KATEGORIE [rozwiń]

Chmielewski Witold Jan

Okładka książki Dzieci polskie w Nowej Zelandii

60,00 zł 34,71 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Książka Witolda J. Chmielewskiego jest dobrze przygotowaną monografią, opisującą mało znany epizod losów polskich dzieci, którym udało się opuścić ZSRS wraz z armią generała Władysława Andersa, a które – poprzez Teheran i Persję – znalazły schronienie w Nowej Zelandii. Mimo że historii tych dzieci poświęcono kilka książek, zwłaszcza wspomnieniowych, to monografia Witolda J. Chmielewskiego jest pierwszym tak głęboko analizującym problem opracowaniem. Materiału do tej pogłębionej analizy dostarczyły archiwalia, odnalezione przede wszystkim, choć nie tylko, w archiwum Instytutu Polskiego i Muzeum im. gen. Władysława Sikorskiego w Londynie. […] Mamy do czynienia z rzetelnie przygotowanym studium, opartym na obszernej i szczegółowej dokumentacji źródłowej, studium wzbogaconym dzięki wieloletnim zainteresowaniom Autora tą problematyką. Prof. dr hab. Leszek Zasztowt Historia polskich dzieci w Nowej Zelandii od lat zajmuje badaczy, głównie historyków, historyków oświaty i socjologów. Powstały już publikacje dotyczące tej grupy dzieci, które od 1944 r. przybywały wraz z opiekunami do Nowej Zelandii, do portu w Wellington, a potem zostały umieszczone w Obozie Polskich Dzieci w Pahiatua. Te publikacje były głównie artykułami w czasopismach lub tekstami pokonferencyjnymi, a ich autorzy bazowali na niepełnych danych źródłowych oraz opracowaniach. […] Dlatego też z zadowoleniem należy przyjąć pracę Witolda J. Chmielewskiego. Autor podjął się niełatwego zadania, gdyż kolejne wejrzenie w tułaczą historię dzieci polskich w Nowej Zelandii wymagało nowego podejścia i poszukiwania tego, co jeszcze nie zostało odkryte. W całości praca Witolda J. Chmielewskiego jest oryginalna, wartościowa i poszerza naszą wiedzę o losach polskich dzieci w Nowej Zelandii w latach 1944–1949. Jest to monografia kompletna i poprawnie opracowana, a o jej wartości naukowej świadczy rzetelna analiza zgromadzonego materiału źródłowego oraz przedstawienie sytuacji dzieci polskich w Nowej Zelandii w szerokim kontekście zmian społeczno-politycznych, jakie działy się u schyłku II wojny światowej i po jej zakończeniu. Prof. dr hab. Janina Kamińska
Okładka książki Likwidowanie szkolnictwa katolickiego...

65,00 zł 39,62 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Książka w sposób obiektywny i wyważony ukazuje cały bogaty arsenał chytrej i perfidnej walki z tą częścią szkolnictwa, która była wyznaniowa, tylko dlatego, że była katolicka. Autor odsłania paradoks ówczesnej sytuacji, z jednej strony potrzebę i konieczność odbudowy systemu szkolnictwa po stratach i zniszczeniach II wojny światowej, a z drugiej równoczesne ograniczanie oraz eliminację szkół katolickich. Całość zgromadzonego materiału została uporządkowana bardzo jasno i logicznie. Omówiono najpierw główne założenia i politykę władz wobec szkolnictwa katolickiego, a następnie podstawowe szczeble edukacyjne i wychowawcze: przedszkola, szkoły podstawowe, średnie ogólnokształcące i zawodowe. W ten sposób bardzo wyraziście wykazano strategię walki ze szkolnictwem wyznaniowym w Polsce. Publikacja Witolda Chmielewskiego daje nowe spojrzenie na losy polskiej oświaty, szkolnictwa w początkowym okresie Polski Ludowej. Do tej pory wielu historyków nie tylko wychowania obszernie opisywało tzw. ofensywę ideologiczną w Polsce, jaka miała miejsce od roku 1949. Wiązano z nią wielki przełom. Autor swym dziełem, choć tego nie akcentuje, dowodzi, że walka o szkołę toczyła się nieustannie już od 1945 roku i łączyła w sobie nie tylko prymitywne, aroganckie, ale i niezwykle wyrafinowane oraz przebiegłe środki. Prof. dr hab. Julian Dybiec
Okładka książki Zwalczanie wychowania religijnego w szkołach w latach 1944-1950

68,00 zł 39,34 zł

Artykuł chwilowo niedostępny

Książka ukazuje drobiazgowo jak po II wojnie światowej dochodzi do głosu nowy element w postaci zupełnie nowego oblicza światopoglądowego, jaki usiłowano z powodzeniem nadać szkole polskiej w tym czasie. Nie od razu jednak poddano szkołę sowietyzacji i ateizacji. Jedno z drugim szło w parze, ale atak na polską szkołę szerokim frontem miał pójść dopiero w momencie umocnienia się władzy komunistycznej. Stąd też lata 1944–1945 można traktować jako poletko doświadczalne. Recenzowane studium drobiazgowo ukazuje cały proces niszczenia edukacji religijnej, jak i próby jej obrony przez ludzi Kościoła. Autor nie zaniedbał żadnej okazji, by wniknąć w sedno wielu wątków, potraktowanych gdzie indziej w dotychczasowej historiografii pobieżnie. Gruntownie zbadał temat wydawałoby się trochę już wyeksploatowany. Okazało się jednak, że potrafił powiedzieć jeszcze bardzo dużo nowego. Jest to argument najlepszy z możliwych, by z pełnym przekonaniem polecać rozprawę Czytelnikowi jako studium ogromnie ciekawe i wiele wnoszące w rozumienie we współczesnej polskiej rzeczywistości problematyki relacji państwo – Kościół w pierwszych latach po zakończeniu II wojny światowej. Ks. prof. zw. dr hab. Edward Walewander Książka jest kolejną propozycją wydawniczą z tego obszaru badań naukowych Autora, która dotyczy pierwszych lat powojennego szkolnictwa w Polsce. Jest to w istocie rzeczy oparta na bardzo bogatych źródłach monografia historyczna, której przedmiotem jest wnikliwa analiza ciągle zmieniających się realiów związanych z ustawowym obowiązkiem nauczania religii w publicznym systemie szkolnym, który – mimo zmian ustrojowych państwa – nadal miał realizować przedwojenne programy nauczania opierające się na zasadach zawartych w tzw. ustawie szkolnej Jędrzejewicza z 1932 r. i na okólniku ministra Bartla z 1926 r. […] W kolejnych rozdziałach, zachowując skrupulatnie chronologię wydarzeń, Autor omówił różnorodne przejawy „podchodów” nowej władzy i laickiej propagandy, lansującej upowszechnianie „światopoglądu naukowego”, zwłaszcza na lekcjach wiedzy o Polsce i świecie współczesnym. Wszystkie sekwencje własnej narracji nie pozostają bez stosownych przypisów. Autor przy tym słusznie unika narzucania Czytelnikowi osobistych poglądów. Słowem, od strony merytorycznej i wartości poznawczych, tekst książki Witolda J. Chmielewskiego oceniam bardzo wysoko. Prof. zw. dr hab. Karol Poznański
  • Poprzednia

    • 1
  • Następna

Promocje

Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE
Oczekiwanie na odpowiedź
Dodano produkt do koszyka
Kontynuuj zakupy
Przejdź do koszyka
Oczekiwanie na odpowiedź
Wybierz wariant produktu
Dodaj do koszyka
Anuluj