Mamy do zaoferoweania szeroki wybór książek i publikacji z zakresu religii islamskiej, drugiej na świecie pod względem liczby wyznawców po chrześcijaństwie. Świętą księgą islamu jest Koran. Zapraszamy do zakupu ciekawej lektury, z której zdobędziesz infornacje o tradycjach, zwyczajach, ciekawostkach oraz poznasz korzenie islamu.
Święte Teksty są istotnym elementem wielkich religii świata. Jednak w żadnej z nich Księga nie zajmuje tak ważnego miejsca, jak Koran w Islamie. Muzułmanie dostrzegają w nim pełnię objawienia i darzą go ogromną czcią. Według ortodoksji islamskiej nie został on stworzony, lecz jest autentycznym i wiecznym słowem samego Boga.
Przegląd najważniejszych różnic i zbieżności w postawie etycznej wielkich religii (judaizmu, chrześcijaństwa, islamu, buddyzmu, hinduizmu) wobec ważnych i aktualnych kwestii współczesnego świata.
Etyczne korzenie retoryki
Etyka i retoryka w dziełach Jana Pawła II
Zrozumieć lepiej świat islamu. Etyka akultura i media w krajach muzułmańskich
Etyka słowa a techniki argumentacyjne w dyskusjach polityków
Etyczny status fikcji reklamowej
Świat przemija, a religie trwają. Wpisane są one na trwałe w dzieje ludzkości. Nie było kultury ani cywilizacji, która nie miałaby religii. Religia od zawsze stanowi środowisko naturalne człowieka, przestrzeń jego narodzin, życia i śmierci. Co więcej, każda niemal religia przedłuża istnienie ludzkie w nieskończoność, rysując wizję zbawienia i wiecznego szczęścia. Każdy system religijny spełnia szereg funkcji. Najważniejszą jest funkcja teologiczna, określająca relację człowieka do Boga, Istoty Ponadziemskiej, czy bóstwa.
Fragment
Fascynująca epoka - średniowiecze, fascynujący obszar - basen Morza Śródziemnego, a wokół niego ludzie wyznający dwie wielkie religie monoteistyczne: chrześcijaństwo i islam. Autor zamyka swe rozważania w ramach wyznaczanych przez wielkie starcia wojowników obu religii, zaczynając od bitwy nad Jarmukiem w roku 636, a kończąc już epoce odrodzenia - oblężeniem Malty w roku 1565. I choć te burzliwe dzieje kreśli, odwołując się do spotkań na polu walki, to jednak bardzo mocno podkreśla także aspekty pokojowego współistnienia, wymiany kulturowej i tolerancji. Karty tej książki zapełniają barwne postaci, które na zawsze zapisały się w historii - nie tylko władcy i wojownicy, ale też uczeni, poeci, architekci - oraz ich dzieła. Sprawne pióro i swada, z jaką Stephen O`Shea pisze, sprawiają, że trudno się od tej książki oderwać.
Celem niniejszej książki jest wprowadzenie Czytelnika w świat szariatu – prawa muzułmańskiego. Szariat jest dla muzułmanina zbiorem reguł przekazanych przez Boga, który powinien się kierować w całym swoim życiu. Opiera się na odmiennych założeniach filozoficznych niż system prawny w Polsce, co jest źródłem wielu błędnych wyobrażeń dotyczących muzułmanów. Publikacja ta pozwoli poznać podstawowe reguły szariatu, a przez to lepiej zrozumieć kulturę muzułmańską.
Oparta na bogatej bibliografii arabskiej i opracowaniach naukowych z całego świata analiza wiedzy geograficznej, znajomości kosmografii i astronomii w świecie muzułmańskim w średniowieczu. Arabowie czerpali tę wiedzę m. in. z nauki starożytnej Grecji i Rzymu, ale także z Persji i Indii. Dzięki niej świat, który z powodzeniem wówczas podbijali, nie był dla nich nieodgadnioną zagadką.
Książka Dwór kalifów. Powstanie i upadek najpotężniejszej dynastii świata muzułmańskiego to przedstawiona w formie barwnej, dynamicznej opowieści, przetykana anegdotami, oparta na arabskich średniowiecznych kronikach, historia kalifów abbasydzkich i ich dworu w ciągu dwóch stuleci, które zostały uznane za złoty wiek dynastii abbasydzkiej. Ich usytuowana nad Tygrysem, założona w 762 roku stolica Bagdad była w tym okresie kwitnącym ośrodkiem muzułmańskiego życia. Na bagdadzkim dworze kalifa skupiało się życie polityczne, kulturalne, intelektualne i artystyczne rozległego imperium. Hugh Kennedy, znany brytyjski orientalista, przedstawia strukturę rządów kalifatu – urzędy, wezyrów, armię, oraz strukturę dworu władcy – harem, eunuchów, niewolnice-śpiewaczki i dworskie intrygi. Jednocześnie pokazuje, jak pod patronatem kalifa i możnych wpływowych osobistości: wodzów i urzędników, w atmosferze luksusu, zmysłowości i uczt, na których obficie lało się wino, kwitła wspaniała poezja i bogate życie intelektualne promieniujące na całe imperium od Półwyspu Iberyjskiego po Azję Środkową i Indie.
Kolejna książka z serii Życie codzienne w miastach Orientu. Autorka ? arabistka, która spędziła w Kairze kilka lat, bardzo szczegółowo opisuje różne aspekty codzienności w stolicy Egiptu. Sentyment do Kairu nie przeszkadza jej rzeczowo i obiektywnie, a czasem z dużym krytycyzmem, patrzeć na egipską rzeczywistość.
Książka dotyczy sytuacji w pięciu byłych republikach ZSRR ? Kazachstanie, Uzbekistanie, Turkmenistanie, Kirgistanie i Tadżykistanie. Podobnie jak władze radzieckie, postkomunistyczne reżimy Azji Środkowej brutalnie prześladują islam w swoich krajach. Represje wobec religii, korupcja elit politycznych i skrajne ubóstwo ludności regionu doprowadziły do powstania podatnego gruntu dla zbrojnego fundamentalizmu islamskiego. Autor wyjaśnia źródła owego fundamentalizmu w ostatnim dziesięcioleciu, jego cele i działalność ugrupowań zbrojnych oraz sugeruje dyplomatyczne i gospodarcze sposoby przeciwdziałania płynącym z ich strony zagrożeniom dla międzynarodowego bezpieczeństwa.
Jack Goody w jednej z najważniejszych prac historiograficznych ostatnich lat omawia przyczyny gospodarczej i społecznej przewagi Zachodu nad pozostałymi częściami świata. Dokonując drobiazgowych analiz historycznych, stara się precyzyjnie określić moment, w którym Europa oraz świat angloamerykański zaczęły dystansować wszystkie inne kontynenty. Prezentuje liczne przykłady przemian w sferze gospodarczej i technologicznej po czym zdecydowanie odrzuca założenie o długotrwałej dominacji europejskiej, mającej rzekomo kulturowe podłoże. Jego zdaniem, do Wielkiego Rozwidlenia w dziejach świata doszło dopiero podczas rewolucji przemysłowej. Wcześniejszą - sięgającą szesnastego wieku - eksplozję innowacyjności i postępu na Zachodzie należy interpretować jako aspekt funkcjonowania sieci stosunków produkcyjnych i handlowych, obejmującej cały świat euroazjatycki. Książka Goody'ego to świeże spojrzenie na dzieje kapitalizmu, uprzemysłowienia i nowoczesności. Lektura obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych wielką debatą na temat gospodarczych narodzin Zachodu.
Niewiele w Europie wiemy o islamie i niewiele o muzułmanach, a jednak z łatwością ulegamy psychozie islamofobii. Mimo deklarowanej ciągle tolerancji otwartości na inne kultury z trudem wychodzimy poza ramy judeochrześcijańskiej tradycji. Strach przed islamem utożsamianym z terroryzmem muzułmańskim, zamknął nas w twierdzy własnej kultury. Szkoda
Islam nie jest już tematem wewnętrznym poszczególnych krajów, a problemem cywilizacji europejskiej.
Skąd wziął się w Europie islam? Jakimi drogami do nas dotarł? Kiedy? Dlaczego, wydaje się, ma się tak dobrze w porównaniu ze słabnącym chrześcijaństwem – przecież Europa się ateizuje? Jacy są europejscy muzułmanie – ci napływowi i ci rdzenni? Czym różnią się wyznawcy islamu na Bałkanach i w Europie Środkowo-Wschodniej lub Południowej od muzułmanów we Francji, Niemczech czy Wielkiej Brytanii? Jaka jest ich aktualna liczebność, struktura społeczna i zawodowa? Na te i wiele innych pytań odpowiadają w książce orientaliści, znawcy islamu europejskiego.
Paryż – nazywany stolicą świata – od wieków był celem podróży emigrantów z wielu zakątków globu, dlatego też miasto ma wyjątkowy,
kosmopolityczny charakter. Swój skrawek ziemi znaleźli tu również liczni
muzułmanie, których kolejne pokolenia uczestniczą w kształtowaniu paryskiego pejzażu. W niektórych dzielnicach orientalne sklepiki, kawiarnie, palarnie fajek wodnych, ruch, gwar i zapachy tworzą niepowtarzalny klimat miast Orientu.
Proponujemy spacer ulicami nieznanego – muzułmańskiego – Paryża meczetów, arabskich księgarń i bazarów.
Londyn- nieustannie tętniące życiem jedno z największych europejskich miast, w którym ścierają się wpływy różnorodnych kultur i tradycji. Stolica Wielkiej Brytanii stała się dla Autorki miejscem obserwacji życia codziennego rozmaitych społeczności muzułmańskich, mających korzenie w 56 państwach.
Pielgrzymka do Mekki Abdallaha Hammoudiego to interesująca opowieść marokańskiego antropologa, od wielu lat pracującego i mieszkającego w Stanach Zjednoczonych, o jego hadżdżu, pielgrzymce do świętego miasta islamu. Hadżdż to jeden z filarów islamu, obowiązków, które musi wypełnić każdy wierny muzułmanin. Hammoudi pisze jednak, że już w dzieciństwie odszedł od praktykowania islamu, rygorystycznego przestrzegania jego rytuałów, a wiele lat życia na Zachodzie postawiło przed nim pytanie o tożsamość: czy i na ile jest jeszcze muzułmaninem. Dlaczego zatem zdecydował się na odbycie hadżdżu? Na to pytanie czytelnik znajdzie odpowiedź w książce.
Autor przedstawia poszczególne rytuały i etapy pielgrzymki z perspektywy uczestnika, poznajemy więc wiele szczegółów, których próżno szukać w suchych opisach arabistów. Bardzo często jest krytyczny, denerwuje go bałagan na pielgrzymce, drażni biurokracja, nie godzi się z nastawieniem Saudyjczyków na zysk, odczuwa wielkie zmęczenie z powodu intensywności rytuałów. Jednocześnie pielgrzymka staje się dla niego wielkim przeżyciem duchowym, a sugestywny opis uświadamia czytelnikowi, dlaczego jest ona tak odbierana przez większość muzułmanów.
Uproszczeniem jednakże byłoby traktowanie książki Hammoudiego jedynie jako opisu hadżdżu. To przede wszystkim zapis jego duchowych przeżyć i przemyśleń dotyczących tożsamości człowieka wychowanego w tradycyjnej kulturze muzułmańskiej, który pracuje na zachodnim uniwersytecie i w pewnej mierze stał się „człowiekiem Zachodu”. Opis konfliktu między tradycją, religią, rytuałem z jednej strony a nowoczesnością i wartościami innej kultury – z drugiej. Hammoudi stawia wiele pytań o miejsce człowieka żyjącego między dwiema kulturami i na niektóre z nich próbuje odpowiedzieć. Czy przekonująco?
Bogato ilustrowana i doskonale udokumentowana książka stanowi omówienie sztuki i architektury islamu od VII do połowy XIII wieku. W tej epoce w kulturze muzułmańskiej kształtowały się nowe prądy artystyczne, które rozwijały się przez całe średniowiecze na rozległym obszarze, obejmującym ziemie od Atlantyku po Indie. W prezentacji tych nurtów autorzy uwzględnili najnowsze wyniki badań. Opisali rozwój licznych regionalnych ośrodków sztuki w Hiszpanii arabskiej, Afryce Północnej, Egipcie, Wielkiej Syrii, Anatolii, Iraku, Arabii i Jemenie oraz w zachodnich i północno-wschodnich prowincjach Iranu.
Sztuka na terenach zdominowanych przez islam i władzę muzułmańską została przedstawiona w układzie chronologicznym.
Sześć wieków jej dziejów podzielono na dwa większe okresy: wczesny islam (mniej więcej lata 650–1000) i średniowieczny islam (mniej więcej lata 1000–1250). W prologu do każdej części autorzy zamieścili szkicowe opracowanie tła historycznego i kulturowego epoki. W poszczególnych rozdziałach omówili takie dziedziny, jak architektura i dekoracja architektoniczna, sztuka rękodzieła i sztuka książki. Ostatni rozdział poświęcony został wpływom sztuki islamu na kulturę niemuzułmańską.
Zaprezentowaną wiedzę o dokonaniach artystycznych uzupełniają studia w dziedzinie kaligrafii arabskiej, historii, religii, literatury i filozofii świata muzułmańskiego.
Autor omawia skomplikowane i okryte tajemnicą zasady wiary, zwłaszcza ezoteryzm i oczekiwanie na przyjście mesjasza-mahdiego, a także twórczość wybitnych myślicieli islamskich.
Stosunki między światem chrześcijańskim a muzułmańskim były długie i zawiłe. Równowaga sił między nimi zmieniała się zgodnie z ruchem wahadła. Raz inicjatywa wydawała się leżeć po jednej, raz po drugiej stronie. Dziś chrześcijaństwo i islam stanowią dwie największe religie świata. Choć mogłyby ze sobą pokojowo współistnieć, ciągle dochodzi między nimi do aktów przemocy, jak choćby w Bośni czy Sudanie, a ostatnio w Indonezji i Nigerii. Książka ta opisuje historię stosunków między chrześcijanami a muzułmanami od ich pierwszego spotkania w średniowieczu, kiedy to muzułmanie wydawali się grupą dominującą, po czasy nowożytne, gdy sytuacja się odwróciła. Lektura tej książki pozwala lepiej zrozumieć współczesne problemy, jakie się wiążą ze współistnieniem wyznawców tych wielkich religii na innych kontynentach. Hugh Goddard jest profesorem Uniwersytetu Nottingham i zajmuje się teologią islamu. Książka jest przeznaczona dla studentów, publicystów, duszpasterzy i wszystkich osób zainteresowanych wpływem religii na życie publiczne oraz perspektywami dialogu między-religijnego.
Prawdziwa historia przerażającej walki oprzetrwanie ipozostanie sobą... Na kartach pełnej pasji idramatyzmu książki Uwięziona wTeheranie jej autorka, Marina Nemat, zelegancją iwrażliwością opowiada przejmującą historię swojego życia wojczystym Iranie, wpierwszych latach pozwycięstwie brutalnej rewolucji islamskiej pod wodzą ajatollaha Chomeiniego. Wstyczniu 1982 roku Marina Nemat, wówczas szesnastoletnia dziewczyna, została aresztowana, następnie poddana torturom iskazana naśmierć zaprzestępstwa polityczne
Pasjonująca, oryginalna i wszechstronna synteza historii kultury arabskiej!
Najobszerniejsze w polskiej literaturze, wyczerpujące przedstawienie dziejów kultury arabskiej we wszystkich jej aspektach.
Panorama kultury krajów arabskich od Marrakeszu na zachodzie po Bagdad na wschodzie.
Chronologiczne omówienie wielkich epok w dziejach krajów arabskojęzycznych, od czasów przedmuzułmańskich po dzień dzisiejszy.
Szeroka prezentacja kultury materialnej i duchowej we wszystkich jej aspektach, w ujęciu przekrojowym.
Synteza zjawisk i tendencje, które charakteryzują rozwój kultury krajów arabskich od czasów najdawniejszych po współczesność.
Omówienie wkładu krajów arabskich w zdobycze nauki i kultury światowej.
Rzetelne przedstawienie dziejów kultury arabskiej we wszystkich jej aspektach od czasów najdawniejszych po dzień dzisiejszy. Książka omawia nie tylko dzieje arabskiej kultury islamu, ale także licznej grupy Arabów chrześcijan. Autor prezentuje kulturę arabską w epoce przedmuzułmańskiej (politeistycznej; judaistycznej i chrześcijańskiej), a następnie tworzy szeroką panoramę dziejów kultury krajów arabskich w epoce islamu. Omawia aspekty magiczne, symboliczne, duchowe i materialne kultury tego regionu. Prezentuje zarówno kulturę duchową (sztukę, naukę, filozofię, prawo), jak i materialną (architekturę, rzemiosło, zdobnictwo) oraz obyczajowość ludów arabskich.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?