Misternie spleciona opowieść, cechująca się zdumiewającą siłą i oryginalnością, jednocześnie historia miłosna i prowokacja
Ministerstwo niezrównanego szczęścia zabiera nas w wieloletnią podróż po indyjskim subkontynencie, ale przede wszystkim wnika głęboko w życie wyśmienicie odmalowanych postaci, z których każda szuka bezpiecznego miejsca, sensu, miłości.
Ta niezwykła, pięknie opowiedziana książka, głęboko ludzka i ogromnie czuła, na każdej stronie demonstruje, jak cudownym darem narratorskim obdarzona jest Arundhati Roy
Na cmentarzu pod murami Starego Delhi na wytartym perski dywan przesiaduje Andźum. Na betonowym chodniku znienacka, tuż po północy, pojawia się malutkie dziecko. W zaśnieżonej dolinie zrozpaczony ojciec pisze do swej pięcioletniej córki list, w którym opowiada, kto zjawił się na jej pogrzebie. W mieszkaniu na drugim piętrze samotna kobieta, odpalając papierosa od papierosa, czyta swoje dawne notatki. W Zajeździe Jannat dwoje ludzi, którzy znali się przez całe życie, śpi tak mocno się obejmując, jakby dopiero się spotkali.
Narracja toczy się szeptem i krzykiem, z radosnymi łzami, ale i gorzkim śmiechem. Bohaterowie Ministerstwa niezrównanego szczęścia , i bliscy i dalecy, zostali złamani przez świat, w którym żyjemy, ale zlepieni no nowo przez miłość. Dlatego też nigdy się nie poddadzą.
From the bestselling author of Azadi and My Seditious Heart, a piercing exploration of modern empire, nationalism and rising fascism that gives us the tools to resist and fight back
Over a lifetime spent at the frontline of solidarity and resistance, Arundhati Roy’s words have lit a clear way through the darkness that surrounds us. Combining the skills of the architect she trained to be and the writer she became, she illuminates the hidden structures of modern empire like no one else, revealing their workings so that we can resist.
Her subjects: war, nationalism, fundamentalism and rising fascism, turbocharged by neoliberalism and now technology. But also: truth, justice, freedom, resistance, solidarity and above all imagination – in particular the imagination to see what is in front of us, to envision another way, and to fight for it.
Arundhati Roy’s voice – as distinct and compelling in conversation as in her writing – explores these themes and more in this essential collection of interviews with David Barsamian, conducted over two decades, from 2001 to the present.
‘They all broke the rules. They all crossed into forbidden territory. They all tampered with the laws that lay down who should be loved, and how. And how much.’
This is the story of Rahel and Estha, twins growing up among the banana vats and peppercorns of their blind grandmother’s factory, and amid scenes of political turbulence in Kerala. Armed only with the innocence of youth, they fashion a childhood in the shade of the wreck that is their family: their lonely, lovely mother, their beloved Uncle Chacko (pickle baron, radical Marxist, bottom-pincher) and their sworn enemy, Baby Kochamma (ex-nun, incumbent grand-aunt).
Arundhati Roy’s Booker Prize-winning novel was the literary sensation of the 1990s: a story anchored to anguish but fuelled by wit and magic.
The Ministry of Utmost Happiness takes us on a journey of many years-the story spooling outwards from the cramped neighbourhoods of Old Delhi into the burgeoning new metropolis and beyond, to the Valley of Kashmir and the forests of Central India, where war is peace and peace is war, and where, from time to time, 'normalcy' is declared.
Anjum, who used to be Aftab, unrolls a threadbare carpet in a city graveyard that she calls home. A baby appears quite suddenly on a pavement, a little after midnight, in a crib of litter. The enigmatic S. Tilottama is as much of a presence as she is an absence in the lives of the three men who loved her.
The Ministry of Utmost Happiness is at once an aching love story and a decisive remonstration. It is told in a whisper, in a shout, through tears and sometimes with a laugh. Its heroes are people who have been broken by the world they live in and then rescued, mended by love-and by hope. For this reason, they are as steely as they are fragile, and they never surrender. This ravishing, magnificent book reinvents what a novel can do and can be. And it demonstrates on every page the miracle of Arundhati Roy's storytelling gifts.
Klasyczna historia o miłości na przekór podziałom społecznym
Odznaczająca się kunsztowną narracją, głęboko poruszająca historia o miłości i śmierci,
szaleństwie i nadziei, radości i utraconym dzieciństwie to prawdziwe arcydzieło liryzmu. Jest to
książka niezwykła, dociera bowiem do najgłębszych pokładów psychiki i odkrywa najbardziej
intymne przeżycia. Arundhati Roy w Bogu Rzeczy Małych wykazała niezwykłą odwagę w
pokonywaniu obyczajowych i społecznych tabu, w demaskowaniu świata pozornych wartości.
„Bóg rzeczy małych to prawdziwe arcydzieło, książka pod każdym względem wyjątkowa i nie ma
wątpliwości, że potomność umieści ją w czołówce najwybitniejszych powieści”.
„Harpers & Queen”
„Wspaniała powieść Arundhati Roy opowiada głównie o okaleczonych uczuciach. Mówi o
eksplodującej, intensywnej miłości w najbardziej podstawowych relacjach – pomiędzy matką i
synem, mężczyzną i kobietą, bratem i siostrą. O miłości, w której od początku tkwiły ziarna
szaleństwa, złudzenia, ucieczki, rozpaczy i okrutnej śmierci. Jak mówi Rahel, narratorka powieści:
„Równie dobrze można by dowodzić, że naprawdę zaczęło się to tysiące
lat temu... Że tak naprawdę zaczęło się to w dniach, kiedy ustanowiono Prawa Miłości. Prawa,
które ustalają, kogo należy kochać. I jak bardzo”.
„Outlook”
POWIEŚĆ WYRÓŻNIONA NAGRODĄ BOOKERA
The Ministry of Utmost Happiness takes us on a journey of many years-the story spooling outwards from the cramped neighbourhoods of Old Delhi into the burgeoning new metropolis and beyond, to the Valley of Kashmir and the forests of Central India, where war is peace and peace is war, and where, from time to time, 'normalcy' is declared.
Anjum, who used to be Aftab, unrolls a threadbare carpet in a city graveyard that she calls home. A baby appears quite suddenly on a pavement, a little after midnight, in a crib of litter. The enigmatic S. Tilottama is as much of a presence as she is an absence in the lives of the three men who loved her.
The Ministry of Utmost Happiness is at once an aching love story and a decisive remonstration. It is told in a whisper, in a shout, through tears and sometimes with a laugh. Its heroes are people who have been broken by the world they live in and then rescued, mended by love-and by hope. For this reason, they are as steely as they are fragile, and they never surrender. This ravishing, magnificent book reinvents what a novel can do and can be. And it demonstrates on every page the miracle of Arundhati Roy's storytelling gifts.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?