Poradnik adresowany jest do bibliotekarzy, nauczycieli bibliotekarzy, nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, animatorów kultury oraz rodziców.
Autorka podjęła w książce bardzo ważną kwestię dojrzałości informacyjnej jako ważnej i pożądanej cechy ludzi funkcjonujących we współczesnym społeczeństwie, w którym doświadczenia związane z tworzeniem i korzystaniem z informacji są bardzo skomplikowane. Dojrzałość ta jest rozumiana szerzej niż tylko sprawne posługiwanie się informacją i nowymi technologiami informacyjnymi. Droga do jej osiągnięcia, w ujęciu Autorki, przebiega równolegle z permanentnym procesem wychowania do informacji oraz kształtowania kultury informacyjnej jednostki i całych grup społecznych.
(?) Omawiana praca jest bardzo ważnym głosem w dyskusji nad zakresem edukacji informacyjnego społeczeństwa, celami i kierunkami tego kształcenia.
Proponowana przez Autorkę szeroka i kompleksowa perspektywa kształtowania dojrzałości informacyjnej jest bardzo wartościowa. Pokazuje, że odpowiedzialność za jej rozwój spoczywa nie tylko na środowisku bibliotekarzy, bibliotekoznawców i informatologów, lecz również na szerszych kręgach specjalistów z zakresu edukacji i jest ważną kwestią społeczną. Dlatego książka powinna mieć szeroki krąg odbiorców.
- z recenzji prof. UMK dr hab. Ewy Głowackiej
Jakie zachowania informacyjne charakteryzują młodzież urodzoną w latach 90. XX wieku? Czym dla Pokolenia Google, pokolenia Y, net-generacji ? jak bywa nazywana ta grupa - jest Internet: Wszechnicą Wiedzy Wszelakiej, czy e-Śmietniskiem? Justyna Jasiewicz bierze na warsztat zagadnienia związane z kompetencjami informatycznymi i informacyjnymi oraz zachowaniami młodych użytkowników nowych mediów.
Ciekawym elementem opracowania są wyniki sondażu przeprowadzonego przez badaczkę na grupie niemal 150 uczniów w wieku gimnazjalnym z Polski, Niemiec i Wielkiej Brytanii oraz analiza programów nauczania z tych krajów. Autorka opisuje źródła informacji wykorzystywane przez młodzież w procesie kształcenia, sposoby oceny wiarygodności informacji, a także kłopoty, z jakimi młodzi ludzie spotykają się prowadząc poszukiwania w środowisku sieciowym. Efekt? Rzetelny i dający do myślenia obraz tytułowego zagadnienia, a przy tym świetna książka dla nauczycieli, bibliotekarzy i... decydentów kształtujących szkolne programy edukacyjne.
Dziesiąta konferencja z cyklu ?Automatyzacja bibliotek publicznych? była poświęcona sprawom komputeryzacji i cyfryzacji bibliotek.
Cykliczne konferencje pozwalają na kontynuację problematyki podjętej w latach ubiegłych i pozwalają zaprezentować ciekawe oraz nowatorskie rozwiązania przyjęte w celu kompleksowej komputeryzacji bibliotek, a także tworzenia regionalnych, krajowych i zagranicznych modeli współpracy, przyjętych dla budowy wspólnych kolekcji elektronicznych (bibliotek cyfrowych) katalogów centralnych i regionalnych, w celu usprawnienia pracy oraz zapewnienia użytkownikom bibliotek szerokiego wachlarza usług bibliotecznych. Konferencja ukazała korzyści dla bibliotek i ich użytkowników, które osiągamy dzięki wspólnie podejmowanym inicjatywom współpracy.
Lidia Nowak stworzyła poradnik, w którym ujawnia klucz do przemiany osobistej i społecznej - asertywność. Autorka pokazuje, jak ewoluowało rozumienie asertywności i prezentuje trening zachowań asertywnych jako skuteczne narzędzie do budowania postaw obywatelskich, przywracania poczucia autonomii, godności. Dzięki osobistym opowieściom bibliotekarek poradnik staje się zapisem rzeczywistych sytuacji, podpowiada jak radzić sobie z codziennymi zachowaniami współpracowników i czytelników oraz jak budować pozytywne kontakty w relacjach zawodowych i rodzinnych. W swojej książce Lidia Nowak skupia się bardziej na uchwyceniu duchu asertywności, a mniej na technikach, wychodząc z założenia, że to nie znajomość technik czyni człowieka asertywnym, ale postawa. Lidia Nowak porusza także trudny temat mobbingu. W sumie blisko 200 stron pożytecznej podróży po krainie asertywności.
Prof. Joanna Papuzińska zabiera dorosłych czytelników do świata wyobraźni, baśni, dziecięcego folkloru oraz fascynujących autorskich wizji Bohdana Butenki i Astrid Lindgren. W serii szkiców literackich poznajemy sekrety Pana Kleksa, trzy żywoty Derliczka, a nawet ogród Tomka. Większość esejów opowiada dzieje jednego utworu lub jednego autora. Dzięki tekstom lekkim, pełnym błyskotliwych obserwacji prof. Papuzińska pokazuje szeroki wachlarz sposobów obcowania młodych z literaturą, poczynając od pierwszych kontaktów z baśnią, folklorem czy wierszykiem służącym zabawie, kończąc na lekturach młodzieńczych. Teksty, pierwotnie publikowane w kwartalniku „Guliwer”, na użytek tego zbioru zostały rozbudowane i poszerzone. Trudno o lepszy przewodnik po krainie dziecięcych lektur!
Zbiór tekstów z konferencji “Między dzieciństwem a dorosłością. Młodzież w bibliotece” i zarazem świetny przewodnik dla bibliotekarzy, którzy chcą dla młodych czytelników być partnerami w podejściu do współczesności oraz przewodnikami po świecie.
Książka prezentuje wyniki współczesnych badań socjologicznych dotyczących młodzieży, omawia dostępną literaturę młodzieżową i przybliża zagadnienia związane z biblioteczną obsługą czytelników w drodze między dzieciństwem a dorosłością.
Zebrany w książce materiał zawiera zarówno zagadnienia teoretyczne dotyczące znaczenia zasobów ludzkich w ogólnym systemie zarządzania biblioteką, jak i praktyczne - związane z zarządzaniem kadrami. Zaprezentowano m.in. metody przeciwdziałania skutkom negatywnego doboru do zawodu, wskazano możliwości budowania wspólnej polityki personalnej biblioteki oraz jej wpływ na kształtowanie jej kultury organizacyjnej. Omówiono także znaczenie badań opinii pracowników jako instrumentu wspomagającego zarządzanie relacjami w bibliotece. W ostatniej części zaprezentowano heurystyczne metody rozwiązywania problemów, zarządzania jakością czy stosowanie inteligencji emocjonalnej w praktyce; przedstawiono praktyczne zastosowanie systemu oceniania pracowników biblioteki. Całość materiału uzupełnia bogata bibliografia.
Książka omawia repertuar literacki adresowany do najmłodszych odbiorców, tj. dzieci w wieku 0-3 lat. Pisana była z dwóch perspektyw - osoby zawodowo zajmującej się książką dziecięcą - oraz rodzica. Znalazły się w niej rozdziały dotyczące pierwszych utworów przeznaczonych dla maluchów, klasyki literatury dziecięcej, "wydawnictw seryjnych". Na szczególną uwagę zasługuje rozdział poświęcony problemom małych dzieci (oswajanie z przedszkolem, lęk przed ciemnością, wizyty u dentysty). Całość uzupełnia "kącik dla rodziców" oraz listy lektur dla najmłodszych.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?