KATEGORIE

Kategorie

Okładka książki Ajurweda medycyna indyjska

Ajurweda medycyna indyjska

Tysiącletnia tradycja gwarancją Twojego zdrowia

  • Autor: Monika Ptak
  • ISBN: 978-83-7377-544-2
  • Oprawa: miękka
  • Wydawca: Studio Astropsychologii
  • Format: 14.5x20.5cm
  • Liczba stron: 352
  • Rok wydania: 2016
  • Wysyłamy w ciągu: 48h
  • Średnia ocena: 3,57 (7)
  • 25,94

     zł

    39,90 zł

x

Ajurweda dosłownie oznacza „wiedzę o życiu”. Jest to prosta i praktyczna nauka, której założenia mogą mieć szerokie zastosowanie w codziennym życiu każdego z nas. Stosowanie się do jej zasad zapewnia egzystencję w zgodzie z naturą, wszechświatem i samym sobą. Najbardziej znane są jej terapeutyczne właściwości, które po raz pierwszy zostały udokumentowane w VII wieku p.n.e. Pomimo upływu wielu stuleci, Ajurweda nie straciła nic na swojej aktualności, a teraz i Ty możesz w pełni korzystać z jej dobroczynnego wpływu.
W książce Ajurweda medycyna indyjska znajdziesz ćwiczenia duchowe i fizyczne, sposoby na oczyszczenie całego organizmu, zmianę sposobu myślenia, regulację stanów emocjonalnych, relaks i wprowadzenie harmonii w relacjach z otoczeniem. Pomoże Ci w tym użycie odpowiednich ziół, właściwy dobór kolorów, kamieni i metali oraz skonstruowanie idealnej dla Ciebie diety.
Monika Ptak w przystępny sposób wyjaśnia podstawy Ajurwedy. Dzięki niej dowiesz się, czym są dosze i jaki mają wpływ na Twoje zdrowie. Przeanalizujesz również swoje nawyki żywieniowe i życiowe w oparciu o indyjską medycynę. Może się okazać, ze za większość problemów w Twoim życiu odpowiada jakiś element Twojego codziennego jadłospisu. Poznasz również kolejne etapy procesu powstawania choroby i będziesz w stanie przeprowadzić kompleksową diagnozę własnego stanu zdrowia. Autorka podała także sprawdzone sposoby na pozbycie się najpopularniejszych schorzeń i dolegliwości.
Ajurweda – Twój klucz do zdrowia.


Ajurweda medycyna indyjska

I.PODSTAWY AJURWEDY
AJURWEDA OD POWSTANIA PO DZIEŃ DZISIEJSZY

Życie (ayu) jest kombinacją (samyoga) ciała,
zmysłów, umysłu i reinkarnującej się duszy.
Ajurweda jest najświętszą nauką życia,
przynoszącą korzyści zarówno w tym,
jak i przyszłym wcieleniu.

Czaraka Sanhita, Księga pierwsza, I. 42 - 34

Termin ajurweda składa się z dwóch sanskryckich słów: ayus - życie i veda - wiedza. Ajurweda rozwinęła się w ciągu tysięcy lat jako całościowy, zaskakująco rozbudowany system medyczny. Filozofia ajurwedy zawiera elementy zaczerpnięte z sześciu klasycznych hinduskich systemów filozoficznych, a także elementy ateistyczne i tantryczne, które nadały jej elastyczność i sprawiły, że w przeszłości możliwe było jej włączanie w kulturę mieszkańców Tybetu, Chin, Grecji i krajów arabskich.
Dzięki temu ajurweda mogła rozpowszechniać się na całym ówczesnym świecie jako „matka medycyny".
Zgodnie z tradycją, nauka ajurwedy opiera się na wiecznej mądrości riszich1, którzy otrzymali ją w trakcie religijnych i medytacyjnych praktyk. Oświeceni riszi dostrzegali, jak kosmiczna energia przejawia się we wszystkich istotach żyjących, uczyli, że człowiek jest mikrokosmosem zawierającym w sobie cały wszechświat. Jego indywidualna egzystencja jest nierozdzielnie związana z całą manifestacją kosmiczną - stąd ajurwedyjskie poglądy na zdrowie i chorobę uwzględniają wewnętrzny związek zachodzący między indywidualnością a kosmiczną świadomością, energią i materią. Mądrość ta, należąca do śruti - tego, co usłyszane, została dalej przekazywana jako smriti - tradycja, a następnie spisana. Ajurweda może dumnie spoglądać wstecz na swój bogaty skarbiec klasycznej literatury; część spośród liczących ponad 3500 lat tekstów jest używana po dziś dzień. Najistotniejsze spośród nich to Wielka Trylogia składająca się z Czaraka sanhita, Suśruta sanhita i Asztanga sangraha.
Pierwszy tekst - Czaraka sanhita - jest dziełem czysto medycznym. Autor, Czaraka, żyjący najprawdopodobniej ok. I-II w. n.e. dokonał podziału medycyny oraz zebrał informacje o lekach i ziołach pochodzenia naturalnego (farmakognozja). Tekst został podzielony na osiem ksiąg; każda omawia zagadnienia z różnych dziedzin medycyny. Księga pierwsza to wprowadzenie w medycynę i problemy zdrowia, higiena i biologia oraz omówienie skutecznego postępowania leczniczego. W drugiej księdze opisana została patologia kilku ważnych chorób wraz ze sposobami ich leczenia. Księga trzecia omawia zagadnienia z zakresu chemii, fizjologii, anatomii, chorób infekcyjnych; zajmuje się też trzema metodami diagnozy - obserwacją, inferen-cją i wywiadem. W księdze czwartej można znaleźć informacje na temat anatomii człowieka, prokreacji i ciąży oraz rozwoju płodu w łonie matki. Księga piąta poświęcona jest w większości objawom zbliżającej się śmierci pacjenta. Szósta księga jest najistotniejsza dla praktykującego lekarza - opisuje dostępne leki i terapie; kolejna księga jest jej uzupełnieniem, znajdują się tu różne formuły i opis farmaceutyków. Z ósmej księgi można dowiedzieć się jak przeprowadzić procedurę oczyszczającą - pańczakarmę.
Suśruta sanhita, autorstwa Suśruty, mędrca żyjącego, jak głosi tradycja, przed 3000 lat, skupia się przede wszystkim na chirurgii. Suśruta wyróżnił osiem grup zabiegów chirurgicznych: nacięcie tkanki, wycięcie tkanki, nacinanie skóry, punkcje, sondowanie, operacyjne usunięcie, opróżnienie oraz szycie; wskazał około stu narzędzi chirurgicznych tępych i dwadzieścia ostrych, wykazujących zaskakujące podobieństwo do tych, które używane są w dzisiejszych czasach na salach operacyjnych oraz przeanalizował kilka kompleksowych operacji chirurgicznych, amputacji i przeszczepów skóry.
Asztanga sangraha jest najmłodszym dziełem klasycznej literatury ajurwedyjskiej; jego autorstwo przypisuje się Wagbhacie. Wagbhata, którego lata życia historycy sytuują między 200 r.p.n.e. a 500 r.n.e., zebrał w jeden utwór kilka wcześniejszych dzieł medycznych. Prawdopodobnie był buddystą, o czym świadczyć mogą pewne uwagi zawarte w dziele i to buddyzm mógł przyczynić się do tego, że Asztanga sangraha dotarła przez Tybet i Chiny aż do Japonii. Dzieło składa się z sześciu ksiąg i zajmuje się ośmioma aspektami ajurwedy, którymi są: medycyna ogólna, pediatria, psychiatria, laryngologia i okulistyka, chirurgia, toksykologia, geriatria i odmładzanie oraz seksuologia. Wagbha-ta skrócił swoje dzieło i napisał jeszcze Asztanga Hridaja, które dzięki swej przejrzystości jest szczególnie cenione.
Prócz dzieł klasycznych, badacze ajurwedy zajmują się jeszcze tak zwaną Małą Trylogią - to trzy najbardziej wartościowe dzieła z nowszych tekstów ajurwedyjskich. Chronologicznie pierwsza powstała Madhawa nidana, napisana ok. 700 r.n.e. przez Madhawę. To popularna po dziś dzień książka opisująca patologię i przyczyny chorób, ale bez wskazówek dotyczących leczenia. Przetłumaczona na wiele języków, stanowiła jedną z podstawowych ksiąg medycznych średniowiecznego świata arabskiego. Kolejną księgą jest powstały ok. 1226 r. podręcznik dla lekarza--praktyka - Sarangadhara sanhita. Sarangadhara, autor owej pozycji, jest pierwszym induskim lekarzem, który zastosował do celów diagnostycznych badanie pulsu, opisał mechanizm wymiany tlenowej, stworzył klarowną terminologię farmakologiczną, opisał technikę bezpośredniego podawania leków do krwioobiegu poprzez domięśniowy zastrzyk oraz przekazał pierwszy i jedyny do dziś istniejący sposób na pozbycie się drakunkulozy (choroba pasożytnicza wywołana przez nitkowca, zwanego też robakiem gwi-nejskim, ponad metrowej długości glistą żyjącą w ludzkich narządach). Ostatnia z pozycji to Bhawa prakasa, napisane w 1558 r. przez Bhawa Miśrę kompendium wiedzy medycznej, obejmujące przyczyny, objawy i leczenie chorób. Skompilowana lista chorób i metod ich leczenia obejmuje znane i opisane przypadki od czasów najdawniejszych po współczesne autorowi, łącznie z chorobami, które dotarły na subkontynent indyjski wraz z Europejczykami.

Ajurwedyjska wiedza medyczna za pośrednictwem tekstów rozpowszechniała się na cały świat, wnosząc znaczący wkład w rozwój medycyny arabskiej, greckiej, a w końcu przyczyniając się do rozwoju zachodniego rozumowania medycznego. Choroby, ich przyczyny i objawy opisane w ajurwedyjskich tekstach, można z łatwością przełożyć na język współczesnej diagnostyki. Na większość z nich szybko rozwijająca się medycyna alopatyczna znalazła rozwiązanie, nadal jednak pozostaje gros chorób związanych z przemianą materii oraz chorób psychosomatycznych (dotyczących umysłu i ciała), z którymi nie radzi sobie tak łatwo. Można przypuszczać, że w leczeniu tych chorób coraz większą rolę odgrywają terapie medycyny holistycznej, traktujące ciało człowieka całościowo, w przeciwieństwie do mecha-nistycznego podejścia medycyny zachodniej. Wszelkie idee medycyny umysłu i ciała są płynne oraz elastyczne na tyle, że ciągle mogą być wchłaniane i adaptowane do najróżniejszych celów oraz funkcjonują w przeróżnych społecznych kontekstach. Kolejne grupy społeczne mogą wciąż je zawłaszczać i interpretować według własnych preferencji i potrzeb. W wielu przypadkach do konwencjonalnych terapii, wykorzystujących środki chemiczne, farmaceutyczne bądź homeopatyczne można z powodzeniem dodawać leki i terapie ajurwedy, wzmacniając organizm i skracając przebieg leczenia - taka sytuacja ma miejsce w niektórych krajach Europy Zachodniej, jak chociażby w Niemczech czy Francji. Ajurweda dysponuje wypróbowanymi przez tysiąclecia koncepcjami leczenia, które okazały się efektywne, dlatego również w obecnych czasach może być stosowana ze znakomitymi rezultatami. W związku z tym, że nauka ta traktuje zdrowie i chorobę w sposób holistyczny, z uwzględnieniem specyficznych cech osobowościowych i sytuacji społeczno-kulturowej każdego człowieka, może być stosowana wszędzie i w dowolnym czasie.
100 lat w zdrowiu i pełnej jasności umysłu to czas, jaki według ajurwedy może przeżyć każdy człowiek. Celem tej nauki jest profilaktyka - jak najdłuższe utrzymanie organizmu w zdrowiu oraz diagnoza i wyleczenie organizmu już chorego. Według definicji zdrowia, jaką podaje ajurweda, pełne zdrowie nie opiera się jedynie na braku wyraźnych symptomów chorobowych, lecz stanowi stan absolutnie dobrego samopoczucia w całej swojej istocie i harmonii całego systemu. Medycyna ajurwedyjska nie zajmuje się pojedynczym organem, lecz traktuje ciało i umysł jako całość. Jej istotą jest pełne wyzdrowienie, a nie tymczasowa ulga - można je osiągnąć poprzez zmianę świadomości i osiągnięcie stanu równowagi.




Ajurweda medycyna indyjska
Spis treści:

 

  • I. PODSTAWY AJURWEDY
  • Ajurweda od powstania po dzień dzisiejszy
  • Podstawy filozoficzne ajurwedy
  • Człowiek jako mikrokosmos
  • Budowa ludzkiego ciała. Typ konstytucyjny
  • II. POJĘCIA W AJURWEDZIE
  • Prana i nadi
  • Wewnętrzny ogień - agni
  • Pożywienie i smaki
  • III. CHOROBA
  • Proces powstawania choroby według ajurwedy
  • Diagnoza
  • Samodiagnoza
  • Leczenie: pańczakarma
  • IV. LECZ SIĘ SAM!
  • Dieta dla regulacji poszczególnych dosz
  • Zdrowe nawyki żywieniowe
  • Naturalne lekarstwa w kuchni
  • Leki ajurwedyjskie
  • V. AKTYWNOŚĆ ŻYCIOWA WEDŁUG AJURWEDY
  • Reguły zachowania na dzień i noc
  • Reguły zachowania w ciągu roku
  • Typ konstytucyjny a praca
  • Dosze a sport
  • Ajurweda i joga
  • Oddech (pranajama) i medytacja
  • Partnerstwo
  • Seks w ajurwedzie
  • Kobieta - okres ciąży i karmienia
  • Dziecko w ajurwedzie
  • VI. POWRÓT DO RÓWNOWAGI
  • Symptomy nierównowagi żywiołów
  • Ajurwedyjskie domowe sposoby na drobne dolegliwości
  • Aromaterapia
  • Kolory w ajurwedzie - chromoterapia
  • Naturalne potrzeby fizjologiczne i ich regulowanie
  • Zakończenie
  • Bibliografia

ola, ocena: 4/5
2013-12-27
Polecam także nowicjuszom w tym temacie. Ciekawie naświetlona idea ajurwedy i praktyczne wskazówki.
 
Agata, ocena: 5/5
2013-12-27
Ajurweda intrygowała mnie od wielu lat. Nic w tym dziwnego. Przecież ta sztuka uzdrawiania istnieje już od tysiącleci. Skoro skorzystały z niej już miliony osób i nie zniknęła w mrokach niepamięci, coś musi być na rzeczy. Z wielką chęcią sięgnęłam po opracowanie autorstwa Pani Moniki Ptak. I muszę powiedzieć, że byłam bardzo pozytywnie zaskoczona. Po raz pierwszy znalazłam wszystkie niezbędne informacje dotyczące Ajurwedy w jednym, porządnym tomiszczu. Ta książka to ?musisz-mieć? dla każdego, kto chciałby czerpać zdrowie z mądrości indyjskich mędrców. Aga
 
x
Uwaga!!!
Ten produkt jest zapowiedzią. Realizacja Twojego zamówienia ulegnie przez to wydłużeniu do czasu premiery tej pozycji. Czy chcesz dodać ten produkt do koszyka?
TAK
NIE