starszego mężczyznę przed rabusiami, dowiadują się o turnieju w Londinium, który rozstrzygnie, kto zostanie następnym królem Brytanii. Starszy, Kay, bardzo chce okazać się godnym tej roli. Młodszy, Artur, jest zadowolony ze swego wiejskiego życia, ale pewnego dnia odkrywa miecz wbity w kamień...Tom 4. "Dwunastu zbuntowanych królów". Artur Pendragon musi obronić swoją koronę przed czyhającymi na nią monarchami. Pomoże mu w tym magiczna pochwa i nowy miecz od Pani Jeziora. Jeśli wygra, czy piękna Ginewra wróci z nim do Camelotu, by go poślubić? I kto zasiądzie przy Okrągłym Stole?Tom 5. "Gawain i Zielony Rycerz". Sir Gawain nie może się doczekać, by udowodnić, że jest godny miejsca przy okrągłym stole. Kiedy w Camelocie pojawia się zielony olbrzym, wygląda na to, że rycerz dostanie swoją szansę. Jednak zamiast wspaniałej przygody, na jaką Gawain miał nadzieję, czeka go prawdziwe i - jak się wydaje - z góry skazane na porażkę wyzwanie, które wystawi jego rycerski honor na ciężką próbę.
Iliada czyli Pieśń o Troi (Ilionie) opowieść o wojnie trojańskiej.Homer, któremu tradycja przypisuje autorstwo Iliady, jest postacią otoczoną legendami. Już Grecy okresu klasycznego i hellenistycznego nie mieli o nim pewnych wiadomości istniało wiele poglądów, co do miejsca jego narodzin i życia, przy czym najczęściej wymieniano Itakę, Smyrnę, Pylos, Argos, Kolofon, Ateny i Chios.Iliada jako najstarszy i zarazem bardzo obszerny grecki dokument pisany jest jednym z najważniejszych źródeł w dziejach starożytnej Grecji. Zawarte w niej mity zawierają wspomnienia wydarzeń historycznych, a przedstawione przez nią szczegółowe opisy życia Achajów i Trojańczyków stanowią przebogaty materiał.Epos obejmuje okres około 49 dni z dziesiątego ostatniego roku wojny trojańskiej.Gniew, bogini, opiewaj Achilla, syna Peleusa... - tak rozpoczyna się Iliada, której głównym motywem jest opowieść o tym, jak największy grecki wojownik Achilles w gniewie porzuca walkę z Trojańczykami.Achilles prosi swoją matkę Tetydę, by ubłagała Zeusa, by ten pomógł Trojańczykom, a tym samym zaszkodził Achajom. Zeus zsyła Agamemnonowi sen mający go skłonić do szturmu na Troję. Jednak wódz chce to zrobić podstępem, udając wycofanie swoich wojsk. Dochodzi do bitwy
Ponad 500 bohaterek mitów greckich! Boginie i boginki, królowe i królewny, wojowniczki, czarodziejki i potworne istoty płci żeńskiej tworzą barwny kalejdoskop postaci, które mocno zapadają w pamięć nie tylko wielbicielom mitologii. Choć w świecie starożytnych Greków, zarówno tym realnym, jak i mitycznym, dominowali mężczyźni, to mity greckie pełne są fascynujących kobiet - odważnych, mądrych, ambitnych, budzących respekt, a nawet strach i przerażenie. W swoim leksykonie Hanna Furgo z pasją kreśli ich powikłane losy oraz przedstawia dzieła sztuki i literatury, dla których stały się inspiracją. Czytelnik znajdzie tu znane postacie - Atenę, Ariadnę, Medeę i Kirke, ale też wiele innych, o których być może wcześniej nawet nie słyszał. Boginie, dziewice, potworzyce to książka niezbędna każdemu, kto chce bliżej poznać mitologię grecką i poczuć jej ponadczasową siłę.
Enuma Elisz to liturgiczny mit recytowany w święto Nowego Roku w babilońskiej świątyni Esagila już w połowie II tysiąclecia przed Chrystusem. Mówi on o stworzeniu świata i człowieka oraz o wywyższeniu Marduka jako głowy panteonu babilońskiego. Elementy kosmogonii zawartej w utworze spotykamy w biblijnym opisie stworzenia Rdz. 1.
Prezentowany przekład poematu opiera się na najnowszych edycjach krytycznych (W.G. Lambert, 2013 oraz Ph. Talon 2019). Polski przekład uzupełniony został komentarzem, który akcentuje liczne paralele biblijne, z tego względu tom ten może być przydatny dla wszystkich, których interesuje tło kulturowe Starego Testamentu. Poetycki charakter utworu zaznaczono w przekładzie układem stroficznym, co w dużej mierze ułatwi lekturę tego archaicznego tekstu. Biblijny obraz "wieży z Babel" (Rdz 11) nabiera nowej wymowy w kontekście lektury babilońskiego poematu.
Czytając te opowieści Czytelnik odbędzie fascynującą podróż po Roztoczu i jego niezwykłych krainach. Znajdziemy się w świecie magii, nadprzyrodzonych zjawisk, duchów leśnych. Napotkamy na swojej drodze złośliwe czarty. Powędrujemy po wzgórzach, lasach, opuszczonych gościńcach. Odwiedzimy miasto z pogromczynią wilków, zakątki Twierdzy Zamość. Odkryjemy sekrety przeklętego miasta, poznamy życie mnichów w cichym Monastyrze i odpoczniemy po wędrówce w uzdrowiskowym Horyńcu. Przejdziemy jeszcze wiele innych dróg wraz z Bratem Albertem, znającym tajemnice roztoczańskich ścieżek.
Boska cząstka to mądra, bogata interpretacyjnie i poznawczo książka. Podejmuje frapującą kwestię obecności mitu w niemitycznych obszarach doświadczenia i myślenia. Stawiane przez nią pytania oscylują wokół poznawczych schematów i mitologicznych matryc tworzących reprezentację indywidualnego życia, modelujących naszą wspólną wyobraźnię, zasilających zeświecczoną wizję świata i zarazem będących przejawem wyczucia czegoś nieuchwytnego, mistycznego, boskiego.
Sochacki opowiada o nośności matryc i toposów mitologicznych służących nam do strukturyzowania doświadczenia. Te matryce i toposy nie omijają treści naukowych, sprawiając, że nauka spełnia dziś funkcje przynależne niegdyś religii. Czy zatem jesteśmy bezsilni wobec nauki? Czy jesteśmy skazani na powtarzanie wciąż tych samych historii? Czy przez zanurzenie się w rzeczywistość mityczną zyskujemy czy tracimy podmiotowość? Czy kiedykolwiek opowiemy historię inną, zupełnie nową?
Ewa Nowina-Sroczyńska
Mitologia każdego ludu opowiadała historię świata od momentu jego stworzenia po ostateczny kataklizm, była ona ciągłą opowieścią będącą zbiorowym przedstawieniem całościowej wizji świata i jego historii. Mitologia słowiańska, odtworzona z rozmaitych, rozproszonych wątków, połączonych w jednorodną ramę narracyjną (sieć fabularną, fabułę) czy pewien układ fabularny, nie była tu zapewne wyjątkiem. Historię świata i człowieka, którą opowiadała, w jakiejś części na pewno odziedziczyła po jeszcze starszej od niej mitologii indoeuropejskiej. O tej natomiast możemy już powiedzieć nieco więcej pewnego
Dlaczego jeździmy do Zakopanego? Bo wszyscy jeżdżą do Zakopanego. A wszyscy jeżdżą do Zakopanego, bo Zakopane jest jedyne na świecie, prawdziwie polskie, może tu się wyleczyć i zabawić, wykazać dzielność zdobywając Tatry i podziwiać unikatową kulturę ludową, niespotykany gdzie indziej styl budownictwa, spotkać ministrów, piosenkarzy i pisarzy i poruszać się szlakami, którymi przed nami podążali wszyscy wielcy Polacy i nie tylko Polacy. A zatem poczuć się troszkę nimi. Prawda? Nieprawda? MitAle nie zawsze tak było. Kiedyś była tu niewielka wioseczka koło dymiącej huty żelaza, w Tatry chodzili tylko naukowcy i kłusownicy, a większość bywalców stanowili suchotnicy, leczący się górskim powietrzem, owczą serwatką, czyli żętycą i dyskusjami o pogodzie, psioczeniem na fatalne warunki w Zakopanem, uprawianiem małej i wielkiej polityki, a także narzekaniem na pazerność górali i podziwianiem ich niezależności w stosunku do tych, z których zdzierali finansową skórę. A jeszcze wcześniej nie było tu nawet górali, tylko góry i wydzierający lasom ziemię chłopi. I szukający przygód awanturnicy. Przygód, złota, i sławy.Czasy tatrzańskich zdobywców minęły i dziś dziennie w kolejce do zdobycia Giewontu stoi kilka tysięcy osób, kilkanaście tysięcy przepycha się do Morskiego Oka, a krupówkowy bruk szlifuje rocznie blisko pięć milionów osób. Kilkanaście procent polskiej populacji. Dla porównania - najbardziej znaną i największą grecką wyspę Kretę rocznie odwiedza dwa miliony turystów z całego świata. Dziś nikt już w Zakopanem nie leczy płuc piciem żętycy, w modzie są inne napoje, z góralską herbatą na czele. Do przeszłości odeszły peerelowskie dwutygodniowe pobyty w ośrodkach wczasowych, teraz wpada się tu najczęściej na weekendy, te długie i zwyczajne, czasem nawet na jeden-dwa dni, a także na jedną noc noc Sylwestra Marzeń.Dlaczego? Racjonalnie wytłumaczyć się tego nie da. Tam, gdzie prawdziwe zjawiska nie znajdują racjonalnych wytłumaczeń, pojawia się mitologia. Ale mit Zakopanego nie ma żadnego klarownego systemu, hierarchii, ani nawet chronologii. Pojawia się znikąd, rozwija się i mimo upływu lat ma się dobrze. Co więcej w polskim społeczeństwie jest jednym z niewielu mitów, wyznawanych przez większość społeczeństwa, bez względu na wiek, płeć i poglądy polityczne.I o tym jest ta książka.
When the young age Arthur pulls from the stone an embedded sword that none of the knights of the kingdom can budge, his future as the King of England is foretold. This imaginative retelling of the classic Arthurian legends recounts the story of Arthur's formation of the Knights of the Round Table, his securing of the enchanted sword Excalibur, and his wooing of the Lady Guinevere. Included as well are the legends of Sir Pelleas, the story of Sir Gawaine's pursuit of the White Hart, and tales of Merlin the magician, Morgana Le Fay, the Lady of the Lake, and many others.
Nie wszystkie syreny to dziewczęta z rozwianymi włosami i rybim ogonem. Niektóre są w połowie fokami, delfinami, a nawet ośmiornicami. Część z nich ma też błonę między palcami albo czerwone oczy. Niekiedy wywołują sztormy, zatapiają statki i porywają żeglarzy, ale równie często ratują rozbitków, ostrzegają przed złą pogodą i spełniają życzenia. A czasem wychodzą na ląd, przyjmują ludzką postać i poślubiają śmiertelników. Zawsze jednak tęsknią za morzem... i w końcu do niego wracają. Otwórz tę książkę i odkryj czarodziejskie istoty ukrywające się wśród fal: syreny oraz panny wodne... a także brodatych, zielonowłosych syrenów! Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Для створення фантастичного царства у своїх романах Ніл Ґейман неодноразово звертався до давньої міфології. Та тепер він звертається до самого витоку своєї творчості, представляючи нам неймовірну версію величних північних казок.
Автор залишається вірним міфам та пантеону скандинавських богів: Одін, головний бог, розумний, сміливий і хитрий; Тор, син Одіна, неймовірно сильний та не наймудріший з богів; Локі — син велетнів — кровний брат Одіна, ошуканець і неперевершений маніпулятор.
Walter F. Otto, znakomity znawca tematu, oprowadza nas po świecie wierzeń starożytnych Greków i filozoficznych podstawach europejskiej kultury. Malując piórem portrety poszczególnych bóstw olimpijskich, jednocześnie zachęca do głębszej refleksji nad istotą relacji człowiek - bóstwo. Książka jest zaskakującą podróżą w świat greckiej myśli o transcendencji - idei, której panteon bóstw z opowieści mitologicznych jest ?namacalnym? ucieleśnieniem. Sam autor objaśnia we wstępie: ?Jak wszystko, co greckie, także grecka idea boga jest dla nas czymś bliskim i niemal nieosiągalnie dalekim zarazem. Celem niniejszej książki było i jest przyczynienie się do przezwyciężenia uprzedzeń, które stoją na przeszkodzie pełnemu zrozumieniu owej idei oraz dopuszczeniu do głosu jej prawdziwych świadków w stopniu, w jakim na to zasługują?. Dzieło o Bogach Grecji i jego uzupełnienie w postaci "monografii" Dionizosa są uważane za kanon podejścia do analizy mitologii i mechanizmów opisu wierzeń starożytnych.
Czy wiesz, skąd się wzięłaWisła i dlaczego woda w Bałtyku jest słona? Czy znasz historię poznańskich koziołków, toruńskich pierników i gdańskich lwów? Czy słyszałeś opowieść o lajkoniku, bazyliszku i szewczyku Dratewce? Książka Baśnie i legendy polskie to zbiór czytanych od pokoleń opowieści, pełnych legendarnych i baśniowych postaci oraz historii znanych w całej Polsce.
Zdarzyło się to w pewnym kraju, którym rządził niezwykle bogaty sarki Abdurrahman. Sława jego bogactwa sięgała daleko poza granice królestwa i można ją porównać tylko z tym, co zostawił w pamięci potomnych legendarny bogacz Karun.
Tak rozpoczyna się księga Magana Jari Ce, której polskiemu tłumaczeniu nadano tytuł „Skarb w słowach zaklęty”. To monumentalny zbiór baśni zachodnioafrykańskiego ludu Hausa, spisanych przez nigeryjskiego pisarza Abubakara Imama w latach 30. XX wieku. Księga, opisywana jako afrykański odpowiednik Baśni tysiąca i jednej nocy, to niezwykły, baśniowy skarbiec, w którym słowa lśnią niczym drogocenne kamienie. Zawiera nie tylko opowieści ludu Hausa; autor wplata tu również wątki znane z baśni arabskich, indyjskich czy europejskich – osadzone w kulturowym kontekście afrykańskim.
Księga dosłownie wciąga Czytelnika w świat orientalnych opowieści, gdzie przy okazji pozna on zwyczaje, przysłowia, mądrości ludowe czy tradycyjne potrawy ludu Hausa. Niektóre opowieści przekazują uniwersalne prawdy i wartości, inne ukazują specyfikę kulturową Hausa, jeszcze inne – po prostu doskonale bawią. Przewodnikiem po tej niezwykłej krainie jest Aku – papuga-narrator baśni, która dzięki swej mądrości otrzymała godność wezyra.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?