„Wojna 2022. Dzienniki, eseje, wiersze” – książka napisana przez ponad czterdzieścioro najważniejszych ukraińskich pisarzy - Serhija Żadana, Jurija Andruchowycza, Katerynę Babkinę, Andrija Lubko i innych. Antologia, do której teksty powstawały w okopach, schronach bombowych, ośrodkach dla uchodźców, na przejściach granicznych, przy dźwiękach syren.
Niniejsza książka opowiada o tym, jak wieloletnie poszukiwanie śladów „zaginionego etapu” – 1111 więźniów Sołowieckiego Więzienia Specjalnego Przeznaczenia, wywiezionych z wysp w październiku 1937 roku i zaginionych bez wieści – doprowadziło do odkrycia największego na Północnym Zachodzie Rosji miejsca pochówku rozstrzelanych ofiar Wielkiego Terroru lat 1937–1938. Był to jednak dopiero początek historii: wokół stworzonego w tym miejscu Cmentarza Memorialnego powstał skomplikowany węzeł „zdarzeń pamięci” – wyraźnych i ukrytych kolizji różnych koncepcji pojmowania sowieckiej przeszłości. Książka została skonstruowana jako swoista przygoda intelektualna i napisana na styku kilku gatunków: czytelnik znajdzie w niej elementy badania historycznego, analizy kulturoznawczej, narracji wspomnieniowej oraz publicystyki.
Materiały źródłowe prezentowane w tej edycji w zasadniczej części dotyczą Jana Pawła II oraz sytuacji Kościoła katolickiego, zarówno obrządku łacińskiego, jak i greckokatolickiego na Ukrainie. Czterdzieści dokumentów obejmuje okres od pierwszych reakcji KGB Ukrainy na wybór Jana Pawła II aż do ogłoszenia deklaracji niepodległości Ukrainy i zawiera analizę różnych aspektów tego pontyfikatu. Prezentacja materiałów wytworzonych przez KGB Ukrainy w latach 1978–1991 jest ważnym przyczynkiem do zrozumienia skali ideowej konfrontacji, do jakiej dochodziło w Związku Sowieckim w ciągu pierwszej dekady pontyfikatu Jana Pawła II. Niewątpliwie najostrzej przebiegała ona właśnie na Ukrainie, gdzie władza miała do czynienia z nielegalną strukturą Kościoła greckokatolickiego, który wedle jej ocen był forpocztą ukraińskiego nacjonalizmu.
Jak opisać współczesną Rosję, ten targany sprzecznościami „kraj przeogromny”, gdzie niczego nie można stwierdzić z pewnością, bo niemal od każdej reguły znajdzie się wyjątek? Ujarzmić tę przeogromność można – jak się okazuje – z pomocą małej formy. Zbiór opowiadań ma oddać wewnętrzną niespójność rosyjskiej literatury i jej skłócenie samej ze sobą, a także – co niemniej istotne – ogromne zróżnicowanie powodowane rozpiętością tożsamości geograficznej czy narodowościowej autorów. Część z nich – z przyczyn życiowych i politycznych – tworzy poza Rosją, pozostając we wspólnocie języka rosyjskiego. Ta wspólnota wykracza daleko poza granice Federacji Rosyjskiej. (Katarzyna Kwiatkowska-Moskalewicz)
Rosja w 2022 r. wdarła się głęboko w polityczną, gospodarczą i społeczną tkankę Ukrainy, licząc na słabość układu odpornościowego. I nie bez podstaw zresztą, bo sami Ukraińcy pod koniec 2021 r. mieli serdecznie dość swoich elit politycznych. Agresja Moskwy przemodelowała jednak hierarchię ważności spraw, doprowadzając do skoncentrowania energii społecznej i politycznej na jasnym celu odparcia najeźdźcy. Byłoby nieporozumieniem uznać, że tylko rosyjski atak jest źródłem przemian. Postawa Ukrainy i Ukraińców w odpowiedzi na wojnę jest dowodem na głębokość zmian świadomościowych, jakie zaszły w tym narodzie przez ostatnie lata.
I o tym w zarysie traktuje książka „Efekt Zełenskiego”. To nie jest biografia polityczna czasu wojny ani pean na cześć. Postać prezydenta, jego życiorys i decyzje służą tutaj za klucz do naszkicowania obrazu współczesnej Ukrainy.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?