Mamy do zaoferoweania szeroki wybór książek i publikacji z zakresu religii islamskiej, drugiej na świecie pod względem liczby wyznawców po chrześcijaństwie. Świętą księgą islamu jest Koran. Zapraszamy do zakupu ciekawej lektury, z której zdobędziesz infornacje o tradycjach, zwyczajach, ciekawostkach oraz poznasz korzenie islamu.
Na lotnisku w stolicy Kataru oczekiwali go już bracia. Widząc pistolet za pasem starszego brata, Tass jeszcze wyraźniej uświadomił sobie powagę sytuacji: „Nagle do mnie dotarło, że obecność trzech mężczyzn oznaczała, że teraz, tutaj zostanie dokonane zabójstwo honorowe. Mieli być świadkami, zgodnie z wymaganiami muzułmańskiego prawa szaria. Za chwilę brat wyceluje mi w głowę i zada mi standardowe pytanie: »Czy powrócisz do islamu?«. Kiedy odpowiem odmownie, powtórzy to pytanie. Jeśli znowu odpowiem odmownie, pytanie zostanie powtórzone po raz trzeci. Po usłyszeniu trzeciej odmowy zastrzeli mnie na miejscu, przy wejściu na lotnisko”. Doszło jednak do spotkania Tassa z rodzicami i rozmowy z nimi, po której, o dziwo, ojciec uroczyście zapowiedział, że przeklnie każdego, kto będzie usiłował skrzywdzić jego syna.
Przekonany, że każdy muzułmanin potrzebuje usłyszeć prawdę o Jezusie Chrystusie, Synu Bożym i zbawicielu świata, Tass odważył się zewangelizować nawet Jasera Arafata, którego jako nastolatek podziwiał i uwielbiał, którego był szoferem i na którego rozkazy zabijał Żydów.
„A wydawać was będą nawet rodzice i bracia, krewni i przyjaciele i niektórych z was o śmierć przyprawią. I z powodu mojego imienia będziecie w nienawiści u wszystkich. Ale włos z głowy wam nie zginie. Przez swoją wytrwałość ocalicie wasze życie” (Łk 21,16-19).
Podczas odbywania swojej służby wojskowej Mohammed, młody iracki muzułmanin pochodzący z wielkiej szyickiej rodziny, z przerażeniem odkrywa, że jego sąsiad z koszar jest chrześcijaninem. Pomiędzy dwoma mężczyznami zawiązuje się sprzeczna z logiką relacja. Mohammed wyjdzie z niej przemieniony. Powróciwszy do życia cywila, będzie miał tylko jedną myśl – nawrócić się na chrześcijaństwo. Czyste szaleństwo! Dla jego rodziców i krewnych to nie do pomyślenia. W islamie zmiana religii jest przestępstwem.
W klanie wykorzystuje się wszystkie możliwości, żeby odwrócić go od tej decyzji. Nic z tego. Po zastraszaniu i biciu przychodzi więzienie i tortury… Mohammed przeżywa długą drogę krzyżową, ale nie poddaje się. Przeciw niemu wypowiedziana jest fatwa. Jego bracia strzelają do niego pośrodku ulicy. Ciężko ranny, upada…
Joseph Fadelle mieszka ze swoją rodziną we Francji od roku 2001. Jest teraz obywatelem tego kraju.
Książka jest cenną pozycją przedstawiającą sytuację polityczno-społeczną współczesnej Turcji. Pozwala zrozumieć zmiany zachodzące w tym kraju od proklamowania republiki po dzień dzisiejszy. Jest to na rynku wydawniczym pierwsza, tak obszerna pozycja politologiczna, opracowana z zastosowaniem nowoczesnych metod badawczych.
Nowe prześladowania i męczeństwo chrześcijanNajnowsza książka cenionego historyka i publicysty o krwawych prześladowaniach chrześcijan w licznych krajach muzułmańskich, głównie w Arabii Saudyjskiej, Syrii, Algierii, Egipcie, Nigerii, Ziemi Świętej, Iraku, Iranie, Pakistanie, Indonezji i Wschodnim Timorze. Znajdziemy tu m.in. informacje o zbrodniach, które na naszych oczach dokonywane są w Iraku i Syrii przez bojowników Państwa Islamskiego oraz w Nigerii przez dżihadystów z Boko Haram.Terrorowi ze strony religijnych fanatyków towarzyszy bierność Zachodu oraz demograficzna zapaść i samobójcza kultura konsumpcji i śmierci, która zawładnęła społeczeństwami niegdyś chrześcijańskich krajów europejskich. Wskutek dekadencji świata zachodniego pozostajemy coraz bardziej bezbronni w obliczu brutalnej ekspansji radykalnego islamu...
Boszniacy. Literackie narracje tożsamościowe po 1992 roku to studium poświęcone kształtowaniu się tożsamości muzułmanów z Bośni i Hercegowiny oraz jej emanacjom w najnowszej twórczości literackiej. Autorka przez pryzmat boszniackich narracji o wojnie, historii i islamie, a także kształtowania się uwikłanego w dyskurs narodowościowy kanonu literatury boszniackiej i bośniacko-hercegowińskiej przekonująco pokazuje mechanizmy rozwoju samoświadomości Boszniaków na przestrzeni XX wieku. Z pozycji literaturoznawczych i kulturoznawczych analizuje rozwój ich samoświadomości od czasów osmańskich poprzez lata austro-węgierskiego panowania nad Bośnią, czasy Jugosławii aż po najnowsze doświadczenia bratobójczej wojny z lat dziewięćdziesiątych.Rekomendacje:Autorka omawia materiały publicystyczne, historycznoliterackie i literackie nieobecne w dorobku polskiej slawistyki. Sięga także po realia życia codziennego, trafnie charakteryzując ich funkcję w obrębie ""narodowotwórczego"" dyskursu Boszniaków - bośniackich
Autobiografia Perveza Musharrafa, urzędującego prezydenta Pakistanu, pozwala zorientować się w sytuacji na pograniczu afgańsko-pakistańskim, na które zwrócone są oczy całego świata. To tam ma się ukrywać Osama bin Laden. Tam znajduje się zaplecze al-Kaidy. To w ten rejon Polska wysyła ponad tysiąc żołnierzy.
Musharraf opowiada o walkach z talibami, poszukiwaniach terrorystów (m.in. mułły Omara i Osamy bin Ladena). Poznajemy historyczne tło dzisiejszych konfliktów. Autor otwarcie mówi o wspieraniu i szkoleniu talibów i mudżahedinów przez Pakistan i Stany Zjednoczone w okresie wojny Afganistanu ze Związkiem Radzieckim.
„Po zamachach 11 września członkowie al Kaidy zaczęli masowo uciekać do Pakistanu. Od tamtej pory nieustannie bawimy się z nimi w kotka i myszkę. Gdy piszę te słowa, Osama bin Laden pozostaje wciąż na wolności, udało nam się jednak wytropić wielu innych terrorystów (...). Do tej pory aresztowaliśmy 689, z czego 369 zostało przekazanych Stanom Zjednoczonym”.
„Dyrektor generalny naszej agencji wywiadowczej (...) zrelacjonował mi telefonicznie przebieg swojej rozmowy z zastępcą sekretarza stanu USA Richardem Armitage’em, który w skrajnie niedyplomatycznej formie doprecyzował ultimatum Colina Powella. Z jego wypowiedzi wynikało nie tylko, że musimy jasno określić swoje stanowisko, lecz również, że opowiadając się po stronie terrorystów, musimy się liczyć z takim bombardowaniem, które cofnie nas do epoki kamienia łupanego. Była to szokująco brutalna groźba, a jednocześnie oczywista zapowiedź potężnych działań odwetowych ze strony Stanów Zjednoczonych”.
Pervez Musharraf od 1999 roku jest prezydentem Pakistanu. Gdy miał cztery lata, po podziale Indii, przeniósł się do nowo powstałego Pakistanu. Po ukończeniu pakistańskiej akademii wojskowej został komandosem w brygadzie do zadań specjalnych i brał udział w wojnach z Indiami w 1965 i 1971 roku. Awansował, w 1998 roku został generałem i szefem sztabu. Objął urząd prezydenta w wyniku dramatycznego konfliktu z premierem Nawazem Sharifem i nadal sprawuje władzę mimo dwóch zamachów na jego życie. W 2001 roku wsparł Stany Zjednoczone w walce z al Kaidą.
„Koran z interpretacją i przypisami w języku polskim”, wydany po raz pierwszy w 2011 roku (uwzględnia także oryginał arabski), to nowa propozycja zapoznania się polskiego czytelnika ze świętą księgą islamu. Edycja ta nie jest przekładem bezpośrednio z języka arabskiego. Tłumaczenia z języka arabskiego na język angielski dokonał współczesny turecki teolog i egzegeta Koranu, Ali Ünal, przekładu zaś z angielskiego na polski – Jarosław Surdel. Przekład poprzedzony jest Przedmową oraz interesującym tekstem M. Fethullaha Gülena O Szlachetnym Koranie i jego interpretacji. M.F. Gülen należy do najbardziej znanych tureckich teologów i działaczy na rzecz dialogu religii. Z kolei Ali Ünal, autor przekładu na język angielski i jednocześnie autor przypisów, które stanowią w efekcie obszerny komentarz do tekstu koranicznego jest, jak wspomniano, ściśle związany z ruchem Gülenowskim. Jego przekład ukazał się po raz pierwszy w 2006 r. Ponieważ jest to trzeci pełny (po tłumaczeniu J. Murzy Tarak-Buczackiego z 1858 r. i J. Bielawskiego z 1986 r.) przekład Koranu na język polski, może być interesujący do porównania sposobu interpretacji świętej księgi islamu w języku polskim. Dwa pierwsze tłumaczenia odnoszą się w pierwszym rzędzie do interpretacji klasycznych, zaś wersja, którą teraz otrzymujemy, to interpretacja „modernistyczna”, w wielu miejscach mniej lub bardziej odbiegająca od zaproponowanych wcześniej. Niezwykle ważne są w tym kontekście wspomniane przypisy – w wielu przypadkach bardzo obszerne, a w ogólnym rozliczeniu dużo obszerniejsze, niż w przekładach Tarak-Buczackiego i Bielawskiego. Stanowią one pouczającą lekturę, ukazującą najnowsze tendencje w dialogicznej interpretacji tekstu Koranu.
Marek M. Dziekan.
Barry Rubin i Wolfgang G. Schwanitz, autorzy książki ,,Naziści, islamiści i narodziny współczesnego Bliskiego Wschodu"" przedstawiają opartą na wnikliwej analizie materiałów archiwalnych opowieść o tym, jak w latach 30. i 40. XX wieku zapadały decyzje kluczowe dla działalności Hitlera w Europie i dla układu sił na Bliskim Wschodzie. Centralną postacią tej opowieści autorzy czynią wielkiego muftiego Jerozolimy Amina al-Husajniego. Jako jedyny przywódca islamski otwarcie popierał on hitlerowską politykę eksterminacji Żydów, uznając ją za wartą wprowadzenia także na terenie Palestyny. W czasie II wojny światowej był częstym gościem w III Rzeszy. Według zachowanych dokumentów żywo interesował się na przykład obozami zagłady i zdaniem autorów nie tylko ulegał wpływom ideologii nazistowskiej, ale być może to właśnie gorliwie przez niego głoszony antysemityzm przyczynił się do ukształtowania hitlerowskiego ,,ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej"". Co więcej, wiele faktów przytoczonych i przeanalizowanych w książce świadczy o tym, że mufti zachował swoje wpływy także po klęsce Hitlera i odegrał ważną rolę w powstaniu państwa Izrael. Także zupełnie współczesne zjawiska zachodzące na Bliskim Wschodzie, jak choćby Arabska Wiosna Ludów, mogą mieć swoją genezę w tym, co wydarzyło się w 1. połowie XX wieku. Autorzy wysnuwają te wnioski na podstawie analizy ogromnej ilości materiału źródłowego, wskazują nieodkryte dotychczas zdarzenia, powiązania i wpływy. Wiele miejsca poświęcają zarówno koncepcjom politycznym i społecznym, jak i osobowościom głównych architektów tych koncepcji. Analizują znaczenie poszczególnych spotkań, rozmów, działań zakulisowych i sytuacji na froncie, łącząc je zarówno z wydarzeniami z okresu poprzedzającego jeszcze I wojnę światową, jak i z tym, co na arenie międzynarodowej dzieje się obecnie. Ich praca jest nie tylko wnikliwym studium naukowym, ale również pasjonującą opowieścią i imponującą swoim rozmachem syntezą dziejów współczesnego Bliskiego Wschodu.
Podstawowym celem rozważań podjętych w tej monografii było ustalenie sposobu pojmowania obywatelskości jako płaszczyzny integracji społeczności muzułmańskich ze społeczeństwem polskim na przykładzie Ligi Muzułmańskiej w RP. W wymiarze analiz teoretycznych dotyczył on trzech wiodących zagadnień - integracji, obywatelskości oraz wielokulturowości. Przedstawione analizy wykazały, że w społeczeństwach wielokulturowych, pomimo różnorodności jego modeli, obywatelskość i integracja wzajemnie się uzupełniają. Konieczne jest jednak wyraźne nakreślenie granicy pomiędzy społeczeństwem pluralistycznym a wielokulturowym, pomiędzy wielokulturowością a wieloraką jednokulturowością. Podstawowe dylematy związane z włączaniem imigrantów do społeczeństw przyjmujących w perspektywie wielokulturowości dotyczyły istoty takiego społeczeństwa: niejednoznaczności definiowania i rozumienia wielokulturowości, współistnienia praw jednostkowych i grupowych, spójności społecznej.
Dla społeczeństwa wielokulturowego integracja jest zgodna z jego zasadami oraz optymalnym sposobem na włączenie imigrantów do społeczeństwa przyjmującego. Gwarantuje zachowanie własnej tradycji społeczno-kulturowej przez nowych przybyszów przy wykształceniu się licznych powiązań z nowym miejscem osiedlenia. W przypadku obywatelskości zapewnia ona niezbędną otwartość przy włączaniu imigrantów, umożliwiając jednocześnie zachowanie spójności społecznej. Bycie obywatelem staje się tym samym wartością rdzenną dla tworzących się społeczeństw multikulturowych. Ponadto odwoływanie się do dynamicznego i dwuwymiarowego charakteru integracji sprawia, że obie strony tego procesu, zarówno imigranci jak i społeczeństwo przyjmujące - ulegają przemianom. Taki proces związany jest z wykształceniem się ponadetnicznej definicji nowego-obywatela.
Z Zakończenia
Autor przedstawia początki ruchu neotalibów w sposób wyważony, obiektywny, bez szukania zbędnej sensacji. Uwzględnia różne punkty widzenia oraz spostrzeżenia licznych uczestników konfliktu i analityków, a równocześnie prezentuje własne przemyślenia. W ten sposób otwiera nowe perspektywy, ważne w badaniach nad Afganistanem.
Peter Marsden, autor książki The Taliban: War, Religion and the New Order in Afghanistan (1998)
Zapowiedzi rychłego zwycięstwa nad talibami były powtarzane nieustannie od czasu alianckiej inwazji na Afganistan w 2002 roku, a szczególnie po wyborach prezydenckich w 2004 roku. Niektórzy komentatorzy utrzymywali, że polityka „odbudowy i rozwoju” zdobyła serca mieszkańców, nie zważając na liczne głosy krytyki. W marcu 2006 roku, tuż przed serią wyjątkowo zaciętych starć, wysocy urzędnicy, zarówno afgańscy, jak i amerykańscy, nadal twierdzili, że „talibowie nie są już zdolni do prowadzenia dużych bitew”. W drugiej połowie roku nastroje w środkach masowego przekazu zmieniły się. Pojawił się defetyzm, a nawet przeczucie zbliżającej się katastrofy. W rzeczywistości już w latach 2003–2005 było coraz więcej dowodów kwestionujących oficjalną interpretację konfliktu. Giustozzi dowodzi, że powstanie neotalibów nie było bynajmniej „niespodzianką 2006 roku”, gdyż ruch zapuścił w Afganistanie mocne korzenie już w 2003 roku. Właśnie to zjawisko jest przedmiotem jego badań w tej jakże aktualnej i prowokującej do myślenia książce.
Jak to możliwe, że ugrupowanie, które posługuje się bojówkami terrorystycznymi i stosuje przemoc, stało się rządzącą partią polityczną? Czy ta sama organizacja może się zajmować działalnością polityczną i pracą charytatywną, a jednocześnie wysyłać zamachowców samobójców, by atakowali ludność cywilną? Jak traktować Hamas ? zbrojną organizację islamistów, którą palestyński elektorat wyniósł do władzy w wyborach w styczniu 2006 roku?
Książka zawiera pierwszą na rynku wydawniczym tak kompletną i w pełni udokumentowaną ocenę Hamasu. Matthew Levitt, ekspert do spraw walki z terroryzmem, mający bogate doświadczenie zdobyte w terenie ? w Izraelu, na Zachodnim Brzegu i w Gazie ? uchyla zasłonę legalności, za którą kryje się Hamas. Przedstawia konkretne, szczegółowe dowody pochodzące z licznych materiałów wywiadowczych, między innymi z odtajnionych ostatnio raportów CIA, FBI i Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
Kreśląc portret Hamasu z niespotykaną dokładnością, Matthew Levitt obnaża jego prawdziwe oblicze ? oblicze organizacji stwarzającej zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa daleko poza granicami Zachodniego Brzegu i Gazy. Autor wzywa społeczność międzynarodową, aby to rozważyła, i proponuje starannie przemyślane sposoby, jak przeciwstawić się zagrożeniu ze strony Hamasu.
?Zdecydowanie najlepsza książka na temat Hamasu, jaką do tej pory przeczytałem. Dobrze napisana, staranna, profesjonalna, fascynująca?.
R. James Woosley, były dyrektor CIA
?Matthew Levitt jest niewątpliwie jednym z najwybitniejszych znawców Hamasu na świecie i czołowym komentatorem zajmującym się terroryzmem w ogóle. Przeczytałem wszystkie jego prace i mam wiele uznania dla jego działalności?.
Daniel Benjamin, były członek Rady Bezpieczeństwa Narodowego prezydenta Clintona
Czy wiesz, że: o Tolerancyjne, pokojowo nastawione wersety Koranu, które tak często się cytuje, zostały w rzeczywistości usunięte z księgi, zgodnie z islamską teologią. o Jedyna nadrzędna zasada w islamie brzmi: ,,to, co jest dobre dla islamu, jest słuszne"". o Każdy, kto obrazi lub nawet przeciwstawi się Mahometowi czy jego wiernym, zasługuje na upokorzenie i śmierć - jeśli to możliwe, przez ścięcie. Tak wynika z rozkazu Allaha, by uderzać ,,tych, którzy nie wierzą, (...) mieczem po szyi"" (Koran 47:4). o Dla muzułmanina rozwód to bułka z masłem. Musi tylko powiedzieć swojej żonie: ,,Rozwodzę się z tobą"", i gotowe - w ten sposób rozwód wchodzi w życie. o Mahomet nie nauczał ,,pokoju i tolerancji"". Mahomet dowodził wojskiem i zlecał potajemne zabójstwa swoich wrogów. o Większość współczesnych materiałów przedstawiających krucjaty całkowicie zaprzecza faktom historycznym. o Aż 75% kobiet przebywających w więzieniach w Pakistanie w rzeczywistości odbywa karę za to, że stały się ofiarami gwałtu. o Muzułmanie stanowią jedną czwartą populacji trzeciego co do wielkości miasta w Szwecji, Malmö. Obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy chcą mieć jasność w kwestii świętych wojen.
Reza Aslan, badacz kultur, wnikliwy obserwator, religioznawca, komentator polityczny i pisarz, autor nietuzinkowej biografii Jezusa Zelota, tym razem zaprasza czytelnika w podróż śladami historii islamu, od jego genezy po perspektywy.
Nie ma Boga oprócz Allaha to zarówno skrupulatny i pasjonujący opis dziejów jednej z największych i najważniejszych religii świata, jak i prezentacja jej wyzwań i losów w szerszym kontekście kulturowym i politycznym każdej z omawianych epok, od powstania wiary w Arabii siódmego wieku po globalną islamską reformację doby Internetu, ze szczególnym naciskiem na – w przypadku islamu nadzwyczaj istotną – część wspólną sfer duchowej i świeckiej w społeczeństwie muzułmańskim.
Książka jest pozycją obowiązkowa dla każdego, kto chciałby zrozumieć sens zachodzących we współczesnym świecie, często gwałtownych i nieczytelnych w naszym kręgu kulturowym przemian. Autor unika łatwych odpowiedzi, chętnie stawia za to niebanalne, frapujące pytania, proponując ciekawemu świata czytelnikowi mądrą i wyważoną opowieść opatrzoną klarownym komentarzem, bez bagażu stereotypów i uprzedzeń.
Brawurowa narracja i wnikliwa analiza… ambitne i przystępne wprowadzenie do islamu.
„The New York Times”
Historia islamu, na którą czekałam, wyważona i naprawdę pouczająca.
A. S. Byatt w „The Guardian”
Daje do myślenia… Aslan napisał wybitną interpretację islamu w kluczowym dla dziejów świata momencie.
„The Globe and Mail”
Pełna zrozumienia dla tematu… wciągająca… napisana z wyczuciem i rozmachem.
Financial Times
Siedemnaście lat po napisaniu "Among the Believers" (1981) V.S. Naipaul, powieściopisarz, eseista, laureat nagrody Nobla, wraca do Indonezji, Iranu, Pakistanu i Malezji – krajów, w których potomkowie muzułmańskich konwertytów stworzyli jedyną w swoim rodzaju kulturę, łączącą wiarę w Proroka z elementami rdzennych tradycji i wierzeń. W trakcie pięciomiesięcznej podróży Naipaul obserwuje zwłaszcza wpływ islamskiego fundamentalizmu na życie społeczne i polityczne, ale przygląda się także temu, jak religijność kształtuje ludzkie losy. Zachowując reporterską bezstronność, opisuje spotkania z ocalałym bojownikiem brygad śmierci z wojny irańsko-irackiej, młodym intelektualistą szkolonym na marksistowskiego partyzanta czy starym małżeństwem, wspominającym lata utraconej rodowej potęgi. Ta mozaika ludzkich losów staje się punktem wyjścia do niezwykłej analizy kultury.
"Wyśmienicie napisana, pełna przenikliwych spostrzeżeń."
„The New York Times”
"Siła tej książki leży w niezwykłej umiejętności opowiadania, którą posiadł Naipaul, umiejętności stworzenia panoramy z indywidualnych portretów."
„The Boston Globe”
"Niezwykłe dokonanie […]. Kolejny przykład wybitnego talentu autora."
„The Independent”
Sallah ad-Din - Prawy w Wierze - Saladyn Prawdziwe oblicze założyciela dynastii Ajjubidów. Bliski Wschód i czasy wyprawy krzyżowych oczami obu wojujących stron. Spisana z wykorzystaniem źródeł łacińskich i arabskich niezwykła historia człowieka, który wyrósł na najpotężniejszego władcę świata islamu - imperium rozciągającego się od Sudanu po Syrię, od Jemenu przez Półwysep Arabski i północny Irak do wschodniej Turcji. Ten ""syn rodziców, którzy nie należeli do szlachty, ale nie mieli też korzeni plebejskich, pośledniego urodzenia"", jako władca obdarzony w równej mierze talentem, jak i szczęściem, stał się legendą. Wojownik i polityk, zwycięzca spod Hattin i zdobywca Jerozolimy, postrach krzyżowców i bohater muzułmanów - tak powszechnie kojarzy się imię Saladyna. Tymczasem sułtan - postać niezwykle barwna i fascynująca - wyrasta dalece poza ten stereotyp. Dla samych muzułmanów, przy wszystkich zasługach i osiągnięciach, pozostaje bohaterem, choć nie bez skazy.
Monografia dr. Wojciecha Grabowskiego pozostaje w niezwykle popularnym ostatnio w dziedzinie nauk politycznych i stosunków międzynarodowych nurcie badań nad fundamentalizmem muzułmańskim we wszystkich jego przejawach. Co jednak chciałbym od razu podkreślić, z wielu powodów wyróżnia się w zalewie podobnie brzmiących tytułach. Stanowi o tym przede wszystkim wielka skrupulatność w przedstawieaniu problematyki i nieulaganie rozpowszechnionym poglądom, budowanym w większym stopniu przez publicystykę i polityczne potrzeby chwili niż rzeczywistość. Jest to zatem w pełnym tego słowa znczeniu monografia naukowa. Chciałbym podkreślić wysoki poziom merytoryczny książki dr. Wojciecha Grabowskiego i jej oryginalność w wielu kwestiach.
Prof dr hab. Marek Dziekan
Mirosław Matyja – pochodzi z południowej Polski, politolog, ekonomista i historyk. Studiował w Krakowie i w Bazylei, doktoryzował się we Fryburgu (Szwajcaria) w 1997 r. oraz w Londynie w 2012 r.
W 1989 r. wyjechał z Polski do Szwajcarii, gdzie obecnie mieszka. Pracuje w Radzie Nadzorczej Rynku Finansowego w Szwajcarii (Swiss Financial Market Supervisory Authority FINMA) w Bernie oraz jako wolny dziennikarz.
Mirosław Matyja jest profesorem Universidad Autónoma de Guadalajara w Meksyku oraz visiting profesorem w Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie w Londynie i w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Autor i współautor 10 monografii i ponad100 artykułów naukowych i popularnonaukowych w języku polskim, niemieckim i angielskim.
Z zamiłowania alpinista i himalaista oraz badacz najnowszej historii Polski.
Żonaty, ma dwóch bliźniaczych synów, których wychowuje w tradycji polskiej i szwajcarskiej.
Pierwsza na polskim rynku wydawniczym pozycja poświęcona wpływowi wybranych dziedzin nauki i kultury średniowiecznego islamu na średniowieczną Europę. Autorka omawia podstawowe elementy kultury muzułmańskiej: powstanie islamu, kształtowanie się kalifatu, obowiązki muzułmanina oraz dogmaty wiary. Nauka islamu kształtowała się w znacznej mierze pod wpływem nauki greckiej oraz perskiej, autorka przedstawia więc drogi ich przenikania i najważniejsze szkoły tłumaczeniowe. Omawia również stosunek religii do nauki, prezentuje filozofię, medycynę, astronomię, nauki ścisłe i sztukę islamu. Opisuje, jak kształtowały się te dziedziny nauki w islamie, pod jakim wpływem powstały, omawia sylwetki najważniejszych twórców i najistotniejsze odkrycia. Pokazuje również, jakimi drogami nauka muzułmańska trafiła do Europy.
Książka Szymona Niedzieli jest wartościowym wkładem do poznania mechanizmów funkcjonowania ekstremizmu muzułmańskiego (nie tylko w Algierii). Pozwala też zrozumieć charakter przemian następujących obecnie na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, nawet jeśli te wydarzenia – jak na razie – mają mało wspólnego z religijnym fundamentalizmem.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Janusza Daneckiego
Publikacja Szymona Niedzieli zasługuje na bardzo pozytywną ocenę ze względu na zgromadzenie przez autora niezmiernie bogatej dokumentacji faktograficznej, logiczne i spójne wewnętrznie jej zaprezentowanie, wysunięcie poprawnych merytorycznie i metodologicznie refleksji i uogólniających spostrzeżeń i wniosków końcowych, wreszcie wniesienie znaczącego wkładu do poznania złożonej i wielopłaszczyznowej problematyki powstania, rozwoju i dynamicznej ekspansji fundamentalizmu muzułmańskiego w odgrywającej istotną rolę polityczno-ekonomiczną w regionie Afryki Północnej i basenie Morza Śródziemnego Algierii.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Marka J. Malinowskiego
Przedstawienie historii społeczeństw tak rozległego obszaru, jakim jest Bliski Wschód, nie jest łatwe, przede wszystkim ze względu na ogromne zróżnicowania regionu. Różnorodność to bodajże najbardziej rzucająca się w oczy cecha społeczeństw Bliskiego Wschodu. Region rozciąga się od Maroka na zachodzie po Jemen, Oman i Iran na wschodzie i jest traktowany w opracowaniach jako jedność, chociaż faktycznie bliskowschodnia rzeczywistość to cała gama barw i odcieni: etnicznych, językowych i religijnych.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?