"W historii polskiej nauki rodzina Kowalskich-Lewickich zapisała się złotymi zgłoskami. Zwłaszcza orientalistyka i etnografia wiele im zawdzięczają. Prof. Tadeusz Kowalski (1889-1948) był nestorem polskiej turkologii i iranistyki; jego córka , dr Anna Kowalska-Lewicka (1920-2009), została etnografką, znawczynią Podhala. Wyszła za mąż za prof. Tadeusza Lewickiego (1906-92), uznanego na świecie orientalistę, arabistę i historyka mediewistę. Ich córka, dr Urszula Lewicka-Rajewska, jest arabistką. Z kolei syn Tadeusza Kowalskiego, Kazimierz (1925-2007), był profesorem zoologii, paleontologiem i kierownikiem wielu wypraw naukowych. Wdowa po nim, prof. Barbara Rzebik-Kowalska, wciąż jest aktywna zawodowo."
Marta Woźniak-Bobińska
"Mimo dobrego zaplecza społecznego i bogatego kapitału kulturowego, bohaterowie i bohaterki książki nie szczędzili sobie sami (jak również nie szczędził im los) licznych komplikacji i zakrętów życiowych, zwrotów i wahań. Sportretowani zostali jako ludzie z krwi i kości, a wielu i wiele z nich uchodziło za prawdziwie tęgie i błyskotliwe głowy. Udowadniały to ich liczne tytuły i stopnie naukowe oraz inne zawodowe i społeczne osiągnięcia. Małgorzata Golicka-Jabłońska, swoim zwyczajem, zachowuje dyskrecję i oględnie wskazuje słabości tych postaci, skupiając się na mocnych stronach, predestynujących do osiągania sukcesów i bycia wzorem. Autorka pochyla się nad perypetiami poszczególnych przedstawicieli uznanych rodów inteligenckich w swoim czułym stylu - z sympatią i szacunkiem, choć wpadali często w rozmaite pułapki życiowe z powodu niefortunnych decyzji lub ulegania wpływom innych osób, również i najbliższych."
Inga B. Kuźma
„Chcemy się tylko podpalić” to tytuł debiutanckiego zbioru opowiadań, który właśnie ukazał się nakładem Domu Literatury w Łodzi. Na prawie 400 stronach autor oferuje prozę świeżą, minimalistyczną i tricksterską. Skrzącą się humorem i lekkością. We współczesnej polskiej literaturze raczej nie znajdziemy podobnej propozycji.
Amoralni właściciele firm, ludzie bezrobotni i nieproduktywni, Niemcy pamiętający czasy Hitlera, para nihilistów, dojrzewający chłopcy, poliamoryści to niektórzy z bohaterów tej książki.
37 – popowych, ale ambitnych – opowiadań nie sposób zlekceważyć. Ian Kemp stawia czytelnikowi kilka naprawdę ważnych pytań i wyraziście określa bliskie mu wartości. Piszę dla konkretnych ludzi. Piszę przeciwko konkretnym ludziom – to jego motto. Przyświecająca mu zasada bardzo dobrze oddaje także pasję, z jaką ta proza jest napisana.
Don Mee Choi jest uznaną poetką i tłumaczką, która nowatorsko opisuje polityczne, osobiste i literackie oblicza postkolonialnej kondycji Półwyspu Koreańskiego, łącząca elementy fotografii i kolażu. E, Tracy Grinnell tworzy tak zwane wiersze seryjne, eksperymentalne poematy o fragmentarycznej, otwartej kompozycji, w których bada somatyczne oddziaływanie muzyki i pamięci. Nathalie Handal splata historie Bliskiego Wschodu, Karaibów, Europy i Ameryki Północnej, snuje wielojęzyczne opowieści o różnych miejscach i kulturach, prowadząc czytelnika z Aleppo do Paryża i Port-au-Prince. Sarah Mangold podziela muzyczne zainteresowania Grinnell, ale jej poetyka jest przede wszystkim inspirowana sztukami wizualnymi i historią kobiet - losami zapomnianych dziś badaczek, artystek i pisarek. Co więcej, twórczość Mangold zgłębia relacje między środowiskiem naturalnym i tym, co ludzkie i nie-ludzkie, nie zamieniając się przy tym w karykaturę ekopoetki. U Tyrone'a Williamsa - który ma tak różnorodny dorobek, że trudno przygotować z niego reprezentatywny wybór - widać też geograficzny rozmach wierszy Handal. Williams, podobnie jak Choi, Grinnell i Mangold, sięga po wspomnianą formę wiersza seryjnego. Z niezwykłą lekkością łączy śmiałe figury stylistyczne z poetyką powściągliwości, gdy bierze na warsztat kwestie rasy, władzy, religii i nierówności społeczno-ekonomicznych.
(ze wstępu Marka Tardiego)
Po ponad siedemdziesięciu latach od zakończenia II wojny światowej otrzymaliśmy nowy opis tamtych tragicznych dni w Łodzi. To paradzienniczek kilkuletniej dziewczynki, który w sposób wiarygodny ukazuje życie podczas okupacji i zaraz po niej. Dziecięca perspektywa, silnie wspierana przez wyobraźnię głównej bohaterki oraz przekonująco pokazany tok myślenia i poznawania świata, również słów, nadają tej publikacji realizmu i oryginalności.
I to nie tylko jeśli chodzi o sposób prowadzenia narracji – mamy być może do czynienia z pierwszym literackim obrazem tych czasów w Łodzi.
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?