„Wege – dieta roślinna w praktyce” jest to przewodnik po diecie roślinnej, który powinien przeczytać każdy wegetarianin, weganin oraz dietetyk. Nie wystarczy powiedzieć sobie „od dziś przestaję jeść mięso”. Posiłki bezmięsne są obecnie bardzo popularne powinny być również dobrze zbilansowane. Jeżeli w diecie zabraknie ważnych składników (m.in. wapnia, żelaza, cynku, witaminy B12 itd.), taki sposób żywienia będzie prowadził do niedoborów i złego stanu zdrowia. Dzięki temu poradnikowi dowiesz się, w jaki sposób mądrze zbilansować dietę roślinną, uniknąć błędów żywieniowych i niedoborów. Ponad 320 stron praktycznej wiedzy o składnikach odżywczych, na które w diecie wegańskiej warto zwrócić uwagę. Ponadto, w książce znajdziesz przykłady zestawień produktów, jadłospisów oraz informacje o składnikach, które należy suplementować.
Tę książkę powinni przeczytać nie tylko wegetarianie i weganie, ale również dietetycy i lekarze, gdyż w programie studiów w tym temacie informacji jest bardzo niewiele lub nie ma w ogóle.
„Wege – dieta roślinna w praktyce” jest to przewodnik dopasowany do wegan i wegetarian żyjących w Polsce. Produkty opisane w książce są łatwo dostępne, dzięki czemu nie trzeba wyszukiwać ich w internecie czy zamawiać z zagranicy. Wystarczy udać się do warzywniaka lub supermarketu. Książka napisana jest prostym językiem, dzięki czemu treści w niej zawarte będą zrozumiałe zarówno dla specjalistów żywienia, jak i dla osób, które nie pracują w tej branży. Jednocześnie wszystkie informacje zawarte w poradniku są poparte badaniami naukowymi oraz własnym doświadczeniem autorki.
Co znajdziesz w książce:
Informacje poparte badaniami naukowymi
Przegląd wiadomości na temat diet roślinnych, korzystne właściwości zdrowotne oraz informacje o potencjalnych niedoborach i ich skutkach
Jakie znaczenie dla organizmu mają poszczególne składniki odżywcze i gdzie ich szukać w produktach roślinnych
Jak powinny wyglądać prawidłowo zbilansowane posiłki oparte na żywności pochodzenia roślinnego
W jaki sposób bilansować dietę dla osób dorosłych, ale również kobiet ciężarnych, dzieci, osób starszych oraz aktywnych fizycznie
Praktyczne porady na temat robienia zakupów, komponowania posiłków, odchudzania czy przytycia na diecie roślinnej
Dla kogo jest ta książka:
Dla wegan i wegetarian
Dla osób zainteresowanych wpływem diet roślinnych na zdrowie
Dla rodziców dzieci na diecie roślinnej
Pierwszą osobą, do której zgłasza się pacjent ze swoimi dolegliwościami, jest lekarz POZ. Jego zadaniem jest rozpoznać chorobę i zastosować właściwe leczenie. Czasami konieczne jest określenie, czy istniejące objawy mają swoje źródło w psychice pacjenta, czy odwrotnie – są związane z jego stanem somatycznym. Zespół autorów pod kierunkiem prof. Marka Jaremy (byłego konsultanta krajowego w dziedzinie psychiatrii) podjął się przygotowania cyklu publikacji, które będą wsparciem dla lekarza POZ w jego codziennej praktyce. Zawarta w książce wiedza pomoże podjąć decyzję, czy leczyć samemu, czy skierować pacjenta do lekarza psychiatry. „Otępienia i organiczne zaburzenia psychiczne w praktyce lekarza POZ” są czwartą publikacją z tego cyklu.
Pierwszą osobą, do której zgłasza się pacjent ze swoimi dolegliwościami, jest lekarz POZ. Jego zadaniem jest rozpoznać chorobę i zastosować właściwe leczenie. Czasami konieczne jest określenie, czy istniejące objawy mają swoje źródło w psychice pacjenta, czy odwrotnie – są związane z jego stanem somatycznym. Zespół autorów pod kierunkiem prof. Marka Jaremy (byłego konsultanta krajowego w dziedzinie psychiatrii) podjął się przygotowania cyklu publikacji, które będą wsparciem dla lekarza POZ w jego codziennej praktyce. Zawarta w książce wiedza pomoże podjąć decyzję, czy leczyć samemu, czy skierować pacjenta do lekarza psychiatry. „Otępienia i organiczne zaburzenia psychiczne w praktyce lekarza POZ” są czwartą publikacją z tego cyklu.
Pierwsza w Polsce publikacja na temat medycyny stylu życia napisana na podstawie najnowszych badań EBM. Zawiera rzetelne informacje na temat zdrowego stylu życia i skutecznego zalecania go pacjentom. Pokazuje jego wpływ na terapię i prewencję chorób cywilizacyjnych, co w wielu przypadkach jest skuteczniejsze niż leczenie farmakologiczne. Książka podzielona została na części, które obejmują wszystkie filary zdrowia. Skierowana jest zarówno do lekarzy, specjalistów zdrowia publicznego, dietetyków, fizjoterapeutów, jak i fanów zdrowego stylu życia.
W naszym kraju stopniowo rozpowszechnia się przekonanie, że styl życia jest główną determinantą stanu zdrowia. Dlatego z wielką ciekawością przeczytałem monografię zatytułowaną „Medycyna stylu życia”, która poświęcona jest różnym aspektom wpływu stylu życia na zdrowie człowieka. Oddawana do rąk czytelników książka to efekt udanej inicjatywy łączenia wiedzy i doświadczeń specjalistów różnych dziedzin, którzy szczegółowo, ale przystępnie i w sposób wyważony omówili niekiedy trudne zagadnienia. Największą wartością podręcznika jest interdyscyplinarne spojrzenie na związek stylu życia ze zdrowiem człowieka. Cieszy, że tekst poszczególnych rozdziałów oparty jest o fakty naukowe, a nie jedynie o przekonania, bądź niezweryfikowane poglądy. Jednocześnie to praktyczny i wiarygodny przewodnik po zdrowym stylu życia. Książka napisana jest pięknym językiem, czyta się ją z przyjemnością. I jeszcze jedna zaleta prezentowanej monografii: zwraca uwagę przejrzysty układ książki, który ułatwia czytelnikowi przyswojenie zawartej w niej wiedzy. Jestem przekonany, że czytelnikami będą nie tylko osoby zawodowo związane z medycyną. Można wyrazić przekonanie, że monografia przybliży Czytelnikowi - nie zawsze w pełni dostrzegane - znaczenie prozdrowotnego stylu życia. Z przyjemnością polecam lekturę książki, tym bardziej, że to pierwsza taka publikacja w naszym kraju.
prof. dr hab. n. med. Piotr Jankowski, Instytut Kardiologii, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum w Krakowie
Dzisiaj medycyna zbyt często przegrywa walkę z chorobami cywilizacyjnymi. Cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, choroby nowotworowe i depresja, to jednostki chorobowe, które dominują w gabinetach polskich lekarzy. Jednocześnie choroby sercowo-naczyniowe i nowotworowe stanowią ponad ¾ przyczyn zgonów w krajach pierwszego świata. Pomimo dynamicznego rozwoju farmakoterapii i inwazyjnych metod leczenia wciąż nie udaje się opanować rosnącej liczby nowych zachorowań. Z pewnością wpływ na to mają zmiany demograficzne i szybkie starzenie się naszych społeczeństw. Ale główna przyczyna leży w stylu życia „nowoczesnego” człowieka. Brak aktywności, złe, niepełnowartościowe pożywienie, stres, palenie tytoniu to czynniki ryzyka, które stanowią wspólny mianownik dla chorób cywilizacyjnych. Tymczasem media zalewają odbiorców szerokim strumieniem „sposobów na zdrowie”. Należy jednak podkreślić, że wiele z tych informacji nie znajduje potwierdzenia w badaniach naukowych, a część ma działanie wręcz szkodliwe. Dlatego bardzo potrzebna jest w naszym kraju promocja wiedzy na temat profilaktyki i niefarmakologicznego leczenia chorób niezakaźnych oparta na rzetelnych faktach. Monografia Medycyna Stylu Życia pod redakcją dra Daniela Śliża oraz profesora Artura Mamcarza stanowi bardzo cenną rekapitulację wiedzy opartej o solidne fundamenty naukowe. Warto bowiem pamiętać, iż medycyna behawioralna stanowi fundament leczenia wielu chorób cywilizacyjnych, a interwencje z zakresu medycyny stylu życia mają bardzo wysoką skuteczność zarówno w leczeniu, jak i prewencji chorób niezakaźnych. Skuteczność tych interwencji w wielu przypadkach, nie tylko nie ustępuje, lecz także przewyższa leczenie farmakologiczne. Książka zawiera aktualne informacje na temat metod żywienia, projektowania prawidłowej diety, a także skutecznych metod jej zalecania. W oparciu o rzetelną analizę obowiązujących wytycznych, a także aktualne doniesienia naukowe autorzy rozprawiają się z popularnymi mitami i dają wskazówki jak prawidłowo projektować model żywienia. [fragment]
dr hab. med. Tomasz Zdrojewski, prof. nadzw. , Komitet Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk
Pierwsza w Polsce publikacja na temat medycyny stylu życia napisana na podstawie najnowszych badań EBM. Zawiera rzetelne informacje na temat zdrowego stylu życia i skutecznego zalecania go pacjentom. Pokazuje jego wpływ na terapię i prewencję chorób cywilizacyjnych, co w wielu przypadkach jest skuteczniejsze niż leczenie farmakologiczne. Książka podzielona została na części, które obejmują wszystkie filary zdrowia. Skierowana jest zarówno do lekarzy, specjalistów zdrowia publicznego, dietetyków, fizjoterapeutów, jak i fanów zdrowego stylu życia.
W naszym kraju stopniowo rozpowszechnia się przekonanie, że styl życia jest główną determinantą stanu zdrowia. Dlatego z wielką ciekawością przeczytałem monografię zatytułowaną „Medycyna stylu życia”, która poświęcona jest różnym aspektom wpływu stylu życia na zdrowie człowieka. Oddawana do rąk czytelników książka to efekt udanej inicjatywy łączenia wiedzy i doświadczeń specjalistów różnych dziedzin, którzy szczegółowo, ale przystępnie i w sposób wyważony omówili niekiedy trudne zagadnienia. Największą wartością podręcznika jest interdyscyplinarne spojrzenie na związek stylu życia ze zdrowiem człowieka. Cieszy, że tekst poszczególnych rozdziałów oparty jest o fakty naukowe, a nie jedynie o przekonania, bądź niezweryfikowane poglądy. Jednocześnie to praktyczny i wiarygodny przewodnik po zdrowym stylu życia. Książka napisana jest pięknym językiem, czyta się ją z przyjemnością. I jeszcze jedna zaleta prezentowanej monografii: zwraca uwagę przejrzysty układ książki, który ułatwia czytelnikowi przyswojenie zawartej w niej wiedzy. Jestem przekonany, że czytelnikami będą nie tylko osoby zawodowo związane z medycyną. Można wyrazić przekonanie, że monografia przybliży Czytelnikowi - nie zawsze w pełni dostrzegane - znaczenie prozdrowotnego stylu życia. Z przyjemnością polecam lekturę książki, tym bardziej, że to pierwsza taka publikacja w naszym kraju.
prof. dr hab. n. med. Piotr Jankowski, Instytut Kardiologii, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum w Krakowie
Dzisiaj medycyna zbyt często przegrywa walkę z chorobami cywilizacyjnymi. Cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, choroby nowotworowe i depresja, to jednostki chorobowe, które dominują w gabinetach polskich lekarzy. Jednocześnie choroby sercowo-naczyniowe i nowotworowe stanowią ponad ¾ przyczyn zgonów w krajach pierwszego świata. Pomimo dynamicznego rozwoju farmakoterapii i inwazyjnych metod leczenia wciąż nie udaje się opanować rosnącej liczby nowych zachorowań. Z pewnością wpływ na to mają zmiany demograficzne i szybkie starzenie się naszych społeczeństw. Ale główna przyczyna leży w stylu życia „nowoczesnego” człowieka. Brak aktywności, złe, niepełnowartościowe pożywienie, stres, palenie tytoniu to czynniki ryzyka, które stanowią wspólny mianownik dla chorób cywilizacyjnych. Tymczasem media zalewają odbiorców szerokim strumieniem „sposobów na zdrowie”. Należy jednak podkreślić, że wiele z tych informacji nie znajduje potwierdzenia w badaniach naukowych, a część ma działanie wręcz szkodliwe. Dlatego bardzo potrzebna jest w naszym kraju promocja wiedzy na temat profilaktyki i niefarmakologicznego leczenia chorób niezakaźnych oparta na rzetelnych faktach. Monografia Medycyna Stylu Życia pod redakcją dra Daniela Śliża oraz profesora Artura Mamcarza stanowi bardzo cenną rekapitulację wiedzy opartej o solidne fundamenty naukowe. Warto bowiem pamiętać, iż medycyna behawioralna stanowi fundament leczenia wielu chorób cywilizacyjnych, a interwencje z zakresu medycyny stylu życia mają bardzo wysoką skuteczność zarówno w leczeniu, jak i prewencji chorób niezakaźnych. Skuteczność tych interwencji w wielu przypadkach, nie tylko nie ustępuje, lecz także przewyższa leczenie farmakologiczne. Książka zawiera aktualne informacje na temat metod żywienia, projektowania prawidłowej diety, a także skutecznych metod jej zalecania. W oparciu o rzetelną analizę obowiązujących wytycznych, a także aktualne doniesienia naukowe autorzy rozprawiają się z popularnymi mitami i dają wskazówki jak prawidłowo projektować model żywienia. [fragment]
dr hab. med. Tomasz Zdrojewski, prof. nadzw. , Komitet Zdrowia Publicznego Polskiej Akademii Nauk
Jest to pierwsze polskojęzyczne wydanie znanego i cenionego na świecie podręcznika do nauki fizjologii człowieka. Zawarta w nim obszerna wiedza jest przedstawiona w wyjątkowo przejrzysty sposób. Profesjonalnie i zgodnie z założeniami tak zwanego zintegrowanego podejścia pokazuje wzajemne powiązania procesów fizjologicznych. Idealnie łączy wiadomości z poziomu molekularnego z poziomem komórki, tkanki i całego organizmu. Wyjątkowo bogaty, przejrzysty i kolorowy materiał graficzny (ponad 450 rysunków, schematów i wykresów) doskonale ilustruje omawiane zagadnienia i zapewnia wysoki poziom dydaktyczny publikacji.
Książka dostarcza nie tylko wiedzy o zasadach funkcjonowania ludzkiego ciała, lecz także wskazówek, jak należy się uczyć i rozwiązywać problemy:
każdy rozdział rozpoczyna się od listy oczekiwanych wyników, która jednocześnie stanowi informację o zawartości rozdziału;
ryciny, zatytułowane „Zwróć uwagę na…”, mają na celu lepszą prezentację wybranego zagadnienia (np. rycina z rozdziału 1.,dotycząca koncepcji mapowania, przydatnej w podejmowaniu decyzji klinicznych);
zagadnienia w panelach „Bieżący problem” umożliwiają sprawdzenie umiejętności odniesienia zdobytej wiedzy do opisów przypadków klinicznych;
ryciny, zatytułowane „Elementy zasadnicze”, stanowią podsumowanie najważniejszych wiadomości z danego tematu i są szczególnie przydane przy powtarzaniu materiału;
oddzielne rozdziały (10, 17 i 22) są poświęcone sposobom koordynacji procesów fizjologicznych różnych układów w celu podkreślenia integracyjnej natury fizjologii;
w „Dodatkach” znajdują się m.in.: odpowiedzi na pytania, powtórka wiedzy z fizyki, logarytmów i genetyki;
„Słownik/Skorowidz”, znajdujący się na końcu książki, pozwala szybko zapoznać się z nowymi pojęciami.
Jest to pierwsze polskojęzyczne wydanie znanego i cenionego na świecie podręcznika do nauki fizjologii człowieka. Zawarta w nim obszerna wiedza jest przedstawiona w wyjątkowo przejrzysty sposób. Profesjonalnie i zgodnie z założeniami tak zwanego zintegrowanego podejścia pokazuje wzajemne powiązania procesów fizjologicznych. Idealnie łączy wiadomości z poziomu molekularnego z poziomem komórki, tkanki i całego organizmu. Wyjątkowo bogaty, przejrzysty i kolorowy materiał graficzny (ponad 450 rysunków, schematów i wykresów) doskonale ilustruje omawiane zagadnienia i zapewnia wysoki poziom dydaktyczny publikacji.
Książka dostarcza nie tylko wiedzy o zasadach funkcjonowania ludzkiego ciała, lecz także wskazówek, jak należy się uczyć i rozwiązywać problemy:
każdy rozdział rozpoczyna się od listy oczekiwanych wyników, która jednocześnie stanowi informację o zawartości rozdziału;
ryciny, zatytułowane „Zwróć uwagę na…”, mają na celu lepszą prezentację wybranego zagadnienia (np. rycina z rozdziału 1.,dotycząca koncepcji mapowania, przydatnej w podejmowaniu decyzji klinicznych);
zagadnienia w panelach „Bieżący problem” umożliwiają sprawdzenie umiejętności odniesienia zdobytej wiedzy do opisów przypadków klinicznych;
ryciny, zatytułowane „Elementy zasadnicze”, stanowią podsumowanie najważniejszych wiadomości z danego tematu i są szczególnie przydane przy powtarzaniu materiału;
oddzielne rozdziały (10, 17 i 22) są poświęcone sposobom koordynacji procesów fizjologicznych różnych układów w celu podkreślenia integracyjnej natury fizjologii;
w „Dodatkach” znajdują się m.in.: odpowiedzi na pytania, powtórka wiedzy z fizyki, logarytmów i genetyki;
„Słownik/Skorowidz”, znajdujący się na końcu książki, pozwala szybko zapoznać się z nowymi pojęciami.
W Polsce choroba próchnicowa u dzieci to niestety wciąż poważny problem społeczny i epidemiologiczny mający konsekwencje zdrowotne w kolejnych etapach życia. Czynników ryzyka próchnicy zębów mlecznych jest wiele. Mogą to być zachowania dietetyczne, czas wprowadzenia i częstość wykonywania zabiegów higienicznych w jamie ustnej dziecka. Nie bez znaczenia są też choroby i przyjmowane w czasie ciąży leki, palenie tytoniu, obecność ognisk próchnicy u przyszłych rodziców dziecka, niski poziom świadomości prozdrowotnej, a także status socjoekonomiczny rodziny.
Próchnica może być przyczyną bólu, przedwczesnej utraty uzębienia mlecznego, zaburzeń rozwojowych narządu żucia, co może prowadzić do utrudnień w rozwoju mowy i zaburzeń intelektualnych i emocjonalnych dziecka.
Niekorzystny wpływ na stan ogólny malucha może mieć także postępowanie terapeutyczne. Szczególnie negatywne działanie na dziecko ma stres związany z leczeniem stomatologicznym. Problem ten może być także czynnikiem sprzyjającym rozwojowi poważnych chorób ogólnoustrojowych. Wiadomo, że choroba próchnicowa odgrywa często rolę w etiologii infekcji górnych dróg oddechowych czy infekcyjnego zapalenia wsierdzia. Ten wieloaspektowy problem zdrowotny można jednak pokonać dzięki wcześnie rozpoczętej profilaktyce.
Z tą myślą powstała ta monografia, która skierowana jest przede wszystkim do stomatologów, asystentek i higienistek stomatologicznych, a także lekarzy pediatrów i lekarzy rodzinnych, którym przypada szczególna rola w zapobieganiu próchnicy u dzieci przez prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie zdrowia jamy ustnej, udzielanie porad dietetycznych i higienicznych, zalecanie stosowania środków profilaktycznych i w odpowiednim momencie kierowanie dziecka do leczenia specjalistycznego.
Próchnica wczesnego dzieciństwa, będąca najczęściej diagnozowanym u dzieci do 3 roku życia schorzeniem przewlekłym, traktowana jest obecnie jako choroba społeczna uwarunkowana środowiskowo. W pracy przedstawiono liczne zależności obserwowane w przebiegu ciąży, które mogą zwiększać ryzyko rozwoju choroby próchnicowej. Określenie nowego obszaru poszukiwań związków przyczynowo skutkowych promujących wzrost podatności tkanek zębów na demineralizację, stanowi interesujące podejście o charakterze interdyscyplinarnym. Analiza stanu zdrowia dziecka w korelacji z zachowaniami zdrowotnymi rodziców/opiekunów jest podejmowana już od wielu lat. W prezentowanej pracy nowatorsko zidentyfikowano predyktory mogące modyfikować rozwój i dojrzewanie tkanek zębów podczas odontogenezy. W efekcie prowadzonych badań stwierdzono, iż predyktorami taki mogą być czynniki zaburzające przebieg ciąży. Tak ujęta analiza prognostyczna może stanowić cenne narzędzie indywidualnej oceny ryzyka rozwoju choroby próchnicowej u dziecka.
Prof. dr hab. Katarzyna Emerich,
W Polsce choroba próchnicowa u dzieci to niestety wciąż poważny problem społeczny i epidemiologiczny mający konsekwencje zdrowotne w kolejnych etapach życia. Czynników ryzyka próchnicy zębów mlecznych jest wiele. Mogą to być zachowania dietetyczne, czas wprowadzenia i częstość wykonywania zabiegów higienicznych w jamie ustnej dziecka. Nie bez znaczenia są też choroby i przyjmowane w czasie ciąży leki, palenie tytoniu, obecność ognisk próchnicy u przyszłych rodziców dziecka, niski poziom świadomości prozdrowotnej, a także status socjoekonomiczny rodziny.
Próchnica może być przyczyną bólu, przedwczesnej utraty uzębienia mlecznego, zaburzeń rozwojowych narządu żucia, co może prowadzić do utrudnień w rozwoju mowy i zaburzeń intelektualnych i emocjonalnych dziecka.
Niekorzystny wpływ na stan ogólny malucha może mieć także postępowanie terapeutyczne. Szczególnie negatywne działanie na dziecko ma stres związany z leczeniem stomatologicznym. Problem ten może być także czynnikiem sprzyjającym rozwojowi poważnych chorób ogólnoustrojowych. Wiadomo, że choroba próchnicowa odgrywa często rolę w etiologii infekcji górnych dróg oddechowych czy infekcyjnego zapalenia wsierdzia. Ten wieloaspektowy problem zdrowotny można jednak pokonać dzięki wcześnie rozpoczętej profilaktyce.
Z tą myślą powstała ta monografia, która skierowana jest przede wszystkim do stomatologów, asystentek i higienistek stomatologicznych, a także lekarzy pediatrów i lekarzy rodzinnych, którym przypada szczególna rola w zapobieganiu próchnicy u dzieci przez prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie zdrowia jamy ustnej, udzielanie porad dietetycznych i higienicznych, zalecanie stosowania środków profilaktycznych i w odpowiednim momencie kierowanie dziecka do leczenia specjalistycznego.
Próchnica wczesnego dzieciństwa, będąca najczęściej diagnozowanym u dzieci do 3 roku życia schorzeniem przewlekłym, traktowana jest obecnie jako choroba społeczna uwarunkowana środowiskowo. W pracy przedstawiono liczne zależności obserwowane w przebiegu ciąży, które mogą zwiększać ryzyko rozwoju choroby próchnicowej. Określenie nowego obszaru poszukiwań związków przyczynowo skutkowych promujących wzrost podatności tkanek zębów na demineralizację, stanowi interesujące podejście o charakterze interdyscyplinarnym. Analiza stanu zdrowia dziecka w korelacji z zachowaniami zdrowotnymi rodziców/opiekunów jest podejmowana już od wielu lat. W prezentowanej pracy nowatorsko zidentyfikowano predyktory mogące modyfikować rozwój i dojrzewanie tkanek zębów podczas odontogenezy. W efekcie prowadzonych badań stwierdzono, iż predyktorami taki mogą być czynniki zaburzające przebieg ciąży. Tak ujęta analiza prognostyczna może stanowić cenne narzędzie indywidualnej oceny ryzyka rozwoju choroby próchnicowej u dziecka.
Prof. dr hab. Katarzyna Emerich,
Edukacja diabetologiczna jest elementem całościowego postępowania terapeutycznego w cukrzycy. Jej głównym celem jest kształtowanie kompetencji pacjenta do samozarządzania cukrzycą, we współpracy z zespołem interdyscyplinarnym, rodziną i najbliższym otoczeniem, zorientowanych na osiągnięcie indywidualnych celów leczenia oraz zadowalającej jakości życia. Przygotowanie pacjenta do samoopieki, samokontroli i jego rodziny do świadczenia opieki nieprofesjonalnej jest jednym z zadań zawodowych pielęgniarki i położnej mających swoje uregulowania prawne.
Podstawą do stworzenia niniejszego opracowania jest podjęcie próby doskonalenia jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii. Stanowi pracę twórczą grupy pielęgniarek i położnych zaangażowanej w opiekę nad osobą z cukrzycą.
Niezmiernie ważnym elementem prezentowanego standardu są: „Mierniki i instrumenty oceny jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii”. Uwzględniono również propozycję kryteriów kategoryzacji pacjentów według zdolności do samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację diabetologiczną. Pomocne w praktyce mogą być indywidualne karty edukacji diabetologicznej oraz procedury.
Standard to pożądany i osiągalny poziom wykonania, według którego jest oceniana rzeczywista praktyka. Celem standardu jest zapewnienie dostępu do aktualnej wiedzy pielęgniarskiej/położniczej, poprawienie procesu podejmowanych interwencji pielęgniarskich/położniczych, poprawa jakości świadczonych usług pielęgniarskich/położniczych, zabezpieczenie przed prawnymi skutkami niepowodzeń procesu pielęgnowania, w przypadku postępowania zgodnego z wytycznymi, optymalizację kosztów i jakości pielęgniarskich świadczeń zdrowotnych w obszarze diabetologii.
Standard praktyki klinicznej na stanowisku edukatora ds. diabetologii wskazuje na konkretne kompetencje profesjonalisty odpowiedzialnego za edukację pacjenta diabetologicznego, które gwarantują odpowiedni poziom jego wiedzy i umiejętności, a także kształtują otwartą, kreatywną postawę.
Standard umożliwi edukatorom ds. diabetologii optymalny udział w realizacji zadań systemu ochrony zdrowia w stosunku do osób chorych na cukrzycę przez zmiany sposobu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych.
To nie jest kolejna nudna i niestrawna publikacja medyczna, jakich wiele nadal krąży na rynku wydawniczym. To żywy, realistyczny i niezwykle praktyczny przewodnik lekarza każdej specjalności, którego praca, np. w charakterze lekarza dyżurnego, w pewnej chwili zmusi do udzielenia pomocy choremu, potrzebującemu kompetentnej interwencji w polu zagadnień moczowo-płciowych, stanowiących treść współczesnej urologii.
Urologia jest ważną dziedziną medycyny, na którą w trakcie zajęć na uczelniach medycznych przeznacza się za mało czasu. Zdecydowanie więcej uwagi poświęca się jej w szpitalnych oddziałach ratunkowych, gabinetach lekarzy opieki podstawowej czy oddziałach chirurgicznych.
Stany nagłe w urologii można skutecznie opanować bez udziału urologa, jednak wymaga to odpowiedniej wiedzy i umiejętności, a przybliżenie ich Czytelnikom jest celem tej książki.
Stany nagłe w urologii są zazwyczaj omawiane powierzchownie podczas nauczania chirurgii ogólnej lub analizowane dogłębnie w obszernych podręcznikach urologii. Książka ta jest inna: zawiera krótkie, dobrze zorganizowane rozdziały pisane przystępnym i łatwym do zrozumienia językiem. Usystematyzowanie zawartości pod względem istotności klinicznej oraz przytoczenie zdjęć i obrazowania rentgenowskiego służą podkreśleniu i przekazaniu najistotniejszych informacji. Wszystkie rozdziały zostały napisane przez ekspertów w danych dziedzinach.
Publikacja zainteresuje wszystkich lekarzy, łącznie z tymi, którzy odbywają kursy specjalizacyjne w zakresie chirurgii lub medycyny ratunkowej, a także specjalistów przystępujących do międzynarodowych egzaminów kwalifikacyjnych w zakresie urologii.
Będzie użyteczna dla studentów uczących się urologii czy medycyny ratunkowej. Także lekarze pierwszego kontaktu oraz personel pielęgniarski z oddziałów urologii, chirurgii, medycyny ratunkowej i innych specjalności znajdą tu ważne dla nich kliniczne aspekty przedstawianych problemów urologicznych.
Karmię, przewijam, usypiam, zasypia, DZWONEK DO DRZWI, uspokajam, nie zasypia, karmię, przewijam, bawię, marudzi, karmię, przysypia, wrzeszczy, karmię, JAKI MAMY DZISIAJ DZIEŃ, przewijam, bawię, marudzi, karmię, przysypia, PRZYSYPIAM (3 minuty), marudzi, śpiewam, karmię, przewijam, CHCĘ SPAĆ!!!!!!
Pojawienie się maluszka w domu może przewrócić życie rodziców do góry nogami. Suzy Giordano w książce Wyspani rodzice przekonuje, że nie musi tak być. To dziecko ma dopasować się do rodziny a nie na odwrót. Wystarczy odrobina chęci i konsekwencja.
To obowiązkowa lektura dla niedoświadczonych rodziców. Pomoże dziecku w osiągnięciu jednego z najważniejszych rozwojowych kamieni milowych, jakim jest przesypianie całych nocy. Zawiera informacje na temat korzyści z tego, że dziecko przesypia całą noc, a także konsekwencji braku odpowiedniego snu, jednak w większości stanowi praktyczną instrukcję. Metoda jest opisana zrozumiale i zawiera liczne praktyczne przykłady.
Światowy bestseller, napisany przez najsłynniejszą specjalistkę od snu dzieci, mogącą pochwalić się ponad dwudziestopięcioletnim doświadczeniem w pracy z nimi, zbiera pozytywne recenzje za przejrzystość, zwięzłość i skuteczność. Kilka godzin poświęconych na przeczytanie tej książki zmieni życie Twoje i Twojego malucha na zawsze – zaczniecie się wysypiać i cieszyć sobą nawzajem, a dodatkowo wygospodarujesz nareszcie czas tylko dla siebie. Dwanaście nieprzerwanych godzin snu niemowlaka każdej nocy brzmi jak bajka? Przekonaj się, że jest to możliwe!
Kompendium wiedzy z zakresu opieki nad osobami starszymi. W podręczniku przedstawiono aktualne wiadomości dotyczące wybranych aspektów starzenia się, leczenia i pielęgnowania. Opisano również zagadnienia funkcjonowania w społeczeństwie i zaprezentowano wybrane aspekty rehabilitacji oraz zasady dietoterapii u osób w starszym wieku.
Rozwój nauk medycznych i nauk o zdrowiu wymaga ustawicznego doskonalenia i dokształcania się w każdym zawodzie medycznym. Aby spełnić oczekiwania Czytelników Redaktorzy Naukowi zaprosili do współpracy w tworzeniu podręcznika: lekarzy specjalistów, pielęgniarki, nauczycieli akademickich, psychologów, fizjoterapeutów, dietetyka, którym tematyka opieki geriatrycznej jest bardzo bliska.
Autorzy dołożyli starań, aby wiedza zawarta w podręczniku była jak najbardziej aktualna i praktyczna oraz przedstawiona w dostępny sposób, co pozwoli łatwiej zrozumieć trudne zagadnienia związane z leczeniem, opieką i pielęgnacją osób w najstarszej grupie wiekowej. Nadrzędnym celem podręcznika jest przygotowanie studentów pielęgniarstwa i innych kierunków wydziałów nauk o zdrowiu i nauk medycznych do sprawowania profesjonalnej opieki i pielęgnacji osób w podeszłym wieku w zdrowiu i chorobie.
Okres po 60. roku życia może być czasem doświadczania życia we wszystkich jego barwach poprzez nowe wyzwania, spełnianie swoich oczekiwań i marzeń, intelektualną przygodę oraz korzystanie z różnych form aktywności fizycznej.
Autorzy w bardzo przystępny sposób pokazują możliwości wspierania aktywnego starzenia się w trzech sferach: psychicznej, fizycznej i społecznej, w tym również podpowiadają, jak aktywnie zadbać o dodatkowe dochody. Wszystko po to, aby prowadzić samodzielne, niezależne i satysfakcjonujące życie.
Komu zatem jest dedykowana ta książka? Na pewno wszystkim zainteresowanym problematyką pomyślnego starzenia się. Będzie też ciekawą lekturą dla praktykujących fizjoterapeutów, specjalistów wychowania fizycznego i rekreacji oraz lekarzy, a także dla pracowników opieki społecznej i decydentów administracyjnych, których zadaniem jest kreowanie polityki społecznej w odniesieniu do starszych osób. Powinni po nią sięgnąć również ci, którzy nie myślą jeszcze o starości, ale o swoich przyszłych pacjentach lub podopiecznych: studenci medycyny, fizjoterapii, wychowania fizycznego, psychologii, socjologii czy pielęgniarstwa.
Know-how ginekologii plastycznej – przetłumaczone i dostosowane do warunków polskich przez najlepszych specjalistów w kraju.
Zasadniczym celem autorów było skupienie się na procedurach plastycznych i kosmetycznych dedykowanych pacjentkom w celu zwiększenia komfortu, podniesienia samooceny i poprawy jakości życia seksualnego.
Szczegółowo zdefiniowano i opisano poszczególne zabiegi, wskazania, ryzyko, aktualną wiedzę dotyczącą rezultatów zabiegów. Omówiono także zagadnienia etyczne i psychoseksualne. Autorzy podkreślają znaczenie dokładnej znajomości anatomii, odpowiedniego i adekwatnego wyszkolenia chirurgicznego, jak również w zakresie seksuologii i psychoseksualnych następstw zabiegów.
Podniesiona została też konieczność odpowiedniego doboru pacjentek, przygotowania do zabiegu i zapewnienia najwyższego bezpieczeństwa, jak również wpływ procedur chirurgicznych na seksualność pacjentek. Innym istotnym zagadnieniem jest określenie indywidualnej „normalności” anatomicznej przy jednoczesnym uznaniu prawa pacjentki do rekonstrukcji chirurgicznej.
Pierwszy na rynku podręcznik przygotowany z myślą o lekarzach zdobywających specjalizację z zakresu endokrynologii i diabetologii dziecięcej opracowany na podstawie najnowszej wiedzy specjalistycznej. Zawiera wiedzę z zakresu podstaw genetyki, chorób gruczołów dokrewnych u dzieci, odrębności obrazu klinicznego, diagnostyki klinicznej i postępowania terapeutycznego oraz rzadkich zespołów ujawniających się w różnych okresach rozwojowych dziecka. W każdym rozdziale książki przedstawione zostały najnowsze osiągnięcia na podstawie aktualnej literatury światowej w tym także najnowsze wytyczne procedur postępowania omawianych zagadnień. Publikacja jest połączeniem kompletnej i wyczerpujące wiedzy z praktycznym podejściem do trudnych zagadnień diagnostyki i terapii chorób wydzielania dokrewnego.
Podręcznik zgodny jest z wytycznymi kształcenia opisanymi w planach kształcenia specjalistycznego.
Książka adresowana jest głównie do endokrynologów dziecięcych. Pomocna będzie również endokrynologom dorosłych, pediatrom, internistom czy ginekologom. Stanie się na pewno podstawowym podręcznikiem lekarzy przygotowujących się do egzaminu specjalizacyjnego oraz dla ambitnych studentów medycyny. Treść książki obejmuje najważniejsze zagadnienia spotykane w codziennej praktyce pediatry - endokrynologa, a wiec zmiany w układzie podwzgórzowo – przysadkowym, problemy okresu noworodkowego i wzrastania. Szeroko omówiono zaburzenia wielogruczołowe, dojrzewania płciowego, odżywiania i rozwoju płci oraz choroby tarczycy i nadnerczy. Obok wiadomości podstawowych autorzy zaprezentowali obraz kliniczny uwzględniając najnowsze osiągnięcia w danej dziedzinie, a także swoje doświadczenia własne wynikające z codziennej praktyki lekarskiej. Przejrzystość i logiczny układ zawartych treści pogłębiają czytelne tabele i wykresy oraz przykłady diagnostyki obrazowej. Bogate i aktualne piśmiennictwo dokumentuje przekazane przez autorów informacje. Redaktorzy książki słusznie sięgnęli do doświadczeń autorów z wielu polskich ośrodków naukowych i dokonali wspaniałego wyboru. Ta różnorodność spojrzenia na niektóre zagadnienia wzbogaca wartości merytoryczne dzieła, których nie mam odwagi krytycznie oceniać będąc endokrynologiem dorosłych. Uważam, ze przedstawiona mi do oceny książka jest niezwykle potrzebna naszemu środowisku i przyczyni się do poszerzenia wiedzy i zwiększenia zainteresowania tą tak dynamicznie rozwijającą się dziedziną medycyny.
Prof. dr hab. med. Jerzy Sowiński,
Publikacja ta jest pierwszym po wielu latach nowoczesnym podręcznikiem sztuki interpretacji EKG na poziomie podstawowym, uwzględniającym wszystkie zmiany w nazewnictwie elektrokardiograficznym, a także nowe zasady rozpoznawania „starych” chorób i niedawno wykrytych schorzeń. Powstała pod patronatem Sekcji Elektrokardiologii Nieinwazyjnej i Telemedycyny Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Autorami poszczególnych rozdziałów są wybitni polscy elektrokardiolodzy, którzy w czytelny sposób przekazali umiejętność interpretacji tego jednego z najprostszych, ale wciąż najważniejszych badań współczesnej kardiologii. Liczne ilustracje w postaci rzeczywistych zapisów EKG pomogą zastosować przedstawioną wiedzę w codziennej praktyce.
Podręcznik ten skierowany jest głównie do internistów, lekarzy rodzinnych oraz osób rozpoczynających specjalizację z kardiologii. Będzie również przydatny dla ratowników medycznych, pielęgniarek, zainteresowanych kardiologią studentów i wszystkich, którzy chcieliby wkroczyć na trudną drogę zdobywania biegłości w sztuce interpretacji EKG.
Publikacja, w której w kompleksowy sposób poruszono kwestię realizacji koordynacji ruchowej w opiece nad pacjentem.
Autorka przystępnie:
wyjaśnia, czym jest koordynacja ruchowa, prezentując definicje i pojęcia z nią związane, jej rodzaje oraz etapy kształtowania się w rozwoju ontogenetycznym,
omawia objawy zaburzeń koordynacji ruchowej w wybranych jednostkach chorobowych oraz metody ich oceny,
opisuje zasady i techniki pracy z pacjentem nad poprawą koordynacji na poziomie aktywności i partycypacji, ilustrując je przykładowymi ćwiczeniami.
Ważnym uzupełnieniem podręcznika są krótkie filmy instruktażowe dostępne na portalu fizjoterapia.pzwl.pl, do których stały dostęp mają posiadacze książki. Ponadto, w celu lepszego przyswojenia wiedzy, na końcu każdego rozdziału zamieszczono pytania sprawdzające.
Publikacja adresowana jest do studentów fizjoterapii i medycyny oraz do fizjoterapeutów. Będzie również przydatna dla lekarzy specjalistów rehabilitacji medycznej i neurologii, a także innych zainteresowanych tematem.
Dysfunkcje narządu ruchu są najczęstszą grupą schorzeń wśród pacjentów. Aby skutecznie im pomóc, należy sięgać po zróżnicowane środki terapeutyczne. Jedną z metod, która stanowi niezbędny element właściwie prowadzonej rehabilitacji oraz potrafi znacząco podnieść jakość życia osoby chorej nawet w sytuacji, gdy walczy ona z chorobą postępującą i niewyleczalną, jest terapia zajęciowa.
Podręcznik ten jest kolejną pozycją z serii „Terapia zajęciowa”, tak jak poprzednie, opracowaną przez praktyków i zarazem nauczycieli akademickich.
Bogato ilustrowana publikacja (ponad 160 rycin):
kompleksowo przedstawia teoretyczne i praktyczne aspekty pracy terapeuty zajęciowego z pacjentem z dysfunkcją narządu ruchu,
pokazuje możliwości i sposoby pracy m.in. w przypadkach dysfunkcji pochodzenia neurologicznego, ortopedycznego, reumatologicznego i urazowego,
zawiera krótką charakterystykę wybranych schorzeń narządu ruchu oraz opis towarzyszących im typowych objawów, mających znaczący wpływ na obniżanie funkcjonalności pacjentów,
omawia sposoby przemieszczania się chorych z dysfunkcjami narządu ruchu z uwzględnieniem podstawowej wiedzy z zakresu protetyki i ortotyki,
przedstawia studia przypadków ilustrujące postępowanie terapeuty zajęciowego oraz zastosowanych przez niego rozwiązań terapeutycznych,
zawiera treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w krajach Unii Europejskiej.
Podręcznik polecany osobom kształcącym się na kierunkach terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również pomocny dla aktywnych zawodowo terapeutów zajęciowych, fizjoterapeutów i rehabilitantów.
Zofia Kossak, „primo voto” Szczucka, „secundo voto” Szatkowska, wywodziła się z niezwykłego rodu i właśnie to dziedzictwo zaważyło na jej życiowych wyborach. Wnuczka Juliusza, bratanica Wojciecha, blisko spokrewniona z Magdaleną Samozwaniec i Marią Pawlikowską-Jasnorzewską. Od początku żyła w świecie artystów, malarzy, literatów. Zgodnie z rodzinną tradycją studiowała malarstwo, w końcu jednak została pisarką, której proza historyczna, w tym „Błogosławiona wina” i Krzyżowcy, czytana jest do dziś. Wspaniałe wychowanie, empatia i głęboka wiara pisarki zaznaczyły się szczególnie podczas okupacji. Zofia Kossak z wielkim oddaniem zaangażowała się w niesienie pomocy Żydom i działalność „Żegoty”. Trafiła na Pawiak, a później do Auschwitz, skąd – jak napisała – „wyszła w najgorszej formie fizycznej, ale najlepszej duchowej”. Widziała wokół siebie kobiety załamane, zdesperowane i takie, które przy życiu podtrzymywała tylko myśl o zemście. Pokazała im sposoby przetrwania obozu. Nie tolerowała nieuprzejmego traktowania ludzi, braku szacunku dla przyrody i zwierząt. Wszyscy, którzy się z nią zetknęli, podkreślali jej prawość, zrozumienie dla drugiego człowieka, odwagę zarówno w wyrażanych poglądach, jak i w postępowaniu. „Wielu z nas kazała nazywać się po prostu Ciotką i faktycznie przyjmowaliśmy i odczuwali ją jako członka bliskiej rodziny” – wspominał Władysław Bartoszewski. „Była kobietą niezwykłą, „bożym szaleńcem”, mówili o niej: świetlana postać, najszlachetniejszy płomień, natchnienie Polski podziemnej, najdzielniejsza z dzielnych, bohaterska „Weronika”, nieustraszona „Ciotka”, osoba życzliwa, pełna wdzięku i uśmiechu, o żywych, rozświetlonych oczach, wspaniała kobieta o miłym sposobie bycia, przyciągająca ludzi młodych dzięki swej promieniującej naturze, prostocie, niezachwianej wierze i pogodzie ducha.”
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?