Monografia zbiorowa jest księgą jubileuszową dedykowaną prof. Szczęsnemu Skibińskiemu z okazji 80. urodzin i zawiera teksty badaczy z całej Polski, dotyczące problematyki naukowej pośrednio i bezpośrednio związanej z działalnością Jubilata.
Zasadniczym celem ocenianej monografii jest udzielenie odpowiedzi na szereg pytań, które były do tej pory pomijane, a dzięki wysiłkowi badawczemu autora doczekały się rozwikłania, ukazując skalę i geografię produkcji polskich modlitewników w XIX wieku, rekonstrukcję środowiska ich nadawców, a także interpretację zjawiska ich dystrybucji i używania. (...) Zademonstrowany w pracy imponujący warsztat naukowy, a zwłaszcza trud zebrania ogromu materii badawczej, następnie umiejętność jej selekcji, typologii i systematyki, nowatorskie ustalenia i polemika z autorytetami świata nauki (...), poświadczające rzetelność badawczą i erudycyjność autora, pozwalają sądzić, że książka ta przez długie lata utrzyma swą świeżość, inspirując wielu badaczy.
Z recenzji wydawniczej
Nazwą „modlitewnik” obejmuję tu na równych prawach i zasadach wydawnictwa służące do modlitwy już w swej istocie oraz te, które umożliwiały praktykowanie różnych form pobożności niejako przy okazji (ich przykładem są m.in. niektóre katechizmy, czy też elementarze zawierające zestawy modlitw, jakie wykorzystywano zarówno do nauki czytania i pisania, jak i szkolnych bądź domowych praktyk religijnych).Do grona druków modlitewnych zaliczam: 1) książki (książeczki) do nabożeństwa, którymi w potocznym rozumieniu zwykło się określać modlitewnik, 2) mniej lub bardziej obszerne kolekcje pieśni, w tym kancjonały i inne śpiewniki religijne (z pominięciem chorałów i podobnych im druków nutowych, niepełniących funkcji dewocyjnej), 3) samoistne wydania pojedynczych nabożeństw (np. gorzkich żali) czy dłuższych modlitw (np. koronek).
Nazwą „modlitewnik” obejmuję tu na równych prawach i zasadach wydawnictwa służące do modlitwy już w swej istocie oraz te, które umożliwiałypraktykowanie różnych form pobożności niejako przy okazji (ich przykładem są m.in. niektóre katechizmy, czy też elementarze zawierające zestawy modlitw, jakie wykorzystywano zarówno do nauki czytania i pisania,jak i szkolnych bądź domowych praktyk religijnych). Do grona druków modlitewnych zaliczam: 1) książki (książeczki) do nabożeństwa, którymi w potocznym rozumieniu zwykło się określać modlitewnik, 2) mniej lub bardziej obszerne kolekcje pieśni, w tym kancjonały i inne śpiewniki religijne (z pominięciem chorałów i podobnych im druków nutowych, niepełniących funkcji dewocyjnej), 3) samoistne wydania pojedynczych nabożeństw (np. nieszporów) czy dłuższych modlitw (np. litanii).
Zacznę od wyjaśnienia. Chociaż w tytule pracy posłużyłem się terminem KSIĄŻKA, zajmuję się tu nie tylko książkami, ale także innymi nośnikami tekstów: broszurami, drukami ulotnymi i wydawnictwami periodycznymi, jakie wydrukowano w Wadowicach w XIX i pierwszej połowie XX wieku. Zarazem staram się ukazać całokształt zjawisk związanych z wadowickim ośrodkiem drukarskim w odniesieniu do odpowiednich składników aktu międzyludzkiej komunikacji: nadawcy - tekstu/komunikatu - odbiorcy.
Z Wprowadzenia
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?