W ostatnich latach coraz większym zainteresowaniem na polu resocjalizacji cieszy się wspomaganie tradycyjnych metod pracy wychowawczej alternatywnymi rodzajami interwencji terapeutyczno-wychowawczych. Jedną z nich jest arteterapia, rozumiana w szerokim ujęciu jako działanie przez sztukę. [...]. Wykorzystanie sztuki do różnych działań nie tylko identyfikuje potrzeby wychowanka, ale też prowadzi do ujawnienia drzemiącego w nim potencjału, pomaga podnieść jego samoocenę i wzmocnić wiarę w swoje możliwości. Udział w różnych formach aktywności przez sztukę rozwija u młodych ludzi kompetencje społeczne, pozwala zmienić ich dotychczasowe schematy poznawcze, aby w przyszłości mogli oni lepiej funkcjonować w społeczeństwie. Ponadto młodzi ludzie uczą się samodyscypliny, pracowitości, odpowiedzialności, poznają siebie, własne możliwości i umiejętności.
W niniejszej publikacji zamieszczono badania na temat wykorzystania arteterapii (terapii przez sztukę) w pracy z wychowankami salezjańskich Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych w Polsce.
Fragment „Wprowadzenia” do książki
Ks. dr hab. Bogdan Stańkowski – prof. Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie. Obszary zainteresowań naukowych i badawczych: resocjalizacja, system prewencyjny ks. Bosko, wychowanie w społeczeństwie pluralistycznym, relacyjność w systemie wychowawczym i pomocowym.
Dr hab. Barbara Skałbania – prof. Uczelni Korczaka w Warszawie. Obszary zainteresowań naukowych i badawczych: terapia pedagogiczna i wychowawcza, wspomaganie osób w procesie edukacji i rozwoju, inkluzja edukacyjna i społeczna, poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Publikacja wpisuje się w przestrzeń pedagogiki rozumianej w jej pierwotnym ujęciu jako nauka o wychowaniu. Autor monografii podejmuje ważny temat, jakim jest sylwetka wychowawcy salezjańskiego, dla którego wychowanie jest czymś więcej niż działaniami wynikającymi z przyjętej roli zawodowej. Temat pracy ukierunkowuje nasze oczekiwania na uzyskanie wiedzy z perspektywy innego niż zwykle spojrzenia na wychowanie i wychowawcę. Jego aktualność wynika z bieżących potrzeb społeczeństwa, w którym dominuje relatywizm, wielokulturowość, konsumpcjonizm, „prywatyzacja” moralności.
Książka stanowi studium historyczno-pedagogiczno-biograficzne, które ukazuje proces rozwoju wychowawcy salezjańskiego w ujęciu tradycyjnym i współczesnym. Autor korzysta z wielu źródeł (literatura przedmiotu, źródła salezjańskie) oraz odwołuje się do perspektywy biograficznej (wywiad z ks. Józefem Marszałkiem). Połączenie różnych obszarów eksploracji badawczych i umocowanie ich w metodologii badań naukowych było dużym wyzwaniem.
dr hab. Barbara Skałbania, prof. UJK (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Prezentowana książka jest jedną z niewielu w Polsce publikacji, która omawia postać wychowawcy salezjańskiego, jaka wyłania się z analizy teorii i praktyki systemu prewencyjnego. Publikacja jest dobrym kompendium wiedzy o wychowawcy, wnosi ona do współczesnej nauki wnioski wyprowadzone z literatury przedmiotu i badań własnych autora. Treść książki dobrze ujmuje różnorodność teorii i praktyki w lokalnych placówkach salezjańskich.
Nie ulega wątpliwości, że najnowsza książka ks. Bogdana Stańkowskiego stanowi ważny wkład w rozwój współczesnej edukacji salezjańskiej i otwiera nowe perspektywy dalszych badań pedeutologicznych w tym zakresie.
prof. dr Mirosław S. Wierzbicki SDB (Papieski Uniwersytet Salezjański w Rzymie)
Współcześni badacze zagraniczni, jak również i polscy, zajmujący się salezjańskim systemem prewencyjnym, podejmują ciągłe wysiłki poszukiwania nowych sposobów i metod pracy wychowawczej/resocjalizacyjnej w duchu salezjańskim i aktualizacji tegoż systemu do warunków, w jakich żyje współczesna młodzież. Treści oraz wartości promowane przez wspomniany system prewencyjny wymagają ustawicznego zgłębiania i wydobywania nowych znaczeń dla współczesnego wychowanka, który – wedle myśli ks. Bosko – ma się stawać protagonistą, osobą autonomiczną, zdolną do dokonywania dojrzałych wyborów.
W niniejszej publikacji autor przedstawia i omawia wyniki badań efektów działań resocjalizacyjnych prowadzonych w salezjańskich Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. W pracy zamieszczono wyniki badań, które zostały przeprowadzone z wykorzystaniem wywiadów z wychowankami przebywającymi w salezjańskich MOW. Badania efektywności resocjalizacji mają charakter wewnętrzny, analizują bowiem parametry zmian wychowanka przebywającego aktualnie w ośrodku wychowawczym. Opinie młodzieży na temat efektów resocjalizacji posiadają więc charakter deklaratywny. W badaniach chodziło m.in. o to, aby dopuścić do głosu młodzież, która mogłaby zadeklarować na ile podjęła trud wejścia w proces resocjalizacji oraz na ile angażuje się w budowanie swojej przyszłości i funkcjonowanie w społeczeństwie według obowiązujących w nim zasad społeczno-moralnych.
Zmienia się oblicze społeczeństwa polskiego szczególnie po roku 1989. Kryzys na łonie rodziny, konsumistyczne nastawienie do życia, patologie społeczne, kryzys w przekazie i odchodzenie od wartości chrześcijańskich generują wśród wielu nastolatków zachowania świadczące o niedostosowaniu społecznym młodych ludzi.
Od ponad 25 lat salezjanie w Polsce intensyfikują swoje działania na rzecz młodzieży trudnej pochodzącej bardzo często z rodzin patologicznych. W wielu ośrodkach wychowawczych o nachyleniu resocjalizacyjnym aplikowany jest system prewencyjny ks. Bosko. Brak jest jednak systematycznych badań empirycznych i pogłębionej refleksji na płaszczyźnie teoretycznej. W tej perspektywie wydają się być w pełni usprawiedliwione poszukiwania naukowe idące w kierunku zgłębiania specyfiki oddziaływań resocjalizacyjnych w ośrodkach salezjańskich.
Niniejsza publikacja w języku włoskim (Prevenzione salesiana e rieducazione dei ragazzi socialmente disadattati nel contesto polacco. Indagine interpretativa e prospettica - Prewencja salezjańska i resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie w kontekście polskim. Badania interpretatywne i prospektywne), w pierwszej części teoretycznej, deskryptywnej, skupia się na tym, aby przybliżyć istotę systemu prewencyjnego i niejako "usprawiedliwić" jego ewentualne zastosowanie w kontekście pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie. W części badawczej o nachyleniu jakościowym, która została przeprowadzona metodą monografii instytucji (the case study method), autor formułuje dwa główne problemy badawcze: 1) Na ile omawiany Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Trzcińcu realizuje główne założenia i zasady systemu prewencyjnego w warunkach resocjalizacyjnych; 2) Jaka jest specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście pracy przy pomocy systemu prewencyjnego ks. Bosko.
Motywem przewodnim książki jest nie tyle indagacja na temat oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce, ile chęć wniknięcia w istotę systemu prewencyjnego i jego zastosowanie, oraz odczytywanie tejże metody wychowawczej w kluczu resocjalizacyjnym. Przeprowadzone badania empiryczne wykazują ponadto konieczność wdrażania dalszych poszukiwań naukowych, które winny iść w kierunku zbadania efektywności, jakości oddziaływań resocjalizacyjnych przy użyciu systemu prewencyjnego ks. Bosko.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?